A jogosítvány megszerzése előtt számos elméleti és gyakorlati tananyagot adnak le nekünk, de nem így van ez a vontatással. Ezt a részt sajnos kifelejtették a gyakorlati KRESZ-oktatásból, és ami a többséget illeti, az elméleti oktatás anyaga is idővel kiszáll a fejünkből, ha nem ismételgetjük át bizonyos időközönként. Ebben a cikkben ezt a tudást szeretnénk kicsit feleleveníteni, hogy ne pánikolj be, ha épp vontatnod kell valakit, esetleg neked lesz rá szükséged.
Vontatási szabályok
Mindenek előtt tudnod kell, hogy nem minden autóval vontathatsz! A KRESZ szabályok kimondják, hogy hibás fékkel vagy kormánnyal nem vontatható egy jármű. Ugyanígy igaz ez a sérült futóműves, nem száz százalékosan irányítható kocsikra is – szigorúan tilos a vontatás! Vontatás előtt meg kell vizsgálni a világítások, illetve a különböző jelzőberendezések állapotát, sőt a szélvédőét is. Tilos például olyan autót vontatni, aminek betört, repedezett a szélvédője, esetleg nem világít valamelyik lámpája!
Az automata váltós járművek tulajdonosai most nem fognak örülni, de a KRESZ kimondja, hogy ezeket a kocsikat sem lehet vontatni. A különböző autógyártók erre külön fel szokták hívni a vásárlók figyelmét. A félautomata, továbbá robotizált váltós, tehát a kuplungolást a sofőr helyett csináló járművek mentesülnek a tilalom alól. Azért, hogy biztos lehess a dolgodban, érdemes vásárláskor rákérdezned az értékesítőnél a vontathatóságra. Ha az autó nincs vontatható állapotban, akkor autómentő segítségét kell hívni, vagy trélerrel elvitetni kocsinkat a helyszínről.
A vontatási szabályoknál fontos megemlíteni, hogy vontatás közben tilos vészvillogót kapcsolni! Ezt sajnos sokan nem tudják/elfelejtik. Ha bekapcsolva hagyod a vészvillogót, nem fogod tudni jelezni az irányváltoztatás szándékát, így gyorsan neked mehetnek.
Segítségkérés autómentőtől
Ha utazás közben ér minket a szerencsétlenség, ahol semmilyen szerelőt, autószervizt nem ismerünk, aki megjavíthatná kocsinkat, akkor bizony elengedhetetlenné válik egy valamilyen segélyszolgálat felkeresése. Számos gyártó szolgáltat európai autó assistance biztosítást, aminek lényege, hogy az európai országok bármelyikében eljönnek értünk. Vannak autókereskedők, akiket a nap 24 órájában fel lehet hívni, hogy segítsenek rajtunk. Létezik olyan hazai biztosítás is, amely magában foglalja az autómentő igénybevételi opcióját, esetleg kiegészítő szolgáltatásként kérhetjük a szerződésbe. Magyarországon nagy múlttal büszkélkedhet az autómentés, a Magyar Autóklub Sárga Angyal segélyszolgálata például már 1965 óta tevékenykedik.
Vontatáshoz szükséges felszerelés
Magától értetődő, hogy a legelengedhetetlenebb felszerelés a vontatókötél. Enélkül gyakorlatilag megoldhatatlan lenne mozgásra bírni a lerobbant járművet. De nem mindegy például, hogy ebből is milyen verziót választasz! Mellőzd például az acélsodronyt, mert az túl merev, így akár az autód is károsodhat (pl. leszakadhat a vonószem). A túl rugalmas vontatókötelek sem optimálisak, mert azok balesetveszélyt jelenthetnek, ha túlzottan nyúlnak. Mi és a vásárlóink is leginkább a kenderből gyártott, ill. műszálas köteleket kedveljük. Vontatókötél vásárlása előtt érdemes ránézned a kötél végén elhelyezkedő hurkolásra és kampókra. Ezeknek az erőssége számít, ha nem látsz rajta hibát, akkor alkalmas a vontatásra.
A jármű vontatása
Mielőtt nekilátnál a vontatásnak, feltétlenül győződj meg a kocsi állapotáról, hogy vontatható állapotban van-e. Azt, hogy ezt miként teheted meg, már fentebb láthattad. Ne hagyd ki a fékek, futómű, kormányzás alkatrészek ellenőrzését sem! Ha ezekkel megvagy, csatlakoztathatod a vontatókötelet. Sokan egyből a lökhárítóra akasztanák a kampót, de ezt nem szabad, mert az elől lévő kocsi leszakíthatja a vontatott kocsi lökhárítóját. A mai járműveknél már gyári felszerelés a vonószem, amit menetesen kell a kocsi elején fellelhető foglalatba csavarni, de előtte még távolítsd el a takarólemezt a furatról. Ha ez kivitelezhetetlen, keress olyan elemet a váznál, ahol a kampó nem törheti szét a műanyag alkatrészeket. Induláskor a vontatónak lassan, óvatosan, egyenletes intenzitással kell megindulnia, és ezt vontatás közben is meg kell tartania. A vontatott járműben ülő sofőrnek pedig a fékezésekre, illetve a vontató nyomvonalán való maradásra kell különösen koncentrálnia.