Üzemképes szervószivattyú nélkül gyakorlatilag elektromos szervokormány sincs, mivel az alkatrész termeli az energiát ahhoz, hogy a kormányra kézzel kifejtett erőre rá lehessen segíteni a könnyebb kormányozhatóság céljából. A szivattyú által termelt kisegítő erő arányosan csökken a kocsi növekvő sebességével. Az alkatrész meghibásodása a szervokormány teljes üzemképtelenségéhez vezethet, ezért jobb, ha figyelünk a gyanús zajokra vezetés közben.
Zajos a szervószivattyú
Mint említettük, különböző gyanús hangokból lehet következtetni a szervószivattyú meghibásodására. Amennyiben szervókormányos autód van, és a kormány szélső állásában sivító, visító hangot hallasz, akkor azért nagy valószínűséggel a rossz szervószivattyú lesz a ludas. Tudnod kell, hogy az alkatrész a kormánykerék legszélső pozíciójában adja le a legmagasabb teljesítményt. Utóbbi az autómodelltől függően akár a 4-5 kW-ot is elérheti! A szervószivattyúhoz egy meghajtó ékszíj is tartozik, melynek túlzott kopása, meglazulása, s emiatt megcsúszása esetén szintén hallhatunk visító hangot. Szerencsére a szivattyút működtető ékszíj vagy ékszíjfeszítő görgő újra váltásával könnyedén orvosolható a probléma. Egyéb meghibásodási okoknál feltehetőleg szivattyújavításra lesz szükség. Ha a kormány tekerése közben 45-90 fokonként úgy érzed, megszorul a kormány, és zajt is hallasz közben, akkor is a szervópumpával van gond. Ilyen esetekben arról van szó, hogy a kardáncsukló romlott el, mely a kormánymű orsótengelyt és a kormányoszlopot köti össze.
Nem csak a szivattyú okozhat zajokat
A szervórendszerben jelentkező hibákért, és az ezek jeleiként szolgáló zajokért nem csak a szervószivattyút okolhatjuk. A szervorendszer zajosságát ugyanúgy okozhatja a motorfordulat hirtelen emelése, a végálláshoz közellévő kormányállás, illetve akár még a legkisebb kormányforgatás is. Ha kormánymozgatás közben üti meg a zaj a füledet, akkor biztosan gond lépett fel valahol a szervorendszerben. Amennyiben fogasléces kormányművel szerelt kocsid van, akkor időnként nézz rá a porvédő gumiharangok állapotára, ugyanis ezek kulcsfontosságú szerepet játszanak a kormánymű belső részeinek tisztán tartásában, védelmében. Az elhasználódott, szakadt gumiharang okolható legtöbbször a szervókormánymű meghibásodásáért.
Ha sehol sem tapasztalsz, látsz olajszivárgást, és a szervóolaj szint ellenőrzés során a tartályból sem hiányzik a folyadék, ám a benne lévő olaj habosodik, rózsaszínné változott, akkor feltehetőleg valahol fals levegő jut be a szervórendszerbe. A szervóhatás gyengüléséért, megszűnéséért, azaz a szervóolaj zárt rendszerből való szivárgásáért például a szervókormánymű elhasználódott, elszakadt porvédőharangját okolhatjuk. A tartályban ilyenkor annyira lecsökken a folyadék szintje, hogy a szervószivattyú már csak levegőt képes szívni belőle. A szervó zajosságát ilyenkor a szervóolaj (automata váltók esetében a Dextron II vagy III) utántöltésével szüntethetjük meg, már amennyiben a szervópumpa nem sérült meg közben a szárazon futástól. Az utántöltést követően a szervóhatás is újra érezhető lesz. Ha a tartályban lévő szervóolaj színe sötét szürkésre változik, az a szervószivattyú belső betétjeinek elöregedésére, kopására utalhat. Az olaj a pumpa kopott felületéről lepottyanó kicsi fémtörmelékek miatt lesz ilyen színű. A szennyeződés – ha nem észleljük időben – végül idő előtt elkoptatja, leamortizálja a szervópumpát, míg végül a szervóhatás is teljesen megszűnik.