Az autópiac változásait lehetetlen előre látni, jóslásokba azonban bátran bocsátkoznak a szakemberek. Ezek alapján szinte biztos, hogy 2021-ben némi drágulás lesz tapasztalható hazai és nemzetközi szinten egyaránt, amelyre a körülmények ismeretében számítani lehet.
Mi vár ránk a 2021-es évben?
Ami az ingatlanok piacát illeti, sokan várnak a 2021-es évre, illetve a megjósolt árzuhanásra. Ez egyelőre csak egy vízió, hisz a koronavírus-járvány által átalakított világunkban láthatjuk, hogy egyik napról a másikra is jöhet olyan drasztikus változás, ami minden a feje tetejére állít. Az autópiac esetében azonban már a kiindulás sem kecsegtet árcsökkenéssel, sőt szakértők szerint biztosan növekedéssel kell tervezni 2021-re. A pontos számot nehéz megjósolni, mindenesetre a Világgazdaság három és öt százalék közötti növekedésről írt elemzésében. Mi ennek az oka? Egyrészt változik a forint árfolyama, és nem a jó irányba, amely hatással van a nemzetközi autópiac magyar érdekeltségeire. Másrészt a kereslet tavaly jelentősen visszaesett, hazánkban 18,5 százalékkal csökkent az autókereskedelem mértéke, ez a szám a nemzetközi összevetésben ráadásul nem is kiugró. Mit tehet ilyenkor egy gyártó? Megpróbál árat emelni, abban bízva, hogy aki amúgy is venne autót, azt nem ijeszti meg némi árnövekedés, akinek pedig nem jut rávaló, azt nem ez ijeszti el a vásárlástól.
Hogyan hat az elektromos piacra a jelenlegi helyzet?
Érdekes hatása van a korábbi és jelenlegi kormányzati támogatásoknak is, amelyek egyrészt az elektromos autózás hazai népszerűsítésére, másrészt a nagycsaládosok autóbeszerzésére vonatkoznak. Utóbbi egyértelműen élénkítő hatással bír, azaz növeli a vásárlási kedvet egy bizonyos szegmensben – éppen ezért ezekben az áremelés sem jár elriasztó erővel. Az elektromos autózással más a helyzet, itt ugyanis szakaszosan érkeznek a pályázható támogatások, emiatt sokan a kivárást választották. Mivel a korábbi bejelentések már nem aktuálisak, azaz minden forrás kimerült, az viszont látható, hogy a nemzetközi trendek és a magyar törekvések is a közlekedés zöldítését szolgálják, jelenleg patthelyzet alakult ki. Aki szeretne spórolni, megvárja a következő pozitív bejelentést, pályázati lehetőséget, emiatt azonban nem olyan arányban mozdul előre az elektromos piac, mint amit a kereslet indokolna. Végezetül még egyszer meg kell említenünk a koronavírust, mint befolyásoló tényezőt, amelynek gazdasági hatásai annyira kiszámíthatatlanok, hogy erőteljesebb árszabásra késztethetik az autógyártókat minden szegmensben.