Az éves szervizek alkalmával cseréltetjük a motorolajat, a levegőszűrőt, ránézetünk a szerelővel a hűtőfolyadékra és a fékekre is, hogy minden rendben legyen. A fékek ellenőrzésekor azonban még a szervizben is nagyrészt csak a mechanikus részeket ellenőrzik a szakik, a fékbetétek, féktárcsák, vagy éppen a fékdob mellett azonban fontos lenne a fékfolyadék vizsgálata is!
A fékfolyadék
Az autóban több száz alkatrész van, és számos, a működést segítő folyadék. Ezek közül bármikor, bármelyik elromolhat, tönkremehet, elérkezhet az az időpont, amikor cserélni kell. Vannak olyanok, amelyek csak kellemetlenséget okoznak, ha nem működnek vagy hiányoznak, mint például az ablakemelő meghibásodása vagy az ablakmosó folyadék tartályának kiürülése. Találkozhatunk azonban rengeteg olyan anyaggal is, amelyek elhasználódása miatt veszélyessé válhat a jármű. Ezek közé tartozik a fékfolyadék is. Ha autóba ülünk, akkor a legfontosabb, hogy bármikor meg tudjunk állni, amikor arra szükség van. Kiugorhat elénk egy vad, hirtelen kikanyarodhat elénk egy autó, de kiszaladhat egy gyermek is az úttestre. Ha tökéletes műszaki állapotban van az autó, betartjuk a közlekedési szabályokat és a sebességkorlátozást is, akkor van a legnagyobb esélyünk rá, hogy probléma és sérülés nélkül elkerüljük ezeket a helyzeteket. Ha azonban valamelyik ezek közül nem teljesül, akkor könnyen baleset részesei lehetünk. Ezért van szükség a fékrendszer ellenőrzésére, amelynek szerves része a fékfolyadék. Feladata, hogy segítse a fékezést, kisebb erőkifejtés mellett, nagyobb hatásfokkal tudjunk fékezést kifejteni. A fékfolyadék vizsgálata azonban sokszor kimarad az éves szervizek alkalmával.
A fékfolyadék elhasználódása
Ahhoz képest, hogy milyen időközönként merül fel a folyadék ellenőrzése, meglepően rövid a várható csereperiódusa. A folyadék ugyanis higroszkopikus tulajdonságú, vagyis aránylag könnyen megköti a levegő nedvességtartalmát. Emiatt pedig csökken a forráspontja, könnyebben túlmelegedhet nagyobb megterhelés, például egy szerpentinen való közlekedés során. Légbuborékok képződhetnek benne, amit a folyadékkal szemben már össze lehet nyomni. Mi ebből azt vehetjük észre, hogy felpuhul a fék, ugyanakkora erőkifejtésre kevésbé hatékony, vagyis jobban bele kell lépnünk a fékpedálba, hogy megérkezzen az a fékhatás, amelyet korábban megszoktunk. Ez pedig valós balesetveszély kockázatát hordozza magában. Persze ez az elhasználódás nem egyik napról a másikra következik be, és emiatt nehéz észrevenni. Mindig csak egy kicsit kell erősebben fékeznünk, így lehet, hogy fel sem tűnik a különbség, legalábbis eleinte. Ha azonban sokáig folytatódik ez a tendencia, akkor idővel teljesen elveszíti áldásos hatását a fékfolyadék, beeshet a fékpedál és teljesen megszűnhet a fékhatás. Arról nem is beszélve, hogy a fékfolyadék is rendelkezik hozzáadott adalékanyagokkal, amelyeknek a feladata, hogy védjék a fém alkatrészeket a korróziótól. A folyadék elhasználódásával ezeknek a hatásfoka is folyamatosan csökken, így azt is kockáztatjuk, hogy felüti a fejét a rozsda a fékrendszerben. Ráadásul a menetstabilizáló rendszerek, mint az ABS, az ESP sem tudnak elhasználódott fékfolyadék mellett hatékonyan működni. Mindezek miatt, ha legközelebb az éves szervizre kerül sor, akkor a fékalkatrészek ellenőrzése mellett kérjük a fékfolyadék megvizsgálását is. Ha probléma van vele, akkor pedig cseréltessük azonnal, az autó értékéhez képes minimális plusz kiadást jelent a művelet elvégzése. Ha pedig arra vagyunk kíváncsiak, hogy mennyi a fékfolyadék csereperiódusa, akkor meg fogunk lepődni: a legtöbb gyártó negyven-, hatvanezer futott kilométert vagy maximum két-három évet ad meg. Érdemes tehát gyakran ellenőriznünk.