Egy hosszú, fárasztó, kánikulás nap után elég kellemetlen lehet beülni a meleg utastérbe… A napon, nem árnyékban hagyott kocsi olyan lehet belülről, akár egy szauna. A szélvédő, illetve a fém motorháztető csak úgy szívják magukba a napsütést. Szerencsére manapság már sokak autójában van légkondi, ami azért orvosolhatja a problémánkat, és viszonylag gyorsan lehűtheti a benti hőmérsékletet. Bizonyos okok miatt sajnos időnként tapasztalhatunk olyat, hogy meleg levegőt fúj a klímánk. Cikkünkben most a jelenség három leggyakoribb kiváltó okát vesszük górcső alá.
Elhasználódott, tönkrement a klímakompresszor
Bizonyos tekintetben vehetjük úgy, hogy a kompresszor a klímarendszer szíve-lelke. Küldetése a hűtőfolyadék áramoltatása a rendszerben az utastér hőmérsékletének csökkentéséhez. Mint a kocsi legtöbb alkatrésze, úgy ez is elhasználódik idővel. A rendszer összetett kialakítása miatt a tönkrement klímakompresszor a szerkezet más alkatrészeiben is kárt tehet. Szerencsére több módszer is létezik az alkatrész élettartamának meghosszabbítására, például az, ha odafigyelünk a rendszeres beindításra, még télen, nagy hidegben is. A legjobb pedig, ha legalább minden szezon előtt átnézetjük a légkondicionáló rendszer elemeit, köztük is főleg a kompresszorét.
Szivárog a hűtőfolyadék
A hűtőfolyadék szivárgása is okozhat zavart a rendszerben, ilyenkor, ha már kikerül a zárt szabályozási körből, gáz halmazállapotúvá válik. Nem árt tudni a klímarendszerről, hogy zárt, tömített, és fontos, hogy ez az állapot mindig fenn is álljon. Ha azt észleled, túl alacsony a hűtőfolyadék szintje, ki kell nyomozni a szivárgás helyét. Sajnos a fűtő, szellőztető és légkondicionáló rendszerekben zajló szivárgásoknak nem igazán vannak egyértelmű intő jelei, mint mondjuk a szervófolyadék folyásánál a kocsi alatti foltok. Egy kellő szakértelemmel rendelkező személy azonban észlelheti a klímacsövek vagy csőcsatlakozások körüli folyadékmaradványokból. Viszonylag gyakori még a klímahűtőben, -kompresszorban és -párologtatóban kialakuló szivárgás is.
Valamilyen elektromos hiba keletkezett a rendszerben
A klímarendszert nem csak a már említett alkatrészek alkotják, ugyanúgy találhatók benne relék, biztosítékok és nyomáskapcsolók egyaránt. Ezek együttesen biztosítják a szerkezet biztonságos működését normál körülmények között. Az idővel járó elhasználódás következtében meghibásodhatnak az elektromos alkatrészek is. Érdemes tudnod, hogy ha ez megtörténik, akkor a rendszer lekapcsolja magát, ezzel elkerülve a komolyabb károsodást. A klíma elektromos hibáinak feltárásával nem ajánlott otthon, házilag próbálkozni, pláne megfelelő szerszámok és szaktudás nélkül!
Ezek tehát a klímából érkező meleg levegő leggyakoribb okai. Amennyiben ilyen jellegű problémát észlelsz, akkor mindenképp vidd autóklíma javításra szerelőhöz a kocsit, ahol gond nélkül feltárhatják a klímahiba kiváltóját. Fontos, hogy minél előbb, hiszen nem csak kényelmetlen, de veszélyes is lehet forró utastérben, ilyen körülmények között vezetni. Ha ismerőshöz viszed, akkor akár még hűtőkarbantartási tippekkel elláthat, melyekkel növelheted a motor élettartamát.