Rángat a motor? Megemelkedik a fogyasztás? Ingadozik az alapjárat? Felvillan a motorhibát jelző ikon