Elcsépelt közhelynek tűnhet, de valóban így van: a négy keréknél indul minden kocsi tervezése, ez a fundamentum, minden más alkatrész ezek köré épül. A fékút, a kanyarsebesség és egyéb menetdinamikai tényezők is attól függnek, hogy mi történik az abroncsokkal, ezek optimális fenntartásához időnként gumicsere szükséges.
Melyik a jobb: vékony vagy vastag?
A legtöbb autótulajdonost ez a kérdés foglalkoztatja, de előre kell, hogy bocsássuk, mindig valamilyen kompromisszumot kell kötni. Annyira sokszínűek a vezetési körülmények, egy guminak rengeteg útfelületen kell teljesítenie, legyen szó az ötven fokos száraz aszfaltról, a nagy pocsolyákról, de akár még földútról is. Vásárláskor tehát nincs „legjobb” választás, azt kell mérlegelni, hogy mely tulajdonsága legyen kiemelkedő a többi abroncshoz képest.
Sok pártolója van a széles guminak, de jobb, ha tudják, télen igenis biztonságosabb a keskeny abroncs, pláne mély hóban. Ilyen körülményekben nem csak a tapadásért kell harcolnia, de az utat is törnie kell magának, hogy gurulni tudjon a kocsi. A gumiszervizesek többsége osztja azt a nézőpontot is, miszerint a havon a nagy felületi nyomás a biztonságosabb. A kocsi súlya nyilván adott, ám az minél vékonyabb, kisebb felületen oszlik el, annál nagyobb lesz a guminyomás. Mi több, víztengerben az úton is a keskeny gumi a jobb. Annyi a különbség, hogy itt nem a szilárd havat, hanem a folyékony vizet kell kiszorítani az abroncs alól. Bizonyára a legtöbben ismerik az aquaplaning fogalmát, így azt is tudják, hogy minél szélesebb az abroncs, annál könnyebben tud kialakulni a veszélyes jelenség.
A széles gumikat pártolók érve viszont, hogy az abroncsra nehezedő terhelés emelkedésével egyidejűleg csökken a tapadási együttható. A jelenséghez a felületi nyomás is szorosan kapcsolódik: minél alacsonyabb az egységnyi részre jutó nyomás, annál hatékonyabb az abroncs (persze csak, ha nem szélsőséges körülményeknél vezetünk). Ez valóban igaz, ugyanis egy adott tömegű kocsinál úgy tudjuk redukálni a felületi nyomást, ha minél szélesebb abroncsot rakunk fel rá. Ám hiába hangzik ez szépen, nem bír olyan nagy jelentőséggel. Tegyük fel, hogy 185-ös szélességű gumi helyett 225-öset szerelünk fel, és ezzel hozunk néhány százalékot a tapadáson, ami sokat jelenthet, de nem akkora mértékűt, mint a 185 és 225 közti differencia. Szélesebb méretekben egyébként szélesebb a választék a sportosabb, tapadósabb abroncsokból, melyekkel jelentősebb különbséget tudunk produkálni, mint amekkorát a méretváltás indokolna.
Ballonosat vagy pereset?
Magától értetődően a szélesebb gumit nagyobb átmérőjű felnire is rakják, mi több, jellemzően könnyűfém felnire, ami miatt bonyolódik a dolog. Tegyük fel, hogy 15-ösről 17-es felnire cserélünk, de változatlanul hagyjuk a gumi külső átmérőjét – ilyenkor intenzíven csökken az oldalfalmagasság. Autós körökben ezt csak úgy mondjuk „peresebb abroncsot rakunk fel”. Kijelenthetjük, hogy a peresebb abroncs felrakása kényelmetlenséget szül a közvetlenebb kormányreakcióért. A magasabb oldalfalú, ballonosabb abroncs ugyanis már önmagában is sokat tompít az úthibákon, könnyíti a rugózást, miközben a peres abroncs merevebb. Ráadásul egy extrémen peres gumival figyelni kell, nehogy kátyúba hajtsunk, és járdára parkoláskor is nagyon vigyázni kell, nehogy kicsípődjön az oldalfala. Csak, hogy tetézzük, sokan nem csúcskategóriás alufelnire rakják a peresebb abroncsot, emiatt a szerelt kerék nehezebb lesz, mint az előtte fent lévő ballonos gumi az acélfelnin. Azon túl, hogy így növekszik a kocsi össztömege, még a rugózatlan tömeg is emelkedni fog, mely előnytelen a lengéscsillapítás és rugózás tekintetében.
A kényelmetlenségért cserébe persze azért kapunk is valamit, még ha nem is nagy dolog: egy pici plusz tapadást, melyet az abroncs enyhébb gyűrődése, deformálódása tesz lehetővé, de közben a kormányreakció is közvetlenebbé válik. Mondjuk egy kormányrántásnál sokkal hamarabb fog reagálni az autó, üde vezetési élményt nyújtva ezzel.
Útravalóul
Összefoglalásul elmondhatjuk tehát, hogy azok, akik a gyárilag előírt 2-3 különböző méretű gumik közül választanak egyet, nem lőhetnek mellé. A biztonságra utazóknak téli gumiból a keskenyebb verziót érdemes választaniuk, míg nyári gumik esetében a szélesebbet. Vagy ha nagyon félnek a vizes úttól, akkor abból is a keskenyebb kivitelt.