fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Fordítsunk kellő figyelmet a vezérlésre!

Egy TDC motorhoz tartozó vezérműszíj

Azt még a kevésbé gyakorlott autósok is tudják, hogy a belső égésű motorokban vezérlés is van. Azt viszont már nem mindenki, hogy a szíjas és láncos vezérlés mellett fogaskerekes is létezik. Bármelyik is legyen autónkban, fokozott figyelmet kell fordítani az állapotukra!

Kulcsszerepben a dugattyúk

Mondanunk sem kell, hogy minden motor igényel valami fajta vezérlést; a vezérműtengely felel például a szelep nyitásának, zárásának szabályozásáért. A vezérműtengelyt is hajtja valami – erre szolgál a főtengely, mely egy szíj, lánc vagy fogaskerék segítségével végzi feladatát. Személygépjárművek esetén utóbbi nem annyira jellemző. A „láncolat” végén a dugattyúk állnak, ezek hajtják meg a vezérműtengelyt működtető főtengelyt. Épp ezért, nagyon fontos, hogy összehangoltan működjön a dugattyúk mozgása a szelepek nyitásával.

Ismerjük fontosságát, mégis elhanyagoljuk

A legtöbben nagyon is jól tudják, hogy a vezérlésnek nagy szerepe van a motor működésében, és egy komplex mechanizmusról van szó. Ennek ellenére mégis sokan elhanyagolják, és nem cseréltetik időben. Érdemes erre jobban odafigyelni, ugyanis ha a vezérlésnek valamely eleme meghibásodik, akkor bizony egy komolyabb motorkárosodással, ezáltal pedig egy jelentősebb anyagi kárral is számolhatunk. Fontos megemlítenünk, hogy a vezérműlánc íves terelőkön, valamint olajnyomással operáló, hidraulikus feszítőn fut, tehát kenést igényel. Ezt is a motorolaj keni, akárcsak a motor más elemeit. Azoknak az autótulajdonosoknak tehát, akik láncos vezérlésű kocsit birtokolnak, még fokozottabb figyelmet kell fordítaniuk a motorolaj minőségére, és a csereperiódus betartására, hogy ne kopjon olyan gyorsan a lánc. Ha odafigyelünk autónk jelzéseire, a vezérlés meghibásodására utaló „nyomokra”, akkor nem lehet nagyobb probléma. Ilyen jel például a motor egyenetlen járása, erejének gyengülése – ezek mind az átugrott vezérlésre figyelmeztetnek. A vezérműlánc nyúlását pedig a zajos, hangos vezérlésből vehetjük észre. Bármelyiket is tapasztalod, vidd azonnal szervizbe a kocsid, ellenőriztesd a motort – lehet teljes vezérlés csere kell majd.

A teljes vezérlés cseréje

A vezérlés gyárilag előírt csereintervallumát mindenki megtalálja a kocsija kézikönyvében – érdemes ehhez tartani magunkat. Jó, ha tudod, hogy ilyenkor nem csak a vezérműszíjat, hanem az ahhoz szánt feszítő- és terelőgörgőket, valamint a vízpumpát is cserélni szokták. Ha ne adj Isten, ezek közül bármelyik is megszorul, akkor elszakad a szíj, majd a felső holtpontnál tartó dugattyúk hozzáérnek a nyitott szelepekhez a motorban. Ilyen esetekben a szelepek mindig elgörbülnek, de még a dugattyútetők, a szelepvezetők és a himbák is károsodnak. Legtöbbször még a szíjszakadás után is fordul néhányat a motor, épp ezért a szelepeket is tönkre vágja a szakadás. Sokan drágának találhatják a teljes vezérlés cserét, de gondoljunk bele, hogy ez még mindig olcsóbb, mintha az esetlegesen keletkező motorkárosodást kellene kijavíttatnunk. A vízpumpa megszorulásán túl a szivárgása is meggyilkolhatja a kocsi motorját. Érdemes tehát ezt az alkatrészt is újra váltani vezérlés csere alkalmával.

Megóvhatjuk a vezérlést

Ahogy a legtöbb alkatrész (fék- és kuplungalkatrészek főleg), úgy a vezérlés elemek is jobban „díjazzák”, ha valaki nyugisabban vezet, vagy akár egyenletesen, tempósan az autópályán, mintha csak a városban furikázik. Minden egyes sebesség visszaváltás terheli a vezérlést, főleg ha intenzív fordulatszám-különbséggel végezzük. A vezérműszíj és a -lánc is visszaváltáskor szokta megadni magát, mivel ilyenkor éri a legintenzívebb terhelés. Tehát azzal, hogy a kapcsolandó sebességhez optimális fordulatszámot választjuk, jelentősen meghosszabbíthatjuk a vezérlés élettartamát. Amennyiben úgy adódik, hogy lemerül a kocsid akksija, érdemes kerülni a lejtőn gurulással, esetleges betolással való indítást, mivel ilyen esetekben is könnyen átugorhat a vezérlés. Hasonlóképp veszélyes, ha a lejtőn álló kocsit csak fokozatba rakott sebváltóval parkoltatjuk. Ez főként az álló motornál feszítetlen láncos vezérlések esetében kerülendő.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a Kovács Autó Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: Kovács Autó csapata