Sokunkban felmerülhet a kérdés, vajon napjainkban a négyévszakos gumik fejlettsége eljutott-e már arra a szintre, hogy biztonságos alternatívát nyújtsanak autózásaink során a mindennapokban, bármely évszakról és időjárási viszonyról legyen is szó. Cikkünkben erre a kérdésre keressük a választ.
Értelmes kompromisszum?
Autós körökben sokáig tartotta magát az a nézet, miszerint a négyévszakos gumi csupán költségcsökkentő megoldás, igazából egyik évszakban sem teljesít megfelelően. Igaz, hogy évtizedekkel ezelőtt a négyévszakos abroncs valójában egy olyan téli gumit jelentett, amelyet próbáltak olyan mintázattal ellátni, hogy a nyári közlekedésre is alkalmas legyen. Azóta azonban a gyártástechnológiák annyit fejlődtek, hogy ma már – ha bizonyos megkötések mellett is – bátran ajánlható a kis- és középkategóriás autókra. Beszédes az a tény is, hogy a prémiummárkák kínálatában is mind megtalálható ez a típusú abroncs. A német autóklub (ADAC) 2018-ban is tesztelte a különböző szezonspecifikus és négyévszakos abroncsokat, és arra a megállapításra jutottak, hogy ésszerű határokon belül a prémium márkás all-season gumik felveszik a versenyt a középkategóriás szezonális abroncsokkal.
Kinek ajánlható?
Elsősorban olyan autósoknak ajánlható a négyévszakos szett, akik inkább városban, illetve rövidebb távokra használják autójukat. Az éves futásteljesítmény ebben az esetben ne legyen több 10-15 ezer kilométernél. Sokan költségcsökkentés céljából vennének négyévszakos szettet, vagy csak a gumicserét szeretnék megspórolni, azonban azt tudni érdemes, hogy az ilyen típusú abroncsok ára akár 25%-kal is drágább lehet a hagyományos téli vagy nyári gumiknál. Ha csak a pénztárcánk érdekében váltanánk, azt is tartsuk észben, hogy a négyévszakos gumiabroncsok sokkal jobban kopnak társaiknál, így míg egy hétköznapi gumi elfut akár nyolcvanezer kilométert, addig a négyévszakos társaik általában már hatvanezer kilométer megtétele után csereérettek. Arra is érdemes figyelnünk, hogy ameddig az átlagos szezonális abroncsok profilmélysége az érvényes magyar jogszabályok esetében minimum 1.6 milliméter, addig a biztonságos téli-nyári autózáshoz egy all-season gumi esetében érdemes már 2.5-3 milliméter profilmélység elérése esetén az új szett vásárlásán elgondolkodni. Azonban, ha teljesen tisztában vagyunk autónk teljesítményével, és a KRESZ-t betartva, ésszerű keretek között vezetjük autónkat, valamint le tudunk mondani autónkról azokon a napokon, amikor jeges útfelülettel van dolgunk, akkor bátran vágjunk bele, és nyugodtan vásároljunk az ismert márkák négyévszakos kínálatából.