Nem csak bizonyos helyeken, bizonyos időszakokban is nagyobb eséllyel találkozhatunk vadon élő állatokkal az utakon. Ilyen az őzek párzásának ideje, amely éppen most, a nyáron aktuális. Ha odafigyelünk, elkerülhetjük a bajt, de ha mégis megtörténik, jó tudni, mi a teendő.
Fokozott figyelmet kérnek a hatóságok
A nyár nagy részében, azaz még az augusztusi időszakban is tart az őzek párzási időszaka Magyarországon, ilyenkor az utakon is fokozottabb veszélynek vannak kitéve az autóvezetők. Ezekben a hetekben az őzek figyelmetlenebbé válnak, összezavarodottabbak, aktívabbak a megszokottnál. Hazánkban évente körülbelül négyezer-ötszáz őzet ütnek el, ezek nagy része ebben az időszakban történik a szokatlan viselkedésük miatt. Éppen ezért lakott területen kívül, különösen ott, ahol a vadon élő állatokra figyelmeztető táblákkal találkozunk, fokozott figyelemmel kell vezetni, és nemcsak a várható, hanem a váratlan helyzetekre is ajánlott előre felkészülni. Fontos: soha ne rántsuk el a kormányt, mert azzal még nagyobb bajt okozhatunk – inkább vállaljuk fel az ütközést, ha már nincs mit tenni.
Ha nem sikerül elkerülni az ütközést, akkor tudjuk, mit kell tennünk. Mivel egy vadkár közúti balesetnek minősül, értesíteni kell a rendőrséget az ilyen esetekről. A hatóságok szólnak az érintett, területileg illetékes vadásztársaságnak, mert a szabályozás szerint az adott területen élő állat a társaság tulajdona, azaz gondoskodniuk kell annak elszállításáról. Vadkár esetén semmi esetre se vigyük haza a csomagtartóban az állatot, súlyos büntetés jár ezért.
Kié a felelősség?
Az autóban keletkezett kárt elvileg a vadásztársaság, pontosabban annak biztosítója téríti meg, már ha van biztosításuk, és ha egyértelmű a helyzet, hogy az autó vezetője nem hibázott. Ez ritkán ilyen egyszerű, általában mindkét fél a maga igazát fújja, hiszen nem csak a kocsiban keletkezett kár, hanem a vadállományban is. Általában a két félnek kell megállapodnia abban, kit ért nagyobb kár, ki tartozik kinek. Éppen ezért nem mindegy, hogy egy nyúl vagy egy őz töri össze a motorháztetőt. Az is gyakorlat, hogy ahol volt kihelyezve vadveszélyre figyelmeztető közlekedési tábla, ott a vadásztársaságnak adnak igazat. Ha viszont autóúton, autópályán történik az ütközés, szinte kivétel nélkül az autós javára döntenek, hiszen ott semmi keresnivalója egy állatnak. Ezt kerítéssel kell biztosítania a közútkezelőnek, azaz ők a felelősek. Persze ezt is jobb elkerülni, mert egy autópályán, 130 kilométer/órás sebességgel haladó autóban elképesztő károkat tud okozni egy őz.