Autódiagnosztika és motordiagnosztika, hibakód olvasás

Autódiagnosztika, motordiagnosztika

A korszerű járművek hibátlan működését fedélzeti elektronika, komputer ellenőrzi és vezérli. Az általa észlelt hibát a műszerfalon jelzi motorhiba lámpával. Autódiagnosztika, vagyis motordiagnosztika a számítógépes hibamegállapítás, a hibakód kiolvasás és törlés. Látszólag bitakrobatika ez, de a valóságban ma is figyelmet, szakértelmet, sok tapasztalatot igénylő műveletsorról van szó. A KA prémium szervize ebben is kiváló, autódiagnosztika szolgáltatással is áll Szeged és a környék autósainak rendelkezésére.

Autódiagnosztika

Motordiagnosztika régen és ma

Az autódiagnosztika, motordiagnosztika a régi típusú autóknál szemrevételezéssel, hallás alapján a kihagyó, dadogó, akadozó vagy éppen kopogó motor, az ütemtelen működés alapján is lehetséges. Műhelyek többsége felszerelt futómű, lengéscsillapító, fékhatás, fényszóró és más alkatrészek működésének mérésére és beállítására. Ez is lehetne autódiagnosztika, de szerelő szaknyelven ez már állapotfelmérést jelent. Az autódiagnosztika computeres hibakód kiolvasás. Autódiagnosztika, motordiagnosztika hibakódok EOBD, OBD és OBD2 ként ismertek. Szinte minden vezérlő egység diagnosztizálható az autóban. Gyújtás, üzemanyag-ellátástól, motorvezérlés, váltó, ABS rendszer, kormányszerkezet, felfüggesztés, kipufogó rendszer és az autó teljes elektromos rendszere. Olykor elég egy tisztítás, gyertyacsere, gyújtásbeállítás vagy a kipufogórendszer javítása. Az is előfordulhat, hogy a dugattyút kellett javítani vagy cserélni, a motort megfúrni, a hengerfejjel bajlódni, és így tovább.

hasznos infók
Árajánlat, időpont kérése (Kérem töltsön ki minden mezőt!)

Computeres Autódiagnosztika

Műhelyünk KTS 540 diagnosztikai műszert használ hibakód kiolvasáshoz és törléshez. A fedélzeti komputerbe épített ellenőrzőrendszer észleli és regisztrálja a hibát, annak meglétét a műszerfalon külön ikon jelzi. Ez a motordiagnosztika jelzőábra, (MIL-lámpa vagy check engine szimbólum). Bármi miatt jöjjön is elő a jelzés, azt komolyan kell venni, mert ez már a súlyosabb rongálódás veszélyére hívja fel a figyelmet, vagy a kocsi motorjának, biztonságos működése kerül veszélybe annak minden következményével együtt.

  • Mitől hallok gyanús hangokat, és érzek fura szagok a motortérből?

