Nem indult az akksi, lekéstük a vizsgát – tegyen érte, hogy ez ne fordulhasson elő!

Nem indult az akksi, lekéstük a vizsgát – tegyen érte, hogy ez ne fordulhasson elő!

Ha az ember késett már le vizsgát vagy fontos tárgyalást, mert a fagyos reggelen nem indult az akkumulátor, nem kell felhívni a figyelmét, hogy jön a tél. Tudja magától is, és igyekszik kideríteni, bírni fogja-e az akksi. Aki meg nem, annak eláruljuk, mihez kezdjünk az akkumulátorral a téli időszakban.

Ha kicsit is gyenge láncszem, cseréljük le!

Abban mind megegyeznek: fontos, hogy tudjuk, mennyi idős az alkatrész. Ha már nagyon öreg, ne kockáztassunk, cseréljük le! Talán kibírna még egy telet, talán nem – és akkor is érdemes gyanakodni, ha a hidegebb reggeleken nehezebben indul el az autó. A kémiai reakciók, amelyek elvén az akkumulátor működik, egyébként is lelassulnak hidegben, tehát alapból nehezebben indul az autó. Ha négy évnél idősebb az alkatrész, már nincs sok esély rá, hogy utántöltéssel formába tudjuk hozni – cseréljük le inkább! Ha még „fiatal”, bízzuk ezt a műveletet szervizre!

Érdemes a szakszervizben átnézetni az elektromos rendszert, megméretni a feszültséget is, és ha alacsonyabb a kívánt értékeknél, a telet már ne töltse autónkban az akkumulátor! Mielőtt újra cseréltetjük, nézzünk utána, pontosan milyenre van szükségünk – ugye, milyen jó, hogy annak idején eltettük a papírjait? Pár milliméter eltérés már elég, hogy ne tudjuk használni.

Ne csak a belső miatt aggódjunk!

Azt gondolnánk, hogy minél többet használunk valamit, annál gyorsabban kopik, öregszik el – nem így van ez az akkumulátornál. Ez esetben ugyanis csökkenti az élettartamot, ha ritkábban használják az autót. Ne is gondoljunk arra, hogy úgyis alig ülünk benne, biztos nem lehet baja! Lehet, és minden szál hajunkat ki fogjuk tépni, ha emiatt késünk le egy fontos megbeszélést. Apropó, az alkatrészt ne hagyjuk lemerülni! Beszerezhetünk egy csepptöltőt például, amely álló helyzetben a maximális szintig tölti az akksit, aztán kikapcsol. De lehet már kapni akkumulátortöltő-karbantartó készüléket is, amellyel egészen sok mindent elvégezhetünk otthon.

Nézzük át a külsőt is, ne csak a belső miatt aggódjunk! Tiszták a pólusok? Látszik valahol a felületen sérülés, korrodálódás? Rendben vannak a kábelek, csatlakozók, saruk, semmi sem rozsdás? Rendben van a kábelek szigetelése is, nem lesz rövidzárlat az autókázás vége?

Plusz egy ötlet: nyáron is nagyon kell rá ügyelni, hogy ne maradjon bekapcsolva elektromos eszköz az autóban, amelyet leállás után az akkumulátor lát el energiával, de télen ez különösen fontos. Leggyakrabban a lámpa marad bekapcsolva, egy-két nap alatt le is szívja az akksit. Kivétel persze a riasztó. Nagyobb a bosszúság, ha eltűnik az autó reggelre, mint ha nem indul el.