Bármikor előfordulhat bárkivel, hogy az autó, amelyet vezet, egyszer csak megmakacsolja magát és leáll. Mit tegyünk ilyenkor? Mire kell figyelnünk, hogy nagyobb baj nélkül átvészeljük azt az időt, amíg megérkezik a segítség?
Miért áll le az autó?
Hiába szervizeltetjük rendszeresen az autónkat, figyelünk minden apró rezdülésére, sajnos előfordulhat, hogy valami rejtett hiba miatt hirtelen leáll alattunk a kocsi. Ha a legkisebb, addig a pontig nem tapasztalt eltéréssel is egyből a szerelőműhely felé vesszük az irányt, akkor persze csökkenthetjük ennek az esélyét, azonban így is fennáll a veszélye annak, hogy eljár az idő egy-egy alkatrész felett, amit a szakember sem vett észre. Persze a legtöbbször a mi mulasztásunk miatt kell az út szélén vesztegelnünk: a napi mókuskerék és a temérdek teendő közben sokszor a legalapvetőbb dolgokat felejtjük el. Gyerekek összeszedve az óvodából, iskolából, bevásárlás elintézve, csomagok átvéve. Akkor mégis mi maradhatott ki? Egészen addig nem jut eszünkbe, amíg le nem áll az autó. A tankolás! Bizony sokunkkal megesett már, hogy úgy gondoltuk, hogy még ezt vagy azt elintézhetünk, mielőtt begurulunk a kútra, azonban eljöhet a pillanat, amikor már késő, és teljesen kiürül a tank. Persze olyan esetek is vannak, amikor a nem megfelelő szervizelés miatt hibáztathatjuk magunkat, és tönkremegy valami a kocsiban, ami miatt lerobban a jármű. Bármi is az oka, meg kell oldanunk a nem várt helyzetet, méghozzá úgy, hogy se az autónak, se nekünk ne essen semmi baja. Mit tegyünk hát, ha nem tudunk továbbhaladni a kocsival?
Első a biztonság!
A legfontosabb, hogy lehetőség szerint hagyjuk el az utat. Ha még gurul a jármű, akkor igyekezzünk keresni egy parkolót, ahol biztonságosan le tudunk állni. Ha ez nem sikerül, akkor próbáljunk meg úgy megállni, hogy a kocsi ne lógjon bele az út síkjába, álljunk a fűre, ha nincs árok, vagy keressünk egy földutat, bekötőutat, akár kapubeállót. Ha völgyhídon vagy autópályán haladunk, akkor húzódjunk a leállósávba, vagy szorosan a jobb oldali korlát mellé. Még megállás előtt kapcsoljuk be a vészvillogót, hogy figyelmeztethessük a körülöttünk közlekedőket arra, hogy lassul a járművünk. Ha sikerült biztonságosan megállni, akkor gyorsan vegyük fel a megkülönböztető mellényt, és természetesen adjuk egyet minden utasunknak is. Bizonyosodjunk meg róla, hogy mindenki elhagyta az autót, mi pedig helyezzük ki a kocsi mögé az elakadásjelző háromszöget, majd húzódjunk távolabb a járműtől. Autópályán a szalagkorlát mögött a legbiztonságosabb, ezért ott várakozzunk, lehetőség szerint ott sem közvetlenül az autó melletti szakaszon. A statisztikák szerint, egy autópályán lerobbant kocsiba átlagosan húsz után szaladnak bele, ezért a legjobb, ha tisztes távolságot tartunk az autótól. Ha mindezt megtettük, azután hívhatunk segítséget, autómentőt, szerelőt. Ha sikerült biztonságos helyen leparkolnunk, és nem veszélyeztet minket a forgalom, akkor mi magunk is megpróbálhatjuk feltárni a megállás okát. Persze többet ésszel, mint erővel: ne kezdjük el szétszedni a járművet, ha nem értünk hozzá. Azonban a furcsa zörejek helyét beazonosíthatjuk, ha még be tudjuk indítani a kocsit, vagy a nem kívánatos szagok forrását is megállapíthatjuk, mire megérkezik a segítség. Ha pedig valóban a tankolást felejtettük el, és belátható közelségben van egy biztonságosan megközelíthető benzinkút, akkor sétálhatunk egy nagyot, hogy egy kanna üzemanyaggal visszatérve folytathassuk a megkezdett utunkat.