Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Van alapja a városi legendának, hogy bőgetni kell a motort, amikor regenerálódik a DPF?

dpf szűrő a kocsi alatt

A dízel részecskeszűrő (DPF) regenerálásának két típusa létezik, amely a vezető vagy a szerelő külső beavatkozása nélkül is megtörténhet. Az első a passzív regeneráció, amely akkor történik, amikor az intenzív használat során elért magas kipufogógáz-hőmérséklet – akár hosszú autópályás vezetés, akár hegymenet – automatikusan leégeti a benne rekedt dízelszemcséket. A másik a DPF aktív regenerálása, ahol az ECU úgy van programozva, hogy elindítsa az égés utáni üzemanyag-befecskendezést, hogy növelje a kipufogógáz hőmérsékletét és elégesse a bent ragadt részecskéket, amikor a szűrő körülbelül 50 százaléka már megtelt. Na de mi a helyzet, ha a sofőr szeretne közbeavatkozni a folyamatba, vajon érdemes bőgetni a motort, hogy rásegítsen a tisztító metódusra? Nézzünk utána!

Mi az a dízel részecskeszűrő amúgy?

Nem sok sofőr tudja, mi az a dízel részecskeszűrő, röviden DPF – egészen addig, amíg komoly pénzbe nem kerül a szervizelése. A DPF probléma miatt meghibásodott autók mizériáját lényegében egyetlen tényező okozza, mégpedig az, hogy a DPF eltömődik a koromtól, mert a sofőr figyelmen kívül hagyja a figyelmeztető lámpát. Vajon, mik azok a kardinális dolgok, amiket a DPF dilemmáról tudni kell? Mi is az a DPF pontosan? A dízel részecskeszűrő minden 2009 óta újonnan eladott dízelmotoros autó kipufogó rendszerében megtalálható. Ez egy létfontosságú alkatrész, amely lehetővé teszi az autók számára, hogy megfeleljenek az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási jogszabályoknak. A DPF feladata, hogy felfogja a kompressziós gyújtású égési folyamat során keletkező részecskéket, és ezáltal megakadályozza, hogy káros füst kerüljön a légkörbe. Hogy hogyan működik? Mint minden szűrő, a DPF is fokozatosan eltömődik természetesen a beszorult koromtól. Az autót azonban úgy tervezték, hogy megtisztítsa ezt a filtert, hamuvá alakítva a felhevített a maradékot, majd kilökve a rendszerből. Ez körülbelül 450-500 kilométerenként meg is történik, akár autópályás sebességgel haladva, akár azért, mert a motorvezérlő egység elindítja az úgynevezett regenerációt a kipufogógáz hőmérsékletének mesterséges emelésével.

Mi a teendőd, ha látod a figyelmeztető lámpát?

Először is nézd meg autós kézikönyved, hogy pontosan, hogy is néz ki a sajátod, és hol található! Amikor pedig kigyullad, itt az ideje hosszabb távra vinni a járművet, lehetőleg gyorsabb úton, például egy jól járható autóúton vagy még inkább autópályán. Ha legalább 10-15 percen át képes vagy minimum 70 kilométer per órás vagy nagyobb sebességgel vezetni, a DPF-nek regenerációs módba kell kapcsolnia, és el kell égetnie a kormot, amely megszünteti az eltömődést. A gondok megelőzéséhez a futásteljesítményeden kell elgondolkodnod tehát. Ha a megtett kilométerek többsége csak rövid utakat foglal magában, vagy folyamatosan olyan megálló-induló forgalomban ülsz, ahol az autó soha nem teljesedhet ki, inkább benzinest vegyél dízel autó helyett, mert a DPF szűrőd így biztosan nem fog megfelelően tisztulni. De mi a helyzet a főcím tekintetében: vajon van alapja annak a városi legendának, hogy bőgetni kell a motort, amikor regenerálódik a DPF? Nos, ugye a folyamathoz nagyon magas kipufogógáz hőmérsékletre van szükség, de kell hozzá a jármű sebessége is. A regeneráció ügymenete nyilván függ a felhalmozódott korom mennyiségétől, a motor típusától és a jármű működési feltételeitől is, de az említett két faktor nem mellőzhető, vagyis önmagában bőgetni a motort nyilván nincs értelme, de az biztos, hogy a regenerációs folyamatot elősegíti, ha a megszokottnál kisebb sebességfokozatot használsz, ahol lehetséges, hogy magasabb motor-fordulatszámot érjen el az autód, de erre csak akkor van szükség, ha képtelen vagy megvalósítani a fent említett normál procedúrát, és az is nyilvánvaló, hogy a legoptimálisabb a standard, megszokott művelet.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.