Azt még a kevésbé gyakorlott autósok is tudják, hogy a belső égésű motorokban vezérlés is van. Azt viszont már nem mindenki, hogy a szíjas és láncos vezérlés mellett fogaskerekes is létezik. Bármelyik is legyen autónkban, fokozott figyelmet kell fordítani az állapotukra!
Kulcsszerepben a dugattyúk
Mondanunk sem kell, hogy minden motor igényel valami fajta vezérlést; a vezérműtengely felel például a szelep nyitásának, zárásának szabályozásáért. A vezérműtengelyt is hajtja valami – erre szolgál a főtengely, mely egy szíj, lánc vagy fogaskerék segítségével végzi feladatát. Személygépjárművek esetén utóbbi nem annyira jellemző. A „láncolat” végén a dugattyúk állnak, ezek hajtják meg a vezérműtengelyt működtető főtengelyt. Épp ezért, nagyon fontos, hogy összehangoltan működjön a dugattyúk mozgása a szelepek nyitásával.
Ismerjük fontosságát, mégis elhanyagoljuk
A legtöbben nagyon is jól tudják, hogy a vezérlésnek nagy szerepe van a motor működésében, és egy komplex mechanizmusról van szó. Ennek ellenére mégis sokan elhanyagolják, és nem cseréltetik időben. Érdemes erre jobban odafigyelni, ugyanis ha a vezérlésnek valamely eleme meghibásodik, akkor bizony egy komolyabb motorkárosodással, ezáltal pedig egy jelentősebb anyagi kárral is számolhatunk. Fontos megemlítenünk, hogy a vezérműlánc íves terelőkön, valamint olajnyomással operáló, hidraulikus feszítőn fut, tehát kenést igényel. Ezt is a motorolaj keni, akárcsak a motor más elemeit. Azoknak az autótulajdonosoknak tehát, akik láncos vezérlésű kocsit birtokolnak, még fokozottabb figyelmet kell fordítaniuk a motorolaj minőségére, és a csereperiódus betartására, hogy ne kopjon olyan gyorsan a lánc. Ha odafigyelünk autónk jelzéseire, a vezérlés meghibásodására utaló „nyomokra”, akkor nem lehet nagyobb probléma. Ilyen jel például a motor egyenetlen járása, erejének gyengülése – ezek mind az átugrott vezérlésre figyelmeztetnek. A vezérműlánc nyúlását pedig a zajos, hangos vezérlésből vehetjük észre. Bármelyiket is tapasztalod, vidd azonnal szervizbe a kocsid, ellenőriztesd a motort – lehet teljes vezérlés csere kell majd.
A teljes vezérlés cseréje
A vezérlés gyárilag előírt csereintervallumát mindenki megtalálja a kocsija kézikönyvében – érdemes ehhez tartani magunkat. Jó, ha tudod, hogy ilyenkor nem csak a vezérműszíjat, hanem az ahhoz szánt feszítő- és terelőgörgőket, valamint a vízpumpát is cserélni szokták. Ha ne adj Isten, ezek közül bármelyik is megszorul, akkor elszakad a szíj, majd a felső holtpontnál tartó dugattyúk hozzáérnek a nyitott szelepekhez a motorban. Ilyen esetekben a szelepek mindig elgörbülnek, de még a dugattyútetők, a szelepvezetők és a himbák is károsodnak. Legtöbbször még a szíjszakadás után is fordul néhányat a motor, épp ezért a szelepeket is tönkre vágja a szakadás. Sokan drágának találhatják a teljes vezérlés cserét, de gondoljunk bele, hogy ez még mindig olcsóbb, mintha az esetlegesen keletkező motorkárosodást kellene kijavíttatnunk. A vízpumpa megszorulásán túl a szivárgása is meggyilkolhatja a kocsi motorját. Érdemes tehát ezt az alkatrészt is újra váltani vezérlés csere alkalmával.
Megóvhatjuk a vezérlést
Ahogy a legtöbb alkatrész (fék- és kuplungalkatrészek főleg), úgy a vezérlés elemek is jobban „díjazzák”, ha valaki nyugisabban vezet, vagy akár egyenletesen, tempósan az autópályán, mintha csak a városban furikázik. Minden egyes sebesség visszaváltás terheli a vezérlést, főleg ha intenzív fordulatszám-különbséggel végezzük. A vezérműszíj és a -lánc is visszaváltáskor szokta megadni magát, mivel ilyenkor éri a legintenzívebb terhelés. Tehát azzal, hogy a kapcsolandó sebességhez optimális fordulatszámot választjuk, jelentősen meghosszabbíthatjuk a vezérlés élettartamát. Amennyiben úgy adódik, hogy lemerül a kocsid akksija, érdemes kerülni a lejtőn gurulással, esetleges betolással való indítást, mivel ilyen esetekben is könnyen átugorhat a vezérlés. Hasonlóképp veszélyes, ha a lejtőn álló kocsit csak fokozatba rakott sebváltóval parkoltatjuk. Ez főként az álló motornál feszítetlen láncos vezérlések esetében kerülendő.