A jelenlegi üzemanyagárak mellett sokan mérlegelnek, hogy mikor és milyen üzemanyagot tankoljanak az autóba. Megéri-e mindig a 100-as benzint választani, vagy elegendő a 95-ös? Hogyan hat a járműre, ha csak néha nyúlunk a 100-as kútoszlopon lévő pisztoly felé?
Mi a különbség a két típus között?
Az oktánszám a benzin esetén a kompressziótűrő képességre utal, vagyis a folyadék nyomástűrésére, azaz arra, hogy mennyire lehet összepréselni az üzemanyagot, mielőtt berobbanna. Ez egy nemzetközileg elismert mérőszám, amelyet minden benzinkúton fel kell tüntetni. Ha túl alacsony oktánszámú üzemanyag kerül az autóba, akkor előfordulhat, hogy már azelőtt berobban, mielőtt a dugattyúk összesűrítették volna. Emiatt olyan üzemanyagot szabad csak az autóba tölteni, amely legalább a megadott oktánszámmal rendelkezik, esetleg nagyobbat. Ha alacsonyabb oktánszámú benzin kerülne a tankba, akkor kialakulhat az úgynevezett kopogásos égés, ami gyorsan károsítja a motort. Persze a mai modern autók szinte mindegyike elfut a 95-ös és a 100-as benzinnel is, az ezeknél rosszabb, 91-es benzint pedig évekkel ezelőtt kivezették a piacról. A 100-as oktánszámú, prémiumnak nevezett üzemanyagra leginkább akkor van szükség, ha versenyszerűen használjuk a járművet. A csúcsteljesítmény leadásához ugyanis elengedhetetlen a prémium üzemanyag, azonban erre a hétköznapi közlekedés során nincs lehetőségünk, legalábbis a szabályokat betartva. Ha nem kötelező, ráadásul drágább is, akkor mi oka lenne annak, hogy a 100-as oktánszámú benzint töltsünk a tankba a sokkal kedvezőbb áru normál üzemanyaghoz képest?
Melyiket válasszuk?
A 100-as oktánszámú benzinnek számos előnye van, ami miatt érdemes meggondolni, hogy legalább időnként feltöltsük vele az üzemanyagtartályt. A prémium benzin ugyanis olyan hozzáadott adalékanyagokat tartalmaz, ami jót tesz a motornak. Ezek segítenek a lerakódások kialakulásának megelőzésében, sőt, a korábbi lerakódások eltávolításában is. Ráadásul a dugattyúgyűrűk súrlódását és kopását is csökkentik, ezzel segítve a motorolaj munkáját. Mindez azért előnyös, mert a lerakódások miatt visszaeshet a motor teljesítménye, megugorhat a fogyasztás, ezáltal pedig a károsanyag kibocsátás is. A 100-as oktánszámú benzin használatával ezek a tünetek enyhíthetők, így pedig a motor élettartama is megnövelhető. Kevesebb esély van rá, hogy valamilyen nem várt probléma lép fel az erőforrás alkatrészeiben, így jelentősen kitolható az egyes elemek csereperiódusa. Ezzel pénzt takarítunk meg, főleg, hogy a motor alkatrészeinek javításai általában a legdrágább szervizköltségek között vannak, nem is beszélve a motorcseréről. A 95-ös benzin ezzel szemben ezekkel az adalékanyagokkal nem rendelkezik, így nem várhatjuk, hogy segítse a rendszer tisztán tartását és megóvását. Persze az is lehet, hogy semmilyen komoly probléma nem merül fel az autó használata közben a motorban, emiatt nem egyértelmű választás, hogy minden esetben a prémium üzemanyagot tankoljuk. Ha megfelelően használjuk és igyekszünk kímélni a kocsit, valamint elvégeztetjük a kötelező szervizeket, akkor mi is sokat tehetünk azért, hogy meghosszabbítsuk az autó és ezen belül a motor élettartamát. Ehhez már csak hab a tortán, ha néha szánunk rá egy kis plusz pénzt, és a 100-as oktánszámú benzint csepegtetjük az autóba, így próbálva megelőzni a bajt. Ráadásul, ha minden ötödik vagy éppen tizedik tankolás során nyúlunk csak a prémium benzint adó pisztolyhoz, akkor a pénztárcánkat sem terheljük meg nagyon, és adunk egy csöppnyi esélyt arra, hogy kifejtsék a hatásukat a hozzáadott adalékanyagok, és kicsit tisztuljon a rendszer.