Sokan gondolhatják azt, hogyha csak keveset használják az autójukat, rövidtávon kocsikáznak vele, akkor a járgány és az azt alkotó alkatrészek élettartama kitolódik. Logikus is lenne: egy kvázi használati eszköz a használattól romlik és nem ellenkezőleg. Azonban az autóknál ez fordítva működik.
A rövid kiruccanás fáj a négykerekűnek
A rövidtávú autókázás bármennyire is kényelmes, árt a gépjárműnek. Az indok pedig végtelenül egyszerű, ugyanakkor egészen bonyolult is. Csakúgy, mint az emberi testnek, a járgánynak is be kell melegednie. A melegedéshez azonban időre van szükség, s az az idő, amíg mi elszaladunk a közértbe, esetleg a közelebbi oviba, iskolába, munkahelyre, nos, egyáltalán nem elég. Ezt az időt azzal sem lehet elcsalni, hogy reggel 110 percet ülünk az autóban, amiből 45 perc csak a dugóban álldogálás.
Hogyan bántja a rövidtáv az autót?
Az autónak szüksége van időre, hogy a kipufogórendszerben és a motortérben lecsapódó kondenzvíz elpárologjon. Amennyiben ez nem történik meg, azaz az autó nincs elég ideig úton, úgy az reakcióba lép az ott található égéstermékkel. Savas frigyre lépve egymással megtámadja az olajat és az egész kipufogórendszert. Ettől a kellemetlen trutymótól az olaj felhígul, szennyezetté válik, ami, mondanunk sem kell, nem tesz jót a motornak. A szennyezett olajnak ugyanis nem túl jó a kenőképessége, imigyen nem tudja betölteni a funkcióját, helyette korrodál, és olyannyira koptatja a motort, mintha a lakhelyünk és például a munkahely közötti távolság egy kontinensnyi kilométer volna, amit a kocsinkkal tettünk meg. Röviden és érthetőbben: a rövid kocsikázással úgy koptatjuk a motort, mintha több száz kilométert tennénk meg naponta.
Ebből láthatjuk, hogy nem éppen tesz jót a motornak a rövid furikázás, különösen télvíz idején. Akkor ugyanis egy hidegindítás bemelegedési idő nélkül erősebben terheli a motort, mint azt várnánk. Emiatt a használt autó vásárlása esetén ne érezzük túl csábítónak a megtett kilométerek csekély mennyiségét a kiszemelt autónak. Lehet, hogy azon a pár kilométeren többet futott már, mint amennyit tolerálni tudunk.
A jelenség ellen a legtöbbet azzal tehetjük, ha naponta hosszabb, 15-20 kilométert is megteszünk vele, vagy időközönként beiktatunk egy hosszabb utat. Mielőtt a dolog elcsalásán gondolkodnánk, nem, az álló helyzetben melegítés sem tesz jót a járműnek.
További megoldás lehet még az erre a célra kifejlesztett speciális, elektromos állófűtés. Igaz, a rövid utakból adódó problémát csak negyedrészben védjük ki vele, de már ez is több mint a nulla.