Az autótulajdonosok már jól tudják, hogy a rendszeres használat mellett bármi elromolhat egy kocsiban. Nem csak a motor és a fékrendszer tökéletes működésére kell kiemelt figyelmet fordítani, a kormánymű állapota is legalább olyan fontossággal bír. Ez a kocsi egyik legfontosabb szerkezete, ha valamelyik eleme tönkre megy, az autó irányíthatatlanná válhat, s akár életveszélyes helyzetbe is sodorhat minket.
A kormánymű működése röviden
A kötelező szerviz alkalmával ajánlott a kormányművet is ellenőriztetni! Valószínűleg senki sem akar arra felkészülni, hogy a kormány egyszer csak irányíthatatlanná, mondjuk jobbra még könnyen fordíthatóvá, de balra már egy hat rugós expanderré váljon. Ehhez érdemes a kormánymű rendszereket egy kicsit közelebbről megvizsgálni. A szervokormánnyal szerelt kocsik – legyen az hidraulikus vagy akár elektromos – kormánytengelye alapvetően két, közös tengelyen elhelyezkedő fő részből tevődik össze. A két elem egy rendkívül erős rugó segítségével valamennyire el tud fordulni egymástól. A mechanizmus meghibásodását legtöbbször ómenek kísérik, melyek között vannak olyanok, amiket még egy kezdő sofőr is egyből észlelhet. Amennyiben a következőkben ismertetett hibajelenségek közül bármelyiket tapasztalod, azonnal fordulj szakszervizhez, mielőtt nagyobb gond történne.
Amikből tudhatod, hogy kormánymű javítás következik
A „legszembetűnőbb” kormánymű meghibásodási előjel a szerkezet felől hallatszódó recsegés vagy egyéb zaj. Ha zajos az autó szervószivattyúja, és a kormány is megszorul 45-90 fokonként vezetés közben, akkor minél előbb vidd a kocsit szerelőhöz. Ezek a gyanús hangok jellemzően a kormányoszlopot és a kormánymű orsótengelyét összekapcsoló kardáncsukló meghibásodását szokták jelenteni. A szervószivattyúhoz köthető gyanús hang még a szervó visítása is. A szervószivattyú alapvetően a kormány legoldalsó állásában nyújtja a legmagasabb teljesítményt (akár 4-5 kW-ot). Ha a pumpát meghajtó ékszíj túl laza vagy már elhasználódott, akkor ebben a legszélső állásban megcsúszik, ami visító hangot vált ki.
Az orsótengelyhez van köze még a jobbra-balra rángatózó kormányműnek is, főleg olyankor, ha működésben lévő, de álló motornál tapasztaljuk. Ilyenkor a túlzottan könnyed kormányzás magasabb sebességnél könnyen ingataggá változhat. Ez a hibajelenség talán a legveszélyesebb! Ilyen esetekben legtöbbször a szervokormánymű orsótengelyén található vezérlő megy tönkre. Kormányzáskor a kormánymű meghibásodására utalhat a remegő kormánykerék. Ilyenkor – amennyiben nem volt korábban sérülése a kocsinak, és nem tört meg benne a visszatérő hidraulikacső – feltehetőleg az ékszíj kopása, esetleg a belevegősödött szervórendszer okozza a problémát. A már említett szervószivattyú kagyló formájú kopása is eredményezhet hasonló panaszokat.
Amennyiben kizárólag emelt fordulatszám közben érezzük csak a szervohatást, és alapjáraton nem, olyankor valószínűleg egy elszakadt szíj váltja ki a jelenséget, ám gyanakodhatunk egy korábbi futómű rongálódásból adódó hibára is. Ilyenkor érdemes ellenőrizni a szervóolaj szintjét – ha rendben találjuk, akkor fennállhat a szervószivattyú túlzott kopása. Elszakadt szíj gyanújára adhat okot a szervotartályban megjelenő habos olaj, mely miatt zajossá válik a kormányszerkezet. Ilyen esetekben valószínűbb a szíjszakadástól, hogy az elhasználódott alkatrészek forgácsa habosítja fel, és színezi be a szervóolajat. Az olaj habosodása a szervószivattyúra nézve is káros hatással lehet.