    Ha süvítő vagy visító hangot hall a motortérből, akkor az utalhat pl. a hosszbordás szíjhajtás problémájára. Ilyenkor vagy a gumiszíj öregedett el és repedezett meg, vagy a feszítő hibásodott meg. Ha az utóbbiról van szó, akkor a szíj nem kap elegendő feszítést, ezáltal csúszást eredményez. Vegye komolyan, ha ilyen hangot hall, és ne várja meg, míg a szíj lepattan a helyéről.
    A motortérből érkező sziszegő hang legtöbbször valamilyen szivárgást jelez vagy a hűtőrendszerben, vagy a szívócsőben.
    Sokszor előfordul az is, hogy kopogó hang hallatszódik a motorból, ami a fordulatszám növekedésével együtt fokozódik. Ilyenkor a vezérműtengely környékén kell keresni a hibát. Valószínűleg arról lehet szó, hogy szelephézagok keletkeztek, amiket minél előbb orvosolni kell. Ezt a hibát egy egyszerű beállítással vagy rosszabb esetben a hidrotőkék cseréjével lehet megoldani. Ha ez a kerregő hang mélyül, az utalhat rossz hajtókar csapágyakra, amiknek cseréje mindenképp szakértelmet igényel. A motortérből hallatszódó kattogó hang utalhat még arra is, hogy a motorban kevés olaj van. Ilyenkor ellenőrizze a motorolaj szintet! Ha elegendő mennyiséget talált, akkor feltehetőleg olajnyomás veszteség alakult ki valahol a rendszerben, esetleg a rendszerbe jutott piszok, kosz elzáródást okozott valahol.
    Ha morgó hangot hall a motortérből, nagy eséllyel a generátora hibásodott meg. Ilyenkor töltés nélkül az akkumulátor energiát veszít, és egyre nagyobb küzdelemmel tudja csak a motort táplálni – tehát feltehetőleg rövid időn belül lemerül, az autó mozgásképtelenné válik. Ezért érdemes minél előbb szervizbe vinni a kocsit, mielőtt lerobbanna valahol. Szervizünkben szakszerű műszerekkel végzünk akkumulátor töltés ellenőrzést.
    Ha fémes hang érkezik a motortérből, akkor azt általában a dugattyú okozza, ahogy folyamatosan hozzácsapódik a hengerfalhoz. Általában csak olyankor hallatszódik, ha hideg a motor. A dugattyúkopogást okozhatja a törött dugattyúszoknya, esetleg a dugattyú kopása. Ha a motor bemelegszik, olyankor a legtöbb esetben megszűnik a fémes hang.
    A motorból eredő csörgő hang is több okra vezethető vissza, ráadásul ez a motor csörgés gázadásnál, gyorsításnál még tovább tud erősödni. A motor csörgés okai lehetnek az elhasználódott dugattyúgyűrűk, törött dugattyúgyűrű-hornyok vagy akár az elnyűtt hengerfal is, esetleg a gyújtórendszer hibája. Általában a kopott vagy törött dugattyúgyűrű hibája kideríthető egy szivárgási teszttel. Csörgést okozhat még a nem megfelelő minőségű üzemanyag is. Ritka használat esetén kevés üzemanyagot érdemes tartani a tartályban, ezáltal sűrűbben kell után pótolni friss üzemanyaggal. Megoldás lehet még a különböző üzemanyag adalékok rendszeres használata.
    Nem csak a hangok, de a szagok is árulkodhatnak problémáról a motornál. Ha égett műanyag szag távozik a motortérből, akkor lehet, hogy elromlott a fűtőberendezés, és hűtőfolyadék szivárog a forró motorra, ami égett szagot eredményez. A hajtásszíjak túlzott felmelegedése is eredményezhet égett műanyag szagot. Még rosszabb, ha az autófűtés valamely alkatrésze romlik el, vagy olvad meg – ez főként a hűtőventilátor motorral szokott megtörténni. Ha a szag erősödik, és nem talál semmilyen motortérben felejtett műanyag tárgyat, akkor mindenképp szakszerű autódiagnosztika, motordiagnosztika segítségre van szükség!

  • EGR szelep tisztítás, hibafeltárás, hogyan?

    Az EGR szelep az autókban a környezetvédelmet szolgálja; visszafordítja a robbanáskor felszabaduló gázt a motor égésterébe, ami ezáltal újrahasznosításra kerül, így jelentősen kevesebb káros anyag jut tovább a részecskeszűrőkhöz és katalizátorokhoz.
    Mint minden más, ez az alkatrész is időnként meghibásodhat, az EGR szelep hiba jele lehet az egyenetlen alapjárat vagy teljes leállás, az üzemanyag szag és a megemelkedett üzemanyag-fogyasztás is. Az EGR szelep hiba tünetei közé sorolható még a durrogó vagy kopogó hang, esetleg az eredménytelen szmog teszt vagy a felvillanó motorellenőrző lámpa.
    Az EGR szelep eltömődése több hibát is okoz; az eltömődés során kétféle jelenség alakulhat ki: vagy teljesen nyitott vagy teljesen zárt állásban szorul be. A nyitott állásban beszorult szelep rossz alapjáratot, továbbá emelkedő üzemanyag fogyasztást eredményez. Viszont ha zárt állásban ragad be, akkor hangos robbanásokat hallhatunk, esetleg durrogó hangokat a motortérből, ha alacsony fordulatszámon jár a kocsi. Sajnos az EGR szelep tisztítás nem jelenthet garantált megoldást a hiba kiküszöbölésére, ezért ajánlatos meghibásodás esetén EGR szelepet cserélni.

