A vezérműszíj hangsúlyosan fontos eleme az autó motorjának. A 70-es években elterjedt alkatrész feladata a főtengely forgómozgásának továbbítása a vezérműtengelyhez. A szíjak csendesek, nem nyúlnak, nincs szükségük kenésre, gondozásra, a vezérműszíj csere egyszerű, azonban ha a rossz pillanatban szakadnak el, komoly problémákat okoznak.
Ügyeljünk a szíj épségére!
A legtöbb ma gyártott autóban fogazott szíj található a vezérmű meghajtásához. Szerencsére a gyártók mindig megadják azt az időintervallumot, ami támpontot biztosít a megfelelő időben történő cserére. Persze abban az esetben érdemes idő előtt lecserélni, ha a négykerekünk nagyobb terhelésnek, esetleg rögtön változó terhelésváltásnak van kitéve (sebességváltás padlógázzal, erős motorfékhasználat), vagy éppenséggel olaj kerül a szíjra egy szivárgás következtében.
A szíj nem drága, viszont előfordulhat az is, hogyha a szíj megy, akkor azoknak a valószínűleg kopott alkatrészeknek is mennie kell, amik vezérműszíjat szolgálják a biztos működésben. Ennek az az oka, hogy ezen alkatrészek élettartamát a gyártók általában úgy lövik be, hogy a vezérműszíjhoz viszonyuljon. Azaz: ha idő előtt cserélünk, akkor logikus a többit is cserélni, mivel a szíjat tartó elemek hamarabb „elfáradnak”, mint a szíj. Ennek pedig kellemetlen következménye lehet, hiszen nincs, ami feszesen tartsa azt, azaz megszűnnek a megfelelő működéshez szükséges feltételek.
Ha a szíj szakad
A vezérmű szíjának szakadása az egyik legrosszabb eset, ami az autótulajdonossal történhet, főleg ha úton van. A szíj, vagy lánc szakadása esetén megszakad a vezérmű és a főtengely közötti kapcsolat, és beindul a láncreakció. Szerencsétlenebb esetben az egyik szelep nyitva marad, és kap egy átszállóst a dugattyú felső síkja. A hengerfejben található szimering tömítéssel rendelkező szelepszár minimum elgörbül, de jó eséllyel eltörik. Autótípustól függően az elszakadt szíj letörheti a szeleptányért, ami beesik a hengerbe, roncsolva a henger belső falát, ami ezután javíthatatlanná válhat. Egy gyengébb gépjárműnél egy ilyen eset egyenlő a totálkárral.
Amint azt láthatjuk, a vezérlés egy kritikus pontja a gépjárműnek. Javítása, cseréje erős szakértelmet kíván, mert egy rosszul összerakott, megjavított, helyreállított, vagy esetleg alkatrészcserés vezérlőrendszer nem csak milliós károkat okozhat, de teljesen hazavághatja a motort.