Bármikor járhatunk úgy, pláne hideg időben, télen, hogy beszállunk, elfordítjuk a slusszkulcsot, de nem indul. Ilyenkor legtöbben egyből a gyenge vagy lemerült, netán tönkrement akkumulátort okolják érte, ám megtörténhet, hogy nem az a hibás. Ha megvizsgáltad az akkumulátort, és úgy látod nem szükséges az akkumulátor csere, akkor következhet a gyújtóberendezés vizsgálata. Cikkünkkel ehhez próbálunk segítséget nyújtani nektek.
Hibakeresés a gyújtóberendezésben
A hibakeresés kezdő lépése az egy vagy két gyújtógyertya kiszedése az autóból. Állapotuk irányadó lehet: amennyiben szárazak az elektródák, akkor az üzemanyag ellátással lesz gond, míg benzinesek, akkor a gyújtóberendezésben van a csont elásva. Ha ezzel megvagy, alaposan nézd át a kábelcsatlakozásokat, a gyújtáskapcsolótól indulva a tekercsig, majd a tekercstől egész az elosztószerkezetig vizsgáld meg. Nézd meg, hogy van-e szikra az elosztófedél középső részébe kapcsolódó, gyújtótekercshez tartozó nagyfeszültségű vezetéknél. Az elosztófedélből kiszedett gyújtókábelt körülbelül 1 centire tedd a motortesthez, kérj meg valakit az önindítózásra, és nézd meg, közben kékes fehér fénnyel szikrázik-e. Ha nincs segítséged, akkor csak adj rá gyújtást, és vedd le a lemezrugó kétoldali lehajtása után az elosztófedelet – csavaros rögzítésnél a csavarokat tekerd ki. Ezt követően ellenőrizni kell a szikra átugrását egy csavarhúzó segítségével, a megszakító kalapácsot elmozdítva az üllőtől. A művelethez ajánlott bőrkesztyűt, lehetőség szerint szigetelt fogót használni.
Amennyiben látsz szikrát az elosztófedél közepébe csatlakozó kábelen, akkor nézd meg, hogy a gyújtógyertyák elektródáin is van-e. Ehhez rakd vissza az elosztófedelet, és az egyik, korábban kiszerelt gyertyát dugd a hengerekhez vezető nagyfeszültségű vezeték gyertyapipájába. Utóbbi szigetelt felét fogd meg, és rakd a motortestre úgy, hogy a gyertya és a motor fém része érintkezzen egymással. Önindítózás vagy kézi indítókaros motorpörgetés alatt szintén egy kékes fehér szikrának kell jelentkeznie a gyertyaelektródák közt. Ez csak akkor jöhet létre, ha teljesen tiszták és szárazak az elektródák, valamint optimális a köztük lévő távolság. Vagyis ha a gyertya már benzinlucskos vagy elöregedett, sérültek az elektródák, netán erős koksz lerakódás jelent meg rajta, akkor cseréld le őket. Ha csak az elosztófedél középső részébe menő vezetéken látsz szikrát, de a gyújtógyertya elektródákon nem, akkor az elosztómechanizmusban lesz a hiba.
Elosztószerkezet ellenőrzés
Az elosztószerkezet ellenőrzéséhez vedd le az elosztófedelet, és vizsgáld meg, nem repedt-e el a fedél. Amennyiben igen, akkor – pót elosztófedél híján – késheggyel tisztítsd meg a vékony repedéseket, majd mélyítsd ki kb. fél milliméternyire. Ha motormosást követően vagy télen lép fel üzemzavar, akkor még az elosztófedél bepárásodása is okozhatja a problémát. Ilyenkor elegendő tiszta ronggyal szárazra törölni, majd légpumpával megszárítani a fedél belső felületét is.
Az elosztószerkezetben még a pipa is okozhat problémákat. Ahhoz, hogy megvizsgálhasd, ki kell húznod a gyújtókábelt az elosztófedél középső részéből. Tartsd a kábelt a szigetelt részénél, az elosztótengely középvonalában, a pipa rézlapjától kb. 1 centire, és önindítózz. Ha azt látod, a szikra egyből, intenzíven ugrik át az elosztótengelyhez, akkor garantáltan meghibásodott, elrepedt az elosztópipa. Amennyiben nem látsz szikrát az elosztófedél középső részébe kapcsolódó kábelen, akkor ellenőrizd a megszakítót. Ehhez vedd le az elosztófedelet, majd a pipát, és kézi indítókarozással vagy ékszíjmozgatással, gyújtás nélkül addig pörgesd a motort, míg a kalapács a lehető legtávolabb megy az üllőtől. A hézagméret a megszakító érintkezőinek elállítódása, beégése függvényében változhat. Akkor optimális a hézag, ha a legnagyobb emelésen figyelt érték 0,4 milliméter. Ezt könnyedén megállapíthatod egy erre a célra készült lemezdarabbal, ha az érintkezők közé rakod. Akkor lesz jó, ha a hézagmérő húzósan mozgatható az érintkezők közt. Ne felejtsd el azt is megnézni, az érintkezők a teljes felületen zárnak-e össze az elosztótengely továbbfordulásakor. Amennyiben beégett a felület, akkor finom csiszolóvászonnal, esetleg tűreszelővel szedd le, és alaposan takarítsd le a fémport a felületekről. Végezetül állítsd be optimális értékűre a megszakítóhézagot, miután leszedted az üllő rögzítőcsavarját.