Vezérműszíj- és vezérműlánchajtások szakszerű cseréje

A motorvezérlés autógyártók által meghatározott periódusonkénti cseréje nem elhanyagolható karbantartási művelet! Szervizünk több mint 20 éves tapasztalattal a háta mögött ezt bátran kijelentheti.

Gyorsan és pontosan dolgozunk!

Az eltelt évtizedek során számos motortípussal találkoztunk, rengeteg tapasztalatot szereztünk, ezért a vezérműszíj és a vezérműlánc cseréjét bátran ránk bízhatja!

  • Az elvégzett munkára és a beszerelt alkatrészekre garanciát vállalunk!

  • Korszerű berendezéseinknek köszönhetően precíz és gyors munkát tudunk végezni!

  • Az elvégzett munkát fotókkal is dokumentáljuk.

  • Az anyacég webáruházában található autóalkatrész árakat alkalmazva verhetetlen árakat tudunk biztosítani!

  • Gyorsak vagyunk, nem kell napokat várnia gépjárművére!

Mi történik, ha nem megfelelő időben cseréltetjük a motorvezérlést, és elszakad a szíj vagy a lánc?

Vezérműszíj csere

Talán mondhatjuk, hogy a vezérműszíjjal történő motorvezérlés a leggyakrabban alkalmazott vezérlési mód. Mivel a vezérműszíj egy gumiból készülő alkatrész, ezért sajnos hajlamos a megnyúlásra, elöregedésre. Ha a szíj megnyúlik, az autó járása egyenetlenné válhat, esetleg korszerűbb típusoknál a motorhibajelző lámpa felgyulladása is kisérő jelenség lehet. Elöregedés, repedezés esetén a vezérműszíjhajtás zajossá válik, a csere elmulasztásával rövid időn belül el is szakadhat. A szíjas vezérlés cseréjét kizárólag megfelelő felszereltséggel rendelkező szerviz tudja elvégezni, mivel sok esetben bonyolult beállítási folyamatokat kell elvégezni a munkavégzés során. Nagyon sok esetben speciális rögzítő, beállító célszerszámokra van szükség, melyek nélkül nem garantálható a csere utáni megfelelő motorműködés és -élettartam. Természetesen szervizünk több típushoz is rendelkezik megfelelő célszerszámokkal, amennyiben esetleg az éppen javított típushoz nem, abban az esetben rövid időn belül beszerezzük azt. Csere során nem elegendő csak a vezérműszíjat kicserélni, hanem azzal egyidejűleg fontos, hogy a szíj feszítését végző egységeket is új alkatrészekre cseréljük. Több típusnál ilyenkor a hűtőfolyadék szivattyúja is cserére szorul.

Vezérműlánc csere

A zaj és karbantartási igény szempontjából is középutas megoldásnak számít a láncos vezérlés, legalábbis elviekben. A láncos vezérlésre azért esett a választásuk a gyártóknak, mert akár ki is szolgálhatja a motor élettartamát, ugyanakkor ez számos esetben nem jött össze a gyakorlatban. A lánc is megnyúlhat, szakadhat, illetve át is ugorhat a tengelyek fogaskerekein, az elugró vezérlés pedig igen komoly motorkárokat okozhat. Több olyan autótípus is létezik, amelyeknél tapasztalatunk szerint a vezérműlánc egy vezérműszíjhajtáshoz képest rövidebb élettartamú. Ilyen például a Volkswagen csoport 1.2 és 1.4 TSi motorja, de hasonlóan megemlíthető a BMW N45-ös 1,6-os benzines motorja és az N47-es 2,0 literes dízel motorja is. Szervizünk az említett típusú motorok vezérműlánc cseréjét akár gyári alkatrészekkel is kedvező áron vállalja.

Mi a vezérműszíj, vezérlés funkciója?

A vezérműszíj egy tartós, kompozit anyagból (erős chemotextil-rétegre felvitt különleges gumiból) készült keresztbordás szíj. Nem a meghajtó szíj feszülése, vagyis a súrlódás segítségével történik a meghajtás, hanem a rajta lévő keresztbordák kapaszkodnak a meghajtó bordás kerékbe. A motortól, a főtengelytől kapott fordulatot a vezérműszíj átviszi a vezérműtengelyre, amely „bütykös” kiképzésének megfelelően nyitja vagy záródni engedi a motor szelepeit.A motor típusától, kialakításától függően további feladatai is lehetnek, például közvetlenül meghajtja a vízszivattyút vagy az olajszivattyút vagy az üzemanyag-szivattyút. Mindennek szinkronban kell működnie, tehát ha a vezérműszíj megnyúlna, ugrana egyet, már az is súlyos motorhibához vezetne Ezért a vezérműszíjat sohasem egyszerűen magában, hanem készletben, a hozzá tartozó görgőkkel, a feszítő és vezető görgőkkel együtt kell cserélni. Ezt nevezzük a vezérlés cseréjének.

Mik a vezérműszíj csereperiódusok?

A legtartósabb keresztbordás szíjak is elöregszenek, felkeményednek, merevednek, nyúlnak, berepedeznek, végül elszakadnak. Mivel élettartamuk jelentős mértékben függ a beépítéstől eltelt időtől, szinte minden gyártó azt írja elő, hogy 60 havonként, vagyis öt évenként vezérműszíj csere szükséges. Mivel az átlag magyar autós alig megy évi 25 ezer kilométert a kocsijával, elsősorban ezt az előírást javasoljuk megjegyezni. A kilométerben megadott csereperiódus ugyanis általában 120 ezer kilométer vagy e fölött van, akár 160 ezer kilométer is lehet. Csakhogy nincs az a csodalámpa, nincs az a mesteri szem, amelyik teljes biztonsággal fel tudja mérni egy vezérműszíj állapotát. Döntsön az autós: de mindig úgy, hogy tartsa be a szervizkönyv előírásait.