Autónk futóműve nagyon kiszolgáltatott szerepben van, a nem megfelelő, rossz minőségű útviszonyok túlzottan terhelik. Rengeteg negatív külső hatás alá kerül nap, mint nap, legyen szó csak a sok kátyúról vagy a deformálódott járdaszegélyekről. Az intenzív igénybevétel miatt ajánlott minden gumicserénél, de minimum évente a futómű ellenőrzés, szükség esetén pedig a futómű beállítás is.
Mire kell figyelni futómű beállításnál?
A futómű beállításra tervezett berendezések számos beállítási tényezőt a gravitációs erőtérhez viszonyítva állítják, pontosítják be. Épp ezért nélkülözhetetlen, hogy a kocsi a mérés közben és az optimális beállítás után is mindig teljesen vízszintes felületen álljon. Az a legegyszerűbb, ha a bemérés közben a kocsihoz köthető bármilyen geometriai tengelyhez viszonyítva végezzük a folyamatot, erre tökéletesen alkalmas például az autó szimmetriatengelye, az első kerekek beállításához még a tényleges menettengely is lehet kiinduló pont.
A futómű mérés során vizsgáljuk a kerékdőlést, kerékösszetartást, csapdőlést, csapterpesztést, kerekek utánfutását, illetve a kormánylegördülési sugárt – szükség esetén pedig a gyártói előírásoknak megfelelően korrigáljuk őket. Az előbb említett tényezőkön kívül a kerékbeállításhoz még a következő tulajdonságokat alkalmazzuk: a nyomtávot, az első és hátsó tengelyek távolságát, a maximális alákormányzási szöget, s végül a kanyarodási szögeltérést.
A futómű beállításának menete
Az autószervizekben többféle futómű beállító berendezést is használnak, így a kerékparaméterek beállítása is különböző sorrendben történhet. Elsőként minden esetben a mérés optimális előkészítésével indítunk. Felszereljük a vetítőket a kerekekre, majd egyenesbe állítjuk a kormányzásra használt első kerekeket. Ezt követően megmérjük a csapterpesztés értékét, s ha eltérést találunk, akkor visszaállítjuk a gyárilag előírt szöget. Azért fontos a csapterpesztés megfelelő beállítása, hogy meglegyenek a kormány visszatérítő erői. Eztán jöhet az utánfutás szögének vizsgálata, ennél is eltérés esetén a gyári paraméterekhez tartjuk magunkat. Az utánfutás helyes beállítása a kormányzás iránystabilitása és egyenes irányú önbeállása miatt nélkülözhetetlen. Következőnek a kerékdőlés szögét ellenőrizzük – szükség esetén állítjuk be –, ugyanis a helyesen beállított kerékdőlés szögnek köszönhetően csökken a tengelyterhelés, gátolja az abroncsok túlhevülését, továbbá az idő előtti kopásukat. Ha ezzel is megvagyunk, a kerékösszetartás mérése, javítása következik. A megfelelően beállított kerékösszetartás helyrehozza a kocsi nyomtartását, minimálisra csökkenti a kormány holtjátékot, gátolja a kerekek szétállását. Utolsó szakaszban a kanyarodási szög beállítása jön, ehhez először egyenes állásba tekerjük a kormányt, és méréseket folytatunk. Majd jobbra és balra is eltekerjük a kormányt kb. 20 fokkal. Ekkor válnak finomhangolhatóvá az utánfutás, a kanyarodási szögeltérés és a csapterpesztés értékei.
Mennyibe kerül a futómű állítás?
A futómű beállítás kapcsán igencsak széles árskáláról beszélhetünk; egyrészt nagyban függ az ár az autó típusától, illetve attól is, hogy első és hátsó beállításra is szükség van-e. Elöljáróban csak annyit tudunk garantálni, hogy a kiemelkedő minőségű munkához kedvező árakat ajánlunk. Számunkra az a legfontosabb, hogy elégedett legyél, épp ezért a rejtett hibákat is igyekszünk feltárni, és mindig ismertetjük veled a javítás menetét, pontos árajánlatot adunk a szükséges alkatrészek feltüntetésével.