Sokan nem igazán értenek az autójukhoz, és nem is foglalkoztatja őket, hogy mi és miért kerül bele a járműbe, csak élvezik annak minden előnyét. A felni, avagy a keréktárcsa szerepével sincsenek tisztában, és valószínűleg fogalmuk sincs, hogy az autójukra alu- vagy acélfelni van felhelyezve. Ez nem is baj, azért ők is vezethetnek kiválóan. Azonban eljöhet a pillanat, amikor cserélni kell a keréktárcsát – talán őket is érdekli, milyen lehetőségek közül választhatnak!
Az acélfelni előnyei
A múlt század végén az autók jelentős hányada főképp acélból készült lemezfelnivel volt felszerelve. Ennek a leginkább az volt az oka, hogy nagy mennyiségben, aránylag olcsón lehet legyártani, így nem növelte meg jelentősen az autók értékét, így bárki számára elérhetővé tette az ezzel az alkatrésszel piacra dobott járműveket. Ráadásul anyagából adódóan rendkívül tartós, ellenáll az időjárásnak, nehezen tesz benne kárt a por, a felverődő kavicsok, jól bírja a padkázások okozta erőhatásokat. Ha esetleg károsodna, akkor is sokszor könnyedén javítható, kiegyenesíthető, ugyanakkor a menthetetlen darabok pótlásáért sem kell nagyon mélyen a pénztárcánkba nyúlnunk. Nem véletlen tehát, hogy rendkívül elterjedt volt az autógyárak különböző típusaiban. Hátránya ugyanakkor, hogy nem túl látványos, általában ezüst vagy fekete színben kapható. Egy átlagos családi autó esetében ez ugyan elhanyagolható szempont, ugyanakkor sokan adnak az esztétikára egy kocsi esetében is, az acélfelnik között azonban nincs túl sok variációs lehetőség. Ráadásul csak kis méretekben kapható, tizenhét col felett már nem elérhető, így szükség van egy alternatívára, amely ezeket a hátrányokat el tudja tüntetni.
Az alufelni előnyei
A megoldás sok esetben az acélfelni használatának hátrányaira az alufelni lehet. Ez ugyanis sokkal esztétikusabb, látványosabb megjelenést kölcsönöz az autóknak, ráadásul nagyobb méretekben is legyártható. Cserébe viszont drágább az előállítása, mint az acél keréktárcsáknak. Ettől függetlenül a kétezres években virágzásnak indult az alkalmazása a modern autókban. Mára odáig jutottunk, hogy az új járművek jelentős része ezzel a technikával készült felnit dob piacra, a forgalomban lévő kocsiknak pedig közel a fele rendelkezik ezzel az alkatrésszel. Másik nagy előnye az alufelninek, hogy kisebb a tömegük, emiatt könnyűfém felninek is szokták emlegetni őket. Ennek azért van jelentősége, mert a könnyebb keréktárcsának jobb a gyorsulása és a fékezése. Ez a vezethetőségi élményen is javít, miközben a jármű fogyasztását is pozitív irányban befolyásolja. Hátránya ugyanakkor az acélfelnihez képest, hogy könnyebben tönkremegy, kevésbé ellenálló az időjárás viszontagságainak, könnyebben deformálódhat. Javítani is nehezebb, sokszor csak a csere segít, ugyanakkor drágább, mint a lemezfelni, jó néhány tízezer forintot rá kell szánni, ha újat kell vásárolnunk. Persze elérhető utángyártott, valamivel olcsóbban, és a Távol-keletről is rendelhetünk kétes minőségű darabokat a különböző internetes oldalakról, azonban ezek megbízhatósága hagy némi kívánnivalót maga után, ráadásul garanciáról nem is álmodhatunk. Ellenőrzött helyekről érdemes tehát választanunk, akár az alufelni, akár az acélfelni mellett tesszük le a voksunkat. A legjobb, ha nem változtatunk, és olyan darabot vásárolunk, amilyen korábban is volt a kocsin, így biztosan nem ér minket meglepetés, és a jármű is ugyanúgy fog kinézni, ahogy megszoktuk, és ahogy az autó vásárlásakor is tetszett.