  • Hengerfej tömítés csere, hogyan?

    A hengerfej tömítés illeszti össze a hengerfejet a motorblokkal, épp ezért elengedhetetlen a motor hibátlan működéséhez. Ez az alkatrész extrém magas hőmérsékletnek és nyomásnak van folyamatosan kitéve. A hengerfej tömítés hiba legáltalánosabb oka a motor túlzott felmelegedése, ami a hűtőrendszer hibás működésére, a rosszul választott hűtőfolyadékra vagy a túl dinamikus vezetésre vezethető vissza. A hengerfej tömítés hiba jelei közé sorolhatjuk még a hűtőfolyadék szintjének csökkenését és az instabil motorműködést indításkor. Ha ezeket a tüneteket figyelmen kívül hagyja, akkor a hengerfej tömítés átégését és a motor teljes meghibásodását kockáztatja! A tömítés cseréje a motor szétszerelését és a hengerfej felújítását igényli. Mivel a csere komplikált, a kockázat túl nagy, ezért nem érdemes a hengerfejjel és tömítéssel házilag kísérletezni. Mindenképp bízza szakértőkre a cserét, javítást.

  • Nox szenzor hiba javítása, hogyan?

    A nox (nitrogén-oxid) szenzor egy olyan eszköz, mely a jármű nitrogén-oxid kibocsátását elemzi, és azt hogy mennyi nitrogén-oxidot termel. A nox szenzort legtöbbször közvetlenül a katalizátor elé vagy mögé szerelik az SCR rendszerbe, így pontosan kiszámolható, hogy az NO kibocsátás megfelelő határértéken belül van-e.
    Nox szenzor hiba esetén, a műszerfalon a motorellenőrzés lámpa jelzi, ha gond van. A nox szenzor hibával érdemes minél hamarabb felkeresni kedvenc szervizét.

  • Lambdaszonda hiba diagnosztizálás és csere, hogyan?

    A lambdaszonda (oxigénszenzor) a motor működését szabályozza, hozzájárul a környezetszennyezés csökkentéséhez azáltal, hogy adatokat gyűjt az üzemanyag rendszer működéséről, valamint a kipufogógáz oxigénszintjéről. A lambdaszonda csere típustól függően 70.000-160.000 kilométerenként ajánlott, ellenőrizni azonban minden 30.000 kilométer után javasolt!
    A lambdaszonda hiba legszembetűnőbb jele, ha kivillan a műszerfalon a motorműködés hibajelző lámpa. Emellett a hibás lambdaszonda egyik tünete lehet még a motorteljesítmény romlása. Ez is könnyen észrevehető, hiszen ha hibás a lambdaszonda, megnő az üzemanyag-fogyasztás, nehezebben indul a kocsi. A meghibásodás tünetei közé sorolhatjuk még az alapjárat egyenetlenségét és azt is, hogy rángat az autó. A lambdaszonda meghibásodás egy olyan probléma, amivel ajánlatos minél előbb felkeresni egy szervizt.

  • Generátor, önindító hiba diagnosztika és javítás, hogyan?

