Gépjárművek hűtő- és fűtőrendszereinek teljeskörű hibafeltárása, javítása

A hűtő- és fűtőrendszer az autókban nem csak az utasok kényelméről gondoskodik, de a biztonságukról is. A megfelelő utastér-hőmérséklet hozzájárul a vezető reakcióidejének csökkentéséhez. Éppen ezért erre a rendszerre és az esetleges hibáira is kellő figyelemmel kell lenni! Szervizünkben szakvizsgával is rendelkező szakembereinkkel vállaljuk a gépjárművek hűtő- és fűtőrendszereinek ellenőrzését és javítását. Kérjen tőlünk árajánlatot!

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Nem megfelelő az utastér hőmérséklete? Fázik vezetés közben?
Hűtőfolyadék ellenőrzése, cseréje

Az autó hűtőrendszere nélkülözhetetlen a motor működéséhez, ezért lényeges az időnkénti ellenőrzése, illetve a gyártó által előírt periódusonként a benne található hűtőfolyadék cseréje. Az alacsony hűtőfolyadék szintet egyes típusoknál a műszerfalon felvillanó hűtőfolyadék ellenőrzőlámpa is jelezheti a vezetőnek. De sajnos még így is néha előfordul, hogy a hűtőfolyadék elfogy a rendszerből, vagy csak lassan szivárog valahol. Éppen ezért, ha hűtőfolyadék szivárgást tapasztal, keressen bennünket amint lehetséges, mert a túlzottan kevés hűtőfolyadékkal a hűtés és a fűtés nem fog működni, ami a motor költséges meghibásodásához vezet. Ha elfolyt a hűtővíz, több dolog is állhat a háttérben. Lehet szó egy meghibásodott hűtősapkáról, amit nyomásteszttel tudunk ellenőrizni. Ha belső szivárgásról van szó, akkor biztosan nem fog hűtőfolyadék tócsát találni a kocsija alatt. Ehelyett abból veheti észre, hogy nagyon gyakran kell után töltenie a hűtőfolyadékot. Belső szivárgás kialakulhat még például egy meghibásodott hengerfej tömítésnél, ami beengedi a hűtőfolyadékot a motor égésterébe. Nagyon gyakori ok továbbá a vízszivattyú meghibásodása hűtőfolyadék vesztés esetén, ami általában az elhasználódott és a nem megfelelő időben lecserélt hűtőfolyadékra vezethető vissza, mivel a hűtőfolyadék végzi a szivattyú kenését is. Mindezeket meg tudja előzni, ha a gyártó utasításait betartva, előírt időközönként lecserélteti a hűtőfolyadékot az autóban. Az elhasználódott hűtőfolyadék már nem képes a hűtőrendszer korrózió gátlására, ezáltal nagy mértékű lerakódások alakulnak ki, ami a hűtés hatásfokát erősen csökkenti.

Ha menet közben felforr a hűtővíz, akkor azonnal félre kell húzódni a járművel, és leállítani azt. Ilyenkor mindenképp meg kell várni, hogy a hűtőfolyadék-hőmérséklet visszaálljon a megfelelő értékre. Arra a kérdésre, hogy mitől forr fel a hűtővíz, legtöbbször a hibás termosztát a válasz az autó hűtő-fűtő rendszerében.

 

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Hűtőrendszer termosztát ellenőrzése, cseréje

