Ha a használt autók között böngészgetünk, láthatjuk, az Opel Corsa C elég jó értéktartó – de vajon tényleg megéri ezt a pénzt a harmadik generációs széria? Cikkünkben ennek jártunk utána!
A kisautók kategóriájában immár majdnem 40 éve vezető szerepet tölt be az Opel Corsa, 1982-ben mutatták be a nagyvilágnak. Méretéhez képest tágas, kényelmes utastér jellemzi, emellett fordulékony, biztonságügyileg is teljesen jól teljesít. Olyannyira, hogy a 2002-es Euro NCAP törésteszten 29 pontot és egy határozott négycsillagos eredményt zsebelt be magának. Ennyit elöljáróban, lássuk a részleteket!
Széles motorválaszték
Rendkívül széles motorpaletta jellemezte 58 és 125 lóerő között. Mi leginkább a Twinport-szívócsatornás benzines Corsákat ajánljuk, a típust a csomagtartó ajtaján jelöli egy felirat, a motorkódból pedig az első P karakterből ismerhetjük fel. Figyeld ezeket a jelöléseket, amikor a használt autók között nézelődsz. A Z14XEP motorkód például az 1.4-es Twinportot jelöli. Üzemanyag takarékosság szempontjából a háromhengeres benzines, azon belül is leginkább az Eco5 kivitel viszi a prímet. Ha dízeles Opel Corsát szeretnél, akkor a modellfrissítés után kínálatba kerülő négyhengereset javasoljuk, melynek motorja a Fiattól ered. Nagyon jó fejlesztés volt az Opel részéről a 70 lóerős 1.3 literes CDTI – ahhoz képest, hogy dízelautóról van szó, nem drága a szervizeltetése sem.
Milyen típushibái vannak, mennyit kell rá költeni?
A netes fórumokon kutakodva Te magad is láthatod, hogy a C Corsáknál nem igen akadnak súlyos típushibák. Ám mint minden kocsival, úgy ezekkel is lehet azért baj. Előre láthatatlan például a vezérműlánc megnyúlása. Láttunk már olyat, hogy 40 000 kilométer után már gond volt vele, a korai benzines 1.0 és 1.2 modellek kapcsán pedig visszahívás is volt. Vezérműlánc megnyúlás esetén hangossá válik a kocsi, próbakör során is észlelhető. A vezérlés javítás – ha gyári Opel alkatrészekkel végzik – akár a 150 000 forintot is elérheti munkadíjjal együtt. Ha csak a láncot cserélik, csak részben oldja meg a problémát, ugyanis hiába új a lánc, ha a kopott láncfeszítők, -kerekek és –vezetők maradnak benne. Az 1.2-es és 1.4-es motoroknál gondot jelentett a vezérműtengelyek rögzítő csavarjainak meglazulása, ami miatt a kipufogó felőli vezérműtengely el is tört bizonyos modellekben – külön szervizakciót hirdettek rá. A kinézett Corsa átnézésekor pillants rá az olajbetöltő nyílás zárósapkájára; amennyiben cappuccino színű lerakódást látsz, ne gondolj egyből hengerfejtömítés problémára! Azoknál a modelleknél, melyekkel inkább csak rövidtávon, városon belül autóztak kirakódhat a sapkára a víz-olaj emulzió.
Használt Corsáknál ajánlott ránézni a hűtőfolyadék fogyásra, nem árt fagyálló nyomokat keresni. Szaglássz bele a motortérbe is, nincs-e édeskés fagyálló szag, mivel elő szokott fordulni a C családnál, hogy eltörik a vízszivattyú tetején található vízcső. A korai változatokban ilyenkor a teljes vízpumpa készletet kellett cserélni, de szerencsére az újabb modellekben már elég csak a fémcsövet magát kicserélni, és utántölteni a hűtőfolyadékot. Ezt megúszhatjuk max. 15 000 forintból. Hűtőfolyadék fogyásra abból következhetsz, ha télen nézed a kocsit, akkor nem működik rendesen a fűtés, míg nyáron felforr a hűtővíz – utóbbinál sajnos hengerfejhiba állhat a jelenség mögött.
Kormánykopogást is tapasztalhatsz a tesztkör közben, de ez egy felújító készlettel könnyen orvosolható. Egy szerviz kb. 40 000 forintért szereli ki, majd be a kormányművet, és cseréli ki a perselyeket, végül állítja be a futóművet. Az 1.0 és 1.2 literes benzines Corsákban többször találkoztunk már az olajnyomásgomba meghibásodásával. Ez mintegy 5000 forintért javítható. Összegészében elmondható a C Corsák esetében, hogy a futómű rendkívül tartós, nem nagyon szokott vele gond lenni, nem úgy, mint a G Astráknál a toronygumival.
Ami a váltókat illeti
A C Corsa kapcsán érdemes lehet kitérni a váltókra: lehetőség szerint kézi váltós modellt válassz, noha az automata Easytronic váltóval sem szokott túl nagy gond lenni. Viszont, ha egyszer mégis beüt a krach, a kocsi piaci értékéhez viszonyítva igencsak drága lesz a javíttatás költsége. Az elektronikus vezérlés cseréje még hagyján, ám a léptetőmotorok meghibásodása során akár félmilliós kiadásra is számíthatsz, és ebben még nincs benne a munkadíj. Utángyártott alkatrészeket nem kapsz az automata váltóhoz, így kénytelen leszel gyári alkatrészekre költeni. A korai C Corsa modellekben elég gyakori még a váltórudazat idő előtti kopása. Ez a kézi sebességváltó csuklórendszerének cseréjével gyógyítható. Tesztvezetésnél próbáld ki, hogy sebességbe rakva kotyog-e fél centinél többet a váltókar, ha igen, akkor kb. 40-50 000 forintos javítási költséggel számolhatsz. Az újabb C Corsákban már a műanyag-fém szerkezetet teljesen fémre cserélte az Opel, így azoknál ez nem jelent problémát.