Tapasztalataink szerint a leggyakoribb kormánymű hibát az alkatrészben lévő olaj folyása okozza. Ez pedig jellemzően a porvédő gumiharangok elöregedése, elszakadása miatt történhet meg, esetleg a belső nagynyomású szimeringek meghibásodása esetén.
A gumiharangok nem túl ellenállóak
A fogasléc és a belül lévő alkatrészek, így a gumiharangok sem mondhatóak strapabírónak a bejutó szennyeződésekkel, porszemekkel szemben. Nem árt, ha időnként átnézed a kormánymű porvédő gumiharangjainak állapotát, hogy nem-e láthatóak rajta szakadások vagy repedések. Amennyiben ilyet látsz, minél előbb cseréld, vagy cseréltesd ki az alkatrészeket! Ha elhanyagolod, telemegy porral, ami végül a teljes kormánymű felújításához vezethet. A gumi, esetleg műanyag porvédők két végcsatlakozással rendelkeznek, melyek pontossága távol tartja a porszemeket, ám tömítési funkcióval nem rendelkeznek. Erre a célra kettő, a magas nyomással szemben ellenálló tömítőgyűrűt alkalmaznak, melyeket a kormánymű fogasléc kivezetéseihez szerelnek. Ezeken a tömítéseken nem szivároghat az olaj, de ha mégis ezt tapasztalod a gumiharangok cseréjekor, mindenképp cseréld ki a tömítéseket is! Ezzel a rendszer teljes elromlását előzheted meg.
Cikkünk következő részében az univerzális porvédő gumiharang kormányműre történő felszerelését mutatjuk be. A cikkünkben ismertetett műveletsort mindenki csak a saját felelősségére végezze el otthon! Ha nem vagy biztos a dolgodban, az a biztos, ha szakemberre, autószervizre bízod a cserét!
A porvédő gumiharangok cseréje házilag
A műveletsor megkezdéséhez emeld fel a kocsid, és rögzítsd fixen. Ezután vedd le a kerekeket, s jelöld be a kormányösszekötő (axiál) rudat, a gömbfejet, valamint a biztosító anyát valamilyen jól látható jelölőanyaggal, egy vonalban. Ne felejtsd el lemérni a kormányösszekötő rúdon lévő menetes szakasz, valamint a biztosító anyag belső felülete közötti távolságot! Ha ezzel megvagy, lazítsd el az anyát. Ha találsz a rendszerben, akkor vedd le a külső kormányösszekötő gömbfejről a rögzítő szeget. Amennyiben nincs benne, akkor helyette egy önzáró betéttel rendelkező rögzítő anyát kell látnod. Takarítsd meg a menetet, és ha kell, egy másik kulcs segítségével tarts ellen az elfordulásnak. A gömbfej kivételéhez mindenképp kinyomó szerszámot alkalmazz.
Ha ezzel a résszel megvagy, vizsgáld meg a kormánymű porvédők kondícióját, továbbá a féltengely porvédőkről se feledkezz meg. Különösen figyelj az esetleges felületi repedésekre, az anyag megkeményedésére, kopására. Mint már említettük, kenőanyag sem lehet a felületen. Amennyiben szükségesnek ítéled a cserét, még a régi alkatrész kiszerelése előtt alaposan takarítsd meg a kormányösszekötő rudat, hogy ne kerülhessen szennyeződés a rendszerbe. Következő lépésben lazítsd meg a külső kormányösszekötő gömbfejet, és csavard le úgy, hogy közben számolod a menetkötés okán végzett körbefordításokat. Ez elengedhetetlen a későbbi összeszerelés helyessége miatt! Ezt követően leveheted a biztosító anyát. Ha megbizonyosodtál a kormányösszekötő rúd makulátlanságáról, oldd fel a bilincset, és szedd le a porvédőt.
A következő munkafázisban, normál kormányművekkel szerelt kocsi esetében kenőzsírozd be a belső axiálcsuklót, valamint a fogasléc csúszó részét. Holtponttól holtpontig kell a kormányművet forgatnod, mert csak így tudod biztosítani a kellő (de nem túl sok!!!) kenőanyag ellátást a mechanizmusban. Amint ezzel is megvagy, rakd fel a belső fixáló bilincset és a porvédő gumit, de még ne feszítsd meg a bilincset! Rakd vissza a biztosító anyát és a gömbfejet, de közben figyelj a szétszerelés során megjegyzett körülfordítások számára, és az előzetesen megjelölt távolságra! A gömbfejet fixáld a biztosító anyával. A kocsid gyári kézikönyvében leírtaknak megfelelően illeszd, majd rögzítsd vissza a külső kormányösszekötőt. A bilincs visszafeszítése előtt még vizsgáld meg a belső oldalon a porvédő pontos illeszkedését az alumínium házhoz. A porvédőből muszáj kiszorítani a levegőt, és úgy visszarakni a porvédő gyűrűjét a rúdon kialakított mélyedésbe. Bizonyosodj meg róla, hogy a porvédő nincs megcsavarodva, és fixáld a bilincs és a kellő szerszám közreműködésével. Végső lépésként rakd vissza a kerekeket, majd teszteld a kormányzást.