Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Ne keverjük a szezont a fazonnal: alapvető különbségek a MAP és a MAF szenzor között

map szenzor a kocsiban

Bárki, aki egy ideje szorosabb kapcsolatban áll az autókkal, elkerülhetetlenül hallotta már vagy hallani fogja a MAP vagy MAF rövidítéseket, amelyek a szívónyílásban lévő érzékelők bizonyos típusaira utalnak. Szinte minden manapság vásárolt autóban van gyári számítógép, amely ezen érzékelők visszajelzéseit veszi alapul, hogy kiszámítsa a motorba jutó levegő mennyiségét, ami kardinális fontosságú a megfelelő égéshez. De mik is pontosan ezek az érzékelők? Melyik mit mér, és tulajdonképpen mi a különbség közöttük? Lássuk!

MAP érzékelő

Egyes motorok csak MAP szenzort, vagyis szívócső abszolút nyomásérzékelőt használnak. A MAP érzékelő 5 voltos referencia- és testbemenettel rendelkezik, és az érzékelt nyomástól függően 0 és 5 volt közötti feszültség jelet ad ki. Ez az érzékelő felelős a szívócsatorna nyomásának a légköri nyomáshoz viszonyított méréséért. Ha az általa érzékelt nyomás alacsonyabb, mint a légköri nyomás (vákuum), az érzékelő alacsonyabb feszültséget mutat. Ahogy az általa érzékelt nyomás a légköri nyomáshoz igazodik (a vákuum csökken), az érzékelő kimeneti feszültsége emelkedik. Ez az érzékelő légköri nyomásérzékelőként is működik. A MAP érzékelő általában a szívócső belsejében található. Elküldi az ECU-nak, motorvezérlő egységnek a vákuum és a pozitív levegőnyomás értékeit, hogy jelezze, mennyi kalibrált üzemanyag szükséges az optimális égéshez. A legtöbb turbófeltöltős vagy feltöltött jármű MAP-érzékelőt használ, mivel a szívócsatornát a turbófeltöltő vagy a kompresszor nyomás alatt tartja. Szívó jármű esetén a MAP érzékelő csak a vákuumot olvassa.

MAF érzékelő

A MAF vagy a levegőtömeg-érzékelő – ha van – az ECM által az üzemanyag-szállítás meghatározására használt fő szenzor. A MAF érzékelők általában egy csőből állnak, amely valamilyen érzékelőelemet tartalmaz. Ezt a szenzort általában az indukciós rendszerbe installálják a motor közelébe, de akár a fojtószelepház része is lehet. A legtöbb MAF érzékelő a légáramot a belső áramköre segítségével észlelt hőmérséklet-változások függvényében számítja ki, majd a szenzor jelet ad ki az ECM-nek, amely a légáramlás meghatározására és a motorterhelés kiszámítására szolgál. A MAF méri tehát a motorba jutó levegő tömegáramlási sebességét vagy térfogatát. Egyes MAF-érzékelőket használó számítógépes rendszerek általában ezt az érzékelőt használják fő bemenetként a számításokhoz, amelyek meghatározzák az üzemanyag- és gyújtásbeállítást a motorhoz. Néhány pre-OBD2 és korai OBD-2 alkalmazásban azonban, ahol MAP és MAF érzékelő is van, előfordulhat, hogy a számítógép a MAF érzékelőt csak az üzemanyag-szállítás meghatározására használja, míg a MAP érzékelőt használja a szikra előrehaladásának meghatározására. Más alkalmazásokban (például a későbbi OBD-2-ben) azonban a MAP-érzékelőt elsősorban tartalékként használják, ha a MAF-érzékelő meghibásodik, míg a MAF érzékelő az elsődleges eszköz, amelyet az ECM használ a motor üzemanyag és szikra szállításának kiszámításához. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy vannak olyan alkalmazások (általában LS1 autó és Vortec Truck), ahol mind a MAF, mind a MAP segítségével meghatározzák az üzemanyag-szállítást. Ezek a rendszerek a MAP-érzékelőre támaszkodnak, hogy gyorsan változó információkat szolgáltassanak a gyorsulás-dúsítási számításokhoz, ahol a MAF-érzékelőt kevésbé dinamikus üzemanyag-szállítási módokhoz használják. Elhelyezkedés szempontjából a MAF mindig a fojtószelepház előtt található, míg a MAP általában a szívócsőhöz rögzítve lelhető fel. Mivel a szívócsatornában van, a MAF érzékelőnek általában saját műanyag háza is van, hogy a helyén tartsa. A csak MAP szenzoros beállításnál azonban a fojtószelepház után kell elhelyezkedni, és ahogy már említettük általában a szívócső belsejében, hogy képes legyen mind a vákuum, mind a pozitív levegőnyomás mérésére.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.