    A generátornak dupla szerepe van az autó működésében: párhuzamosan tölti az akkumulátort, és látja el energiával az autó elektromos berendezéseit. Ahhoz, hogy a generátor feltöltse az akksit, ahhoz huzamosabb ideig legalább 1000-es fordulatszámon kell a kocsit járatni. Minél inkább le van merülve az akksi, annál több idő, míg a generátor teljesen feltölti. Általánosságban elmondható, hogy ha legalább 1,5 órát járatjuk minimum 1000-es fordulatszámon az autót (tehát alapjáraton is tölt a generátor), akkor az akkumulátor feltöltődik annyira, hogy a kocsi leállítása után újra be tudja indítani. Ha nem használjuk a világítást, a rádiót vagy egyéb elektromos eszközt, akkor egy 1 órás út is elég ahhoz, hogy a generátor teljesen feltöltse az akkumulátort.
    A generátor egyik legfontosabb eleme a generátor ékszíj, ami folytonos kemény munkát végez, és nélküle a generátor nem tud kellő energiát biztosítani ahhoz, hogy folyamatosan töltődjön az akkumulátor. Az idő haladtával az ékszíj meglazulhat, rosszabb esetben pedig szakadás következik be, ilyenkor nem fogja tudni beindítani a motort, ha pedig menet közben történik meg a dolog, a kocsi azonnal lerobban. Egy szakadás adott esetben tehát balesetet is tud okozni, így ha bármilyen rendellenességet tapasztal, azonnal keressen fel egy szakértőt, még jobb, ha rendszeresen ellenőrizteti az alkatrészt!
    A generátor mellett az önindító is fontos szerepet tölt be az autó rendszerében; a kulcselforgatással beindítja az indítómotort, majd a motor elindulása után le is állítja azt. Az önindító problémát több jelenség is jelezheti, például ha elfordítja a kulcsot, és nem történik semmi – ilyenkor feltehetőleg az önindító mágnes a ludas. Előfordulhat olyan is, hogy nehezebben, többszöri indításra indul csak be az autó, vagy csikorgó hangot hall indításkor. Ezekben az esetekben legtöbbször az önindító fogaskerekek elhasználódása, kopása okolható. Bármely jelenséget is tapasztalja, azonnal forduljon szakértőhöz, és semmiképp ne próbálkozzon az önindító javítással házilag!

  • Üzemanyag szivattyú, pumpa hiba diagnosztika és javítás, hogyan?

    Üzemanyag szivattyú, régebbi nevén AC pumpa hiba viszonylag sűrűn előfordulhat, és nagyon sok dolog jelezheti a problémát. A benzinszivattyú és diesel üzemanyag szivattyú hibák esetében egyaránt elmondható, hogy a pumpa feladata az üzemanyag eljuttatása az üzemanyagtankból a motorba. Látszólag egyszerűen hangzik, de néhány apró hiba is galibát okozhat a rendszerben. Szervizünkben a következő három jelenséget tapasztaljuk legtöbbször üzemanyag pumpa hibaként.
    . Az egyik leggyakoribb ok, ha az üzemanyag szennyeződött; rozsda, valamilyen törmelék vagy pára került bele. Ezek a szennyeződések szabad szemmel is könnyen észrevehetőek. A másik gyakori benzinpumpa hiba, ha a szűrők eltömődnek a szennyeződések miatt. Ezek, illetve maga a benzinszivattyú eltömődése akadályozza az üzemanyag szabad áramlását a rendszerben, ami visszafoghatja például a jármű gyorsulását. Az elektromos hibák, zárlatok is hozzájárulhatnak a benzin és dízel üzemanyag szivattyú meghibásodásához. Ilyenek lehetnek például a rozsdás vagy meglazult csatlakozók, esetleg a megolvadt kábelek. Szervizünkben minőségi digitális feszültségmérővel könnyedén azonosítani tudjuk az esetleges hibát, forduljon hozzánk bizalommal!
    A fent említett üzemanyag szivattyú, AC pumpa hibáknak számos árulkodó jele lehet, ám legkönnyebben talán abból vehetőek észre, hogy a jármű lassabban gyorsul a szokásosnál, netán le is áll menet közben. Ez azt jelzi, hogy a pumpa próbál megküzdeni az üzemanyag hiánnyal. A benzin- és dízelszivattyú hiba másik gyakori jele, ha üresben szaggat a kocsi. Az eldugult pumpa nem juttat kellő mennyiségű üzemanyagot a motorba, ami befolyásolja az alapjárat ritmusát. A hangos üzemanyag szivattyú utalhat az alacsony benzin vagy gázolaj szintre, a szivattyú sérülésére vagy az üzemanyag tank és motor szennyeződésére.
    A szivattyú és az AC pumpa egyik legfontosabb eleme a relé, aminek elromlása befolyásolhatja az üzemanyag eljuttatását a motorba. A motornak olyan az üzemanyag, mint nekünk, embereknek a vér, épp ezért az üzemanyag szivattyú relé hiba bizony indításnál is okozhat váratlan meglepetéseket. A hiba jelei közé sorolhatjuk, hogy nem indul a jármű vagy épp menet közben hirtelen leáll. Ahogy egy autót beindítunk, a dízel vagy benzinszivattyú szinte azonnal működésbe lép, szóval az is a hiba intő jele lehet, ha nem halljuk a pumpa működését, néma marad.