Autó fűtő rendszer szervizAz autó motorjában levő termosztát működése nem túl bonyolult; fő feladata, hogy biztosítsa a megfelelő hőmérsékletet a motor működéséhez, tehát ez szabályozza a hűtést az autóban. Továbbá fontos szerepe még a hűtővíz felforrásának megakadályozása.
A termosztát hiba több mindenre is visszavezethető, egyik jellemző hibajelensége a túlmelegedés. Egy rossz termosztát „megizzaszthatja” a járművet. Amikor a motor hőmérséklete eléri az ideális működési hőmérsékletet, akkor normál esetben a termosztátnak ki kell nyílnia, hogy beengedje a hűtővizet a motorba a hőmérséklet szabályozásához. Ám ha a termosztát nem nyit ki abban az esetben a hűtőfolyadék nem tud megfelelően áramlani, és az autó túlmelegszik. Ha az autó hűtőventilátora gyakran működik még leállítás után is, mindenképpen szükséges ellenőriztetni a hűtőrendszert.
Az autó hűtősapkájában található szelep feladata, hogy a hűtőfolyadékot a hűtőrendszerben tartsa, valamint biztosítsa a hűtőrendszer megfelelő nyomását, és állandó szinten tartsa azt. Ha a hűtősapka meghibásodik, túlnyomás keletkezik a rendszerben, ami a hűtőrendszer elemeit károsíthatja.
Hibás termosztát tünete még, ha nincs megfelelő fűtés az autóban télen, vagy ha a motorhőmérséklet jelző nem mozdul ki alaphelyzetéből. Ez esetben a termosztát nyitva marad – hosszú távon károsítva a motort. Ha nyitott a termosztát, az azt jelenti, hogy a hűtőfolyadék folyamatosan a motorba áramlik, attól függetlenül, hogy az igényli-e vagy sem. Így az előző esettel ellentétben nem túlmelegedés következik be, hanem az lesz a probléma, hogy túlságosan lehűl. A túlhűtési hiba a fogyasztásra is hatással van, ugyanis ilyenkor az üzemanyag fogyasztás emelkedik. Az autó termosztát javítása szinte minden esetben cserét jelent, melyet szervizünk készséggel vállal, kérjen tőlünk árajánlatot!
Autót üzemeltetni termosztát nélkül nem túl jó ötlet, hiszen számos negatív következménye lehet. Egy átlagos motor ideális működési hőmérséklete 80-100 Celsius fok között mozog. Ha termosztát nélkül hajtja a kocsit, akkor kb. 50 Celsius fokon fog működni. Ezen a hőmérsékleten vízgőz képződik a motor belsejében, ami kicsapódik, végül keveredik a motorolajjal. Ennek következtében olajsár képződik. Az olajsár meggátolja a megfelelő kenést, és gyakorlatilag az egész rendszert tönkreteszi. Ezért nem jó ötlet az autó használata termosztát nélkül.

  • Milyen színű fagyálló hűtőfolyadék kell az autóba?

    A fagyálló hűtőfolyadék színe sok tévhitet szült az autótulajdonosok körében. Legtöbben a színek alapján különböztetik meg őket; van kék, zöld, piros, de már megjelent a lila és a sárga hűtőfolyadék is. Amit minden típusról tudni kell az az, hogy a fagyálló hűtőfolyadékok a kémiai adalékoknak köszönhetően képesek csökkenteni a víz alapú folyadékok fagyáspontját, vagy akár növelni forráspontjukat. A szervetlen savas technológiájú hűtőfolyadékok szilikátokat és foszfátot tartalmaznak, és korrózió gátló hatásuk van, hogy megvédjék az autó hűtőtestét és motorját. Ezeket általában világos zöld színben forgalmazzák, és 50.000 kilométerenként vagy minden második évben cserélni kell. Ezek tipikusan az 1990-es években, és az annál régebben gyártott autókban használatosak. A szerves savas technológiájú hűtőfolyadékot ezzel szemben az újabb gyártású autókban szokták alkalmazni, de a korábbi típusokban is megtalálható. Színe a narancssárgától a sötét zöldig terjed. Ez a verzió nem tartalmaz szilikátokat és foszfátot, viszont olyan korróziógátló összetevőket igen, amik hosszabbá teszik élettartamát az előbb említett társéhoz képest. Ezeket 250.000 kilométerenként, de legalábbis mindent ötödik évben cserélni kell. A harmadik, és egyben utolsó fajta a hibrid hűtőfolyadék, amit kizárólag új autókban alkalmaznak. Ezek a citromsárga és narancssárga hűtőfolyadékok hozzáadott szilikátokat tartalmaznak, amik megnövelik az alumínium védelmet, és meggátolják a rozsdásodást, korróziót. Ezeket is 250.000 kilométerenként vagy minden ötödik évben cserélni kell.
    Az, hogy milyen színű hűtőfolyadék töltendő az autójába, a jármű kezelési útmutatójából deríthető ki pontosan. Ha bizonytalan a döntést illetően, kérje szerelőink segítségét, akik készséggel vállalják a hűtőfolyadék cserét!