Összeszorult gyomorral várjuk a szervizben, hogy a mester átvizsgálja az autónkat. Azért vagyunk ott, mert az egyébként eseménytelen kocsikázásunkat a műszerfalon hirtelen felvillanó motorhibajelzés tette aggasztóvá. Nem várhat a hiba feltérképezése, így nyomban szakemberhez fordultunk. Sokként ér minket a vizsgálat eredménye: „Ez a lambdaszonda lesz, főnök!”
Mi az a lambdaszonda?
A városi legenda szerint minden autónál vagy autószerelőnél eljön a pillanat, amikor a fenti mondatnak el kell hangoznia. A rossz nyelvek szerint akkor jönnek elő ezzel a problémával, ha már ők sem tudják, hogy mi lehet a baj. Rossz hírünk van: mint a legtöbb legendának, ennek is van valóságalapja, ugyanis ez egy olyan alkatrésze az autónknak, amelyik könnyen meghibásodhat. Ami ennél is rosszabb, hogy elég mélyen a zsebébe kell nyúlnia az embernek, ha ki akarja a hibát javíttatni. A lambdaszonda ugyanis részben platinából készül, s mivel ez a nemesfémek közé tartozik, így viszonylag kevés van belőle, és a többi között ezt is borsos áron tudják csak az autógyártók beszerezni. Másrészt pedig az újabb labdaszondák már beépített fűtéssel is rendelkeznek, ez pedig tovább drágítja az árát. Arról nem is beszélve, hogy bizonyos autóknál már nem is csak egy labdaszondát építenek be a gyártók. De mire is szolgál ez az alkatrész? A gépjárművekben az üzemanyag–levegő arány szabályozását tudják vele kontrollálni. Az eszköz folyamatosan figyeli, hogy megfelelő-e az égés, amelyről jelet küld az autó elektronikájának, így az szabályozni tudja, hogy több levegőre vagy több üzemanyagra van-e szüksége a motornak a megfelelő teljesítmény fenntartásához. Ahhoz, hogy tökéletesen működjön, nagy hőre, körülbelül háromszáz Celsius-fokra van szüksége.
Vezetékek a lambdaszondában
Az első alkatrészeket csak egy jelvezeték kötötte össze az autó vezérlésével. Később megjelent hozzá az úgynevezett testvezeték, majd mikor felismerték, hogy a megfelelő hőmérséklet hiányában tökéletlenül működik a lambdaszonda, fűtőszálat is kapott, így újabb vezetékekre volt szükség. Manapság sok régebbi, de még az közlekedésben részt vevő autóban még a három- vagy négyvezetékes alkatrész működik. Az újabbakban viszont már az öt- és a hatvezetékes sem számít ritkaságnak. Ettől függetlenül a legújabb generációs lambdaszondák esetében is három különböző típusú vezetékelés van jelen, méghozzá a jel-, a fűtés- és a testkábel. Így együttesen tudják tökéletesen ellátni a rá bízott feladatokat, és biztosítani az autónk ideális üzemanyag-fogyasztást.