Hamarosan megérkezik a tél, ezért a féltve őrzött szezonautónknak itt az ideje nyugovóra térnie. Mire figyeljünk a tárolás során, hogy amikor a tavasz első melegebb sugarainál újra elővesszük, akkor ne érjen minket meglepetés?
Védjük a nedvességtől!
A legfontosabb feladatunk a szezonautó téli tárolása során, hogy próbáljuk meg minél inkább megóvni a víztől és párától. Ha ugyanis ezek folyamatosan érintkeznek a fém elemekkel, akkor a korrózió könnyedén felütheti a fejét, kedvenc autónk pedig a kényszerpihenő alatt jelentős állapotromláson mehet keresztül. Igyekezzünk olyan helyet keresni, ahol minimális nedvesség éri. A legjobb választás egy zárható, fűtött garázs, ahol kellemes hőmérsékleten vészelheti át a téli időszakot a kocsi. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor jó döntés lehet egy mélygarázs is, de jobb híján egy prémium minőségű autóponyva alá is rejthetjük hőn szeretett kocsinkat. Legyünk nagyon figyelmesek utóbbi kiválasztásánál és persze a felszerelésénél is. Egy silányabb autóponyva ugyanis több kárt okoz, mint amennyi hasznát vesszük. Ha rosszul helyezzük fel a kocsira, akkor könnyen bejuthat alá a pára, amely miatt elindul a korrózió, de bekerülhet a ponyva és a karosszéria közé a por is, amely egy kis szél segítségével mély karcolásokat ejthet a járművön. A ponyvák közül választhatunk olyat, amelynek a felső része egy vastag védőréteget tartalmaz, ami megvédi a járművet a jégesőtől, az esetlegesen rá eső kisebb faágaktól is. A ponyva legnagyobb előnye persze az, hogy nincs a kocsi közvetlenül kitéve az időjárás viszontagságainak.
Mire figyeljünk még?
Az sem elhanyagolható szempont, hogy amennyiben nem tudunk fedett helyre állni az autóval, akkor aszfaltozott, de legalábbis száraz helyet keressünk. Ha a földre vagy a fűre állunk, akkor azzal kell számolnunk, hogy a talajnak van egy kis kipárolgása, amely néhány hónap alatt szintén oda vezethet, hogy rozsdásodás ütheti fel a fejét az alvázon. Érdemes a téli álom megkezdése előtt a folyadékok ellenőrzése, főleg, ha nem fűtött garázsban tároljuk a kocsit. A fagyálló hűtőfolyadék akkor is fontos, ha nem tervezzük használni a járművet a zord, hideg hónapokban. Az sem árt, ha a nyári ablakmosó folyadékot leürítjük a kocsiban, nehogy megfagyjon és károkat okozzon a tartályban. Ahhoz, hogy a tél elmúltával legyen esélyünk azonnal bepattanni a szezonautónkba, ha úgy tartja kedvünk, nem árt, ha nem hagyjuk teljesen lemerülni az akkumulátort. Fel is tölthetjük a megfelelő eszközzel, de a legjobb megoldás, ha néhanap megmozgatjuk az autót. Az is segíthet, ha a garázsban kicsit előre, hátra járunk vele, de a legjobb az, ha néhány hetente kerülünk pár háztömbnyit a kocsival. Ez elegendő arra, hogy az akkumulátor visszatöltődjön annyira, hogy ne legyen gond a tavaszi újraindulás előtt. Persze, ha havas, sáros, latyakos idő van, akkor nem érdemes körözni, hiszen pont azért tettük le az autót, hogy megvédjük a téli időjárástól. Azért sem árt legalább a garázsban átmozgatni, tologatni ide-oda a járművet, mert így elérhetjük, hogy ne mindig egy helyen nyomja a gumiabroncsokat az autó tömege a leállás teljes ideje alatt. Ráadásul a futóműnek is jót teszünk, hiszen ezek az alkatrészek sem ugyanabban az állásban terhelődnek, valamint így a fékek sem állnak össze. Ha erre a néhány apróságra figyelünk, akkor nagy esélyünk van rá, hogy ugyanolyan állapotban lesz az autónk a téli kényszerszünetet követően, és újra vidáman furikázhatunk vele a kellemes tavaszi napsütésben.