Az időszakos szervizt bizony sokan végzik házilag: úgy vélekednek, hogy gyorsabb és olcsóbb otthon kicserélni a levegőszűrőt, pollenszűrőt és olajszűrőt, valamint a motorolajat, mint szervizbe vinni ezért az autót. Alapvetően nem bonyolult a műveletsor, de van néhány hibalehetőség, melyekkel többet árthatunk, mint használhatunk – cikkünkben az 5 legtipikusabb szarvashibát részletezzük.
1. Nem a gyári kézikönyvekben megadott minőségű motorolajat töltünk a rendszerbe.
A motorolaj csere előtt érdemes az autó kézikönyvében utána olvasni a gyárilag előírt motorolaj specifikációinak, minőségi szintjének, és persze viszkozitásának is. Természetesen bizonyos mértékben el lehet térni ezektől, de csakis az autótulajdonos saját felelősségére. Na és persze a szavatosság, a garancia megvonásáról sem szabad megfeledkezni ilyen esetben. A külön motorolaj adalékok alkalmazását nem engedélyezik az autógyártók, így ezeket is csak akkor használd, ha nem bánod, hogy elveszik a garancia.
2. Nem csöpögtetjük ki teljesen a motorból a fáradt olajat.
Amikor leengeded a használt olajat, figyelj oda rá, hogy a fáradt olaj teljesen kiürüljön a kocsi motorjából. Az esetlegesen bent maradó használt olaj nemcsak hogy szennyezi az újonnan betöltött motorolajat, de még annak adaléktartalmát is károsítja.
3. Nem cseréljük ki az olajszűrőt.
A motorolajjal együtt az olajszűrő is elhasználódik a csereperiódus elteltével, így a frissen betöltött olajnak szüksége van az eltömődött helyett egy vadi új szűrőre. A folyamatos használat során nem csak szennyeződések rakódhatnak le a szűrőben, de fáradt olaj is maradhat benne, valamint egyéb kokszos, gyantás vagy lakkos szennyeződés is eltömítheti. Utóbbiak miatt különösen fontos a szűrőcsere, mivel ezek kémiailag nem inaktívak, tehát mindenképp kerülni kell az új motorolajjal történő érintkezésüket.
4. Átöblítjük a motort öblítőolajjal az új motorolaj betöltését megelőzően.
Ez nemhogy nem szükséges, hanem egyenes ártalmas! A minőségi motorolajakat alapból úgy tervezik, hogy diszpergens, illetve detergens adalékokat tesznek beléjük. Tehát nincs szükség plusz adalékokra, mivel kellő diszpergáló és mosó hatásuk van ezek nélkül is. A minőségi kenőanyagok nem hagyják a szennyeződések lerakódását a fémfelületekre, valamint az olajfázisból történő kiválásukat sem. Vagyis ha teljesen kicsepegtetjük a használt olajat a rendszerből, akkor a szennyeződések is távoznak. Az öblítőolaj használatával kockáztatjuk a szennyeződések kicsapódását belőle. Ez azért fordulhat elő, mert az öblítőolajban egyáltalán nincs diszpergens, ill. detergens adalék, így a mosóhatása is jóval rosszabb. Továbbá alkalmazását követően benne maradhat a motorban, így az új motorolaj hatékonyságát is ronthatja azáltal, hogy felhígítja.
5. Nem a kellő mennyiségű motorolajat töltjük be.
A motorolaj feltöltésekor oda kell figyelni a szintjelző, más néven nívópálca segítségével a betöltött kenőanyag mennyiségére. Amennyiben a minimum jelzésnél lejjebb van az olaj szintje, akkor még többet kell önteni bele. Az elégtelen mennyiségű kenőanyag gondokat okozhat a keringetési rendszerben, továbbá maga a motorolaj is nagyobb terhelésnek lesz kitéve. A motor üzemelésekor ugyanis megnövekszik a káros szennyezőanyagok (kokszos égéstermékek, lakkok, gyanták) koncentrációja az olajban. A maximum jelzés feletti olajszint szintén kárt okozhat az olajkeringtető rendszerben, mely legtöbbször a túlterhelt tömítésekben, olajcsöpögésben, olajfolyásban, esetleg a megnövekedett motorolaj fogyasztásban manifesztálódik.