Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Ne keverjük a szezont a fazonnal: alapvető különbségek a MAP és a MAF szenzor között

map szenzor a kocsiban

Bárki, aki egy ideje szorosabb kapcsolatban áll az autókkal, elkerülhetetlenül hallotta már vagy hallani fogja a MAP vagy MAF rövidítéseket, amelyek a szívónyílásban lévő érzékelők bizonyos típusaira utalnak. Szinte minden manapság vásárolt autóban van gyári számítógép, amely ezen érzékelők visszajelzéseit veszi alapul, hogy kiszámítsa a motorba jutó levegő mennyiségét, ami kardinális fontosságú a megfelelő égéshez. De mik is pontosan ezek az érzékelők? Melyik mit mér, és tulajdonképpen mi a különbség közöttük? Lássuk!

MAP érzékelő

Egyes motorok csak MAP szenzort, vagyis szívócső abszolút nyomásérzékelőt használnak. A MAP érzékelő 5 voltos referencia- és testbemenettel rendelkezik, és az érzékelt nyomástól függően 0 és 5 volt közötti feszültség jelet ad ki. Ez az érzékelő felelős a szívócsatorna nyomásának a légköri nyomáshoz viszonyított méréséért. Ha az általa érzékelt nyomás alacsonyabb, mint a légköri nyomás (vákuum), az érzékelő alacsonyabb feszültséget mutat. Ahogy az általa érzékelt nyomás a légköri nyomáshoz igazodik (a vákuum csökken), az érzékelő kimeneti feszültsége emelkedik. Ez az érzékelő légköri nyomásérzékelőként is működik. A MAP érzékelő általában a szívócső belsejében található. Elküldi az ECU-nak, motorvezérlő egységnek a vákuum és a pozitív levegőnyomás értékeit, hogy jelezze, mennyi kalibrált üzemanyag szükséges az optimális égéshez. A legtöbb turbófeltöltős vagy feltöltött jármű MAP-érzékelőt használ, mivel a szívócsatornát a turbófeltöltő vagy a kompresszor nyomás alatt tartja. Szívó jármű esetén a MAP érzékelő csak a vákuumot olvassa.

MAF érzékelő

A MAF vagy a levegőtömeg-érzékelő – ha van – az ECM által az üzemanyag-szállítás meghatározására használt fő szenzor. A MAF érzékelők általában egy csőből állnak, amely valamilyen érzékelőelemet tartalmaz. Ezt a szenzort általában az indukciós rendszerbe installálják a motor közelébe, de akár a fojtószelepház része is lehet. A legtöbb MAF érzékelő a légáramot a belső áramköre segítségével észlelt hőmérséklet-változások függvényében számítja ki, majd a szenzor jelet ad ki az ECM-nek, amely a légáramlás meghatározására és a motorterhelés kiszámítására szolgál. A MAF méri tehát a motorba jutó levegő tömegáramlási sebességét vagy térfogatát. Egyes MAF-érzékelőket használó számítógépes rendszerek általában ezt az érzékelőt használják fő bemenetként a számításokhoz, amelyek meghatározzák az üzemanyag- és gyújtásbeállítást a motorhoz. Néhány pre-OBD2 és korai OBD-2 alkalmazásban azonban, ahol MAP és MAF érzékelő is van, előfordulhat, hogy a számítógép a MAF érzékelőt csak az üzemanyag-szállítás meghatározására használja, míg a MAP érzékelőt használja a szikra előrehaladásának meghatározására. Más alkalmazásokban (például a későbbi OBD-2-ben) azonban a MAP-érzékelőt elsősorban tartalékként használják, ha a MAF-érzékelő meghibásodik, míg a MAF érzékelő az elsődleges eszköz, amelyet az ECM használ a motor üzemanyag és szikra szállításának kiszámításához. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy vannak olyan alkalmazások (általában LS1 autó és Vortec Truck), ahol mind a MAF, mind a MAP segítségével meghatározzák az üzemanyag-szállítást. Ezek a rendszerek a MAP-érzékelőre támaszkodnak, hogy gyorsan változó információkat szolgáltassanak a gyorsulás-dúsítási számításokhoz, ahol a MAF-érzékelőt kevésbé dinamikus üzemanyag-szállítási módokhoz használják. Elhelyezkedés szempontjából a MAF mindig a fojtószelepház előtt található, míg a MAP általában a szívócsőhöz rögzítve lelhető fel. Mivel a szívócsatornában van, a MAF érzékelőnek általában saját műanyag háza is van, hogy a helyén tartsa. A csak MAP szenzoros beállításnál azonban a fojtószelepház után kell elhelyezkedni, és ahogy már említettük általában a szívócső belsejében, hogy képes legyen mind a vákuum, mind a pozitív levegőnyomás mérésére.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.11.01-jén ZÁRVA tart. 2024.11.04-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!