A villanyautóra váltók között nagy számban előfordulnak olyanok, akik azért választanak elektromos járművet, mert sokkal kevesebb alkatrészből tevődik össze, így abban bíznak, hogy jóval kevesebb elem romolhat el, amiből pedig az következik, hogy minimális javítási, karbantartási költséggel fenntartható a kocsi. Azonban ezeknél a járműveknél is vannak kötelező szervizek. Mire kell figyelnünk a villanyautók esetében?
Nem kell az olajcserével bajlódni
A belső égésű motorban rengeteg mozgó, forgó alkatrész van, amelyek rendkívül magas hőmérsékleten dolgoznak, ráadásul egymást sem kímélik, hiszen erősen koptatják a fémes elemek a szomszédos alkatrészeket. Ezt enyhítendő kerül a rendszerbe a motorolaj, amely vékony filmréteget képez az elemek között, így próbálja megóvni őket attól, hogy extrém rövid idő alatt kárt tegyenek egymásban. Az olaj ugyanakkor az extrém terhelés mellett aránylag gyorsan elhasználódik, így nem árt évente, vagy tíz-tizenötezer futott kilométerenként cserélni. A villanyautóknál nincs ilyen probléma, nem kell emiatt a szervizbe szaladgálnunk minden évben. Ez persze nem jelenti azt, hogy az elektromos járműveket nem kell soha átvizsgálni, hiszen itt is előfordulhatnak olyan alkatrészek, amelyek idővel elhasználódhatnak, és cserélni kell őket. Természetesen ott az akkumulátor is, aminek a javítása az egyik legköltségesebb hiba esetén. Nem kell azonban ma már attól félni, hogy abban az esetben, ha tönkremegy egy cella, akkor kuka az egész, az elektromos autók nagy részénél cellánként cserélhető az akkumulátor, mindössze egy erre specializálódott szakműhelyt kell találni hozzá. Milyen karbantartási feladataink vannak a villanyautóknál akkor, ha nincs gond az akkumulátorral?
Mire figyeljünk?
Az elektromos autók fenntartása nem csak annyiból áll, hogy felrakjuk tölteni, ha lemerült az akksi. A számos különbség ellenére sok olyan alkatrész van a villanyautókban, ami egy hagyományos kocsiban is megtalálható. Ilyen például a futómű, amelyet jellemzően nehezebb önsúlyhoz terveznek, de ugyanúgy elhasználódhat egy rugó vagy egy szilent, mint bármelyik másik autóban. Az utak egyenetlensége miatt pedig elállítódhatnak a beállítások, így nem árt alkalomadtán elgurulni a szervizbe és szemügyre vetetni a szakemberekkel, hogy minden stimmel-e az alkatrészekkel, és szükség esetén cserélni a problémás elemeket vagy finomhangolni a futóművet. A villanyautók regeneratív fékezést alkalmaznak, ettől függetlenül rendelkeznek üzemi fékalkatrészekkel. Ezeket elsősorban vészhelyzetek elkerülésére vagy az autó rögzítésére kell csak használnunk, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem kopnak el idővel. Nem úszhatjuk meg a féktárcsák és a fékbetétek cseréjét, még ha hosszabb csereperiódussal is számolhatunk, mint egy hagyományos autónál. Nem különbözik abban sem a két autótípus, hogy biztosítanunk kell, hogy mindig az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek felszerelve a kocsikra. A szakemberek azt vallják, hogy akkor érdemes a cserét megejteni, amikor a napi átlaghőmérséklet eléri a hét Celsius fokot, tavasszal és ősszel egyaránt. Olajcsere híján olajszűrőt sem kell váltogatni, azonban van olyan szűrő az elektromos autókban is, amelyet néha érdemes cserélni. Ez nem más, mint az utastérszűrő, amely a kocsi belső terébe belépő levegőt szűri. Akkor is eltömődik, ha soha nem használjuk a klímát, a bele kerülő szennyeződések és por miatt kevesebb levegő jut az utastérbe, így nagyjából két évente be kell szereltetnünk egy újat.