fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Nem rég múlt 40 éves a Lancia Delta

Tűzpiros színű Lancia Delta

A Lancia egyik legnépszerűbb modellje, a Delta nem csak az Év Autója címet nyerte el anno, de még 46 rally világbajnok címet is szerzett.

Egy legendát építettek az olaszok

Régebben a Lancia név még egyet jelentett a kimagasló mérnöki munkával, valamint az autózás iránti szenvedéllyel. Az olasz cég nem csak az utcákon, a versenypályákon is ugyanúgy igyekezett öregbíteni a márka hírnevét. A Lancia talán legsikeresebb modelljét 10 évvel a Fiat tulajdonába való kerülésük után dobta piacra. Akkoriban a Fiat Európa egyik legnagyobb autógyártójának számított, és ígéretéhez híven valóban megőrizte a Lancia eredeti értékeit, mi több hosszú évtizedekig a Vincenzo Lancia nevéhez méltó modellekkel az élvonalban is tartotta a márkát.

A Beta alá pozicionált Deltát még 1979-ben, a Frankfurti Autószalonon tárták a nagyközönség elé, ám akkor még nem is gondolták, 15 évig fog tartani töretlen sikerük. Már a Lancia első generációját is modern vonalvezetés jellemezte, melyet kompakt mérettel társítottak. Az akkoriban még viszonylag újdonságnak számító kialakítást pont jókor vezették be, a 74-es VW Golf piacra dobása után a vásárlóközönség körében nagy népszerűségre tett szert a ferdehátú autó. Mi több, a sajtó 1980-ban még az Év Autója címet is a Deltának adományozta. Karakteres kialakításáért egyébként az a Giorgetto Giugiaró felelt, aki a már említett Golfot is tervezte.

Modern műszaki megoldások

Számos, a Lanciában alkalmazott műszaki megoldás kiemelkedett kortársaié közül, mint pl. a fogasléces kormánymű, a független felfüggesztés, valamint a három darabos, kompozit, színre fújt lökhárítók is. Ráadásul akkoriban még világszenzációnak számítottak azok az extrák is, mint a légkondi, az állítható magasságú kormány, az osztottan dönthető hátsó ülések vagy a páramentesítő. A Fiat Ritmóból származó motorokat kéttorkú Weber karburátorral egészítették ki, valamint új gyújtással, szívósorral és kipufogóval „tuningolták” fel őket. A szellőző- és fűtőrendszer tervezésében a Saab segített nekik. Egy évvel a megjelenés után már 43 000 eladott darabnál jártak, majd két évvel utána már 100 000-re ugrott az eladott darabok száma. Az 1.3 literes, 75 lóerős motort egy négyfokozatú, az 1.5 literes, 85 lóerős motort pedig egy ötfokozatú manuális váltóval láttak el. Utóbbit már háromfokozatú automataváltóval is lehetett kapni 1982-ben, a metálfényezés is a választható extrák közé került.

1982-ben már frissítettek is a modellen, 40 kilóval tették könnyebbé a súlyát, a lökhárítókat pedig egy egydarabos műanyag elemre váltották, új üléseket szereltek bele, valamint a csúcsmodellekbe már fedélzeti számítógépet is szereltek. Ugyanebben az évben választékba került még az 1.6 literes, 105 lóerős DOHC motorral ellátott modell is. Az első sport Lancia modell 1983-ban érkezett, melyben egy 1.6-os 130 lovas Garrett turbófeltöltős motor lapult, és a futóművét is átalakították. Belül sportkormányt, Recaro üléseket, és színezett üveget kapott.

Sorra nyerték vele a versenyeket

Az első világbajnoki győzelmet már 1984-ben meghozta a Lancia Rally 037-es versenykocsi. Utódja, az S4-es 1 évre rá jelent meg; bevezetésével a családi autó helyett inkább már vágytárggyá avanzsálódott az autósok szemében a Delta. A Lancia 1985-ben és 86-ban indította be a Delta rally pályafutását a B-csoportban. A már említett S4-es az Abarthnál épült, s egy 1.8-as, egyszerre kompresszoros és turbós motort kapott, 490 lóerő leadására volt képes. Az összkerékhajtás három differenciálműből tevődött össze, a nyomaték 75%-át bírta átadni a hátsó tengelyre. 1985-ben és 86-ban öt versenyt nyertek a Deltával, ám a nevezéshez kénytelenek voltak egy utcai kivitelt is sorozatban gyártani, így jött létre a mérnöki csúcsteljesítményt szimbolizáló versenyautóból 200 darab, 250 lóerős „Stradale” Lancia Delta S4-es változat, melyek már csak „nyomokban tartalmazták” a köznapi Deltát. A Delta felfelé ívelő B-csoportos rally pályafutása Tovionen és Sergio Cresto halálával félbeszakadt, betiltották a csoportot. 1987-től emiatt már az A-csoportban indult a Lancia. 1992-ig mintegy 46 versenyt nyertek a Delta HF-fel, ráadásul Juha Kankkunen és Miki Biasion kétszer is nyert világbajnoki címet az autóval. Ebben az 5 évben a Lancia rekordot döntött azzal, hogy hat egymást követő alkalommal nyert konstruktőri világbajnoki címet. Ezzel a sportág történetének legsikeresebb márkájává avanzsált, a Delta pedig a legeredményesebb típusává.

Mivel az 1985-ös Stradale kivitel nem igazán hasonlított az eredeti, „polgári” Deltára, ezért arra törekedett a gyártó, hogy továbbfejlessze a sportváltozatokat, és szélesebb körben terjessze őket. Ezen fejlesztések első megtestesítője az 1986-os HF Turbo 4WD összkerékhajtású Delta lett, majd a HF Integrale 8V váltotta le az utcai választékban. A 2.0 literes turbómotor immár 185 lóerőt számlált a 165 helyett, ám az 1989-es 16V delta még ezt is fölözte 15 lóerővel. Ekkorra már vagy egy évtizede jelen volt a piacon, de nem, hogy nem látták öregnek a vásárlók, hanem még az eladások is növekedtek Olaszországban több mint 40%-kal – sikerüket a sorozatos rally győzelmeknek tudták be. A Lancia sikerei csúcsán, az 1990-es évek elején szállt ki teljesen a rallysportból, ám az utcai Evoluzione kivitelek egészen 1994-ig viselték az eredeti konstrukciót.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a Kovács Autó Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: Kovács Autó csapata