Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Spórolj a gumiharangok cseréjével!

Kormány gumiharang a kocsiban

Tapasztalataink szerint a leggyakoribb kormánymű hibát az alkatrészben lévő olaj folyása okozza. Ez pedig jellemzően a porvédő gumiharangok elöregedése, elszakadása miatt történhet meg, esetleg a belső nagynyomású szimeringek meghibásodása esetén.

A gumiharangok nem túl ellenállóak

A fogasléc és a belül lévő alkatrészek, így a gumiharangok sem mondhatóak strapabírónak a bejutó szennyeződésekkel, porszemekkel szemben. Nem árt, ha időnként átnézed a kormánymű porvédő gumiharangjainak állapotát, hogy nem-e láthatóak rajta szakadások vagy repedések. Amennyiben ilyet látsz, minél előbb cseréld, vagy cseréltesd ki az alkatrészeket! Ha elhanyagolod, telemegy porral, ami végül a teljes kormánymű felújításához vezethet. A gumi, esetleg műanyag porvédők két végcsatlakozással rendelkeznek, melyek pontossága távol tartja a porszemeket, ám tömítési funkcióval nem rendelkeznek. Erre a célra kettő, a magas nyomással szemben ellenálló tömítőgyűrűt alkalmaznak, melyeket a kormánymű fogasléc kivezetéseihez szerelnek. Ezeken a tömítéseken nem szivároghat az olaj, de ha mégis ezt tapasztalod a gumiharangok cseréjekor, mindenképp cseréld ki a tömítéseket is! Ezzel a rendszer teljes elromlását előzheted meg.

Cikkünk következő részében az univerzális porvédő gumiharang kormányműre történő felszerelését mutatjuk be. A cikkünkben ismertetett műveletsort mindenki csak a saját felelősségére végezze el otthon! Ha nem vagy biztos a dolgodban, az a biztos, ha szakemberre, autószervizre bízod a cserét!

A porvédő gumiharangok cseréje házilag

A műveletsor megkezdéséhez emeld fel a kocsid, és rögzítsd fixen. Ezután vedd le a kerekeket, s jelöld be a kormányösszekötő (axiál) rudat, a gömbfejet, valamint a biztosító anyát valamilyen jól látható jelölőanyaggal, egy vonalban. Ne felejtsd el lemérni a kormányösszekötő rúdon lévő menetes szakasz, valamint a biztosító anyag belső felülete közötti távolságot! Ha ezzel megvagy, lazítsd el az anyát. Ha találsz a rendszerben, akkor vedd le a külső kormányösszekötő gömbfejről a rögzítő szeget. Amennyiben nincs benne, akkor helyette egy önzáró betéttel rendelkező rögzítő anyát kell látnod. Takarítsd meg a menetet, és ha kell, egy másik kulcs segítségével tarts ellen az elfordulásnak. A gömbfej kivételéhez mindenképp kinyomó szerszámot alkalmazz.

Ha ezzel a résszel megvagy, vizsgáld meg a kormánymű porvédők kondícióját, továbbá a féltengely porvédőkről se feledkezz meg. Különösen figyelj az esetleges felületi repedésekre, az anyag megkeményedésére, kopására. Mint már említettük, kenőanyag sem lehet a felületen. Amennyiben szükségesnek ítéled a cserét, még a régi alkatrész kiszerelése előtt alaposan takarítsd meg a kormányösszekötő rudat, hogy ne kerülhessen szennyeződés a rendszerbe. Következő lépésben lazítsd meg a külső kormányösszekötő gömbfejet, és csavard le úgy, hogy közben számolod a menetkötés okán végzett körbefordításokat. Ez elengedhetetlen a későbbi összeszerelés helyessége miatt! Ezt követően leveheted a biztosító anyát. Ha megbizonyosodtál a kormányösszekötő rúd makulátlanságáról, oldd fel a bilincset, és szedd le a porvédőt.

A következő munkafázisban, normál kormányművekkel szerelt kocsi esetében kenőzsírozd be a belső axiálcsuklót, valamint a fogasléc csúszó részét. Holtponttól holtpontig kell a kormányművet forgatnod, mert csak így tudod biztosítani a kellő (de nem túl sok!!!) kenőanyag ellátást a mechanizmusban. Amint ezzel is megvagy, rakd fel a belső fixáló bilincset és a porvédő gumit, de még ne feszítsd meg a bilincset! Rakd vissza a biztosító anyát és a gömbfejet, de közben figyelj a szétszerelés során megjegyzett körülfordítások számára, és az előzetesen megjelölt távolságra! A gömbfejet fixáld a biztosító anyával. A kocsid gyári kézikönyvében leírtaknak megfelelően illeszd, majd rögzítsd vissza a külső kormányösszekötőt. A bilincs visszafeszítése előtt még vizsgáld meg a belső oldalon a porvédő pontos illeszkedését az alumínium házhoz. A porvédőből muszáj kiszorítani a levegőt, és úgy visszarakni a porvédő gyűrűjét a rúdon kialakított mélyedésbe. Bizonyosodj meg róla, hogy a porvédő nincs megcsavarodva, és fixáld a bilincs és a kellő szerszám közreműködésével. Végső lépésként rakd vissza a kerekeket, majd teszteld a kormányzást.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.11.01-jén ZÁRVA tart. 2024.11.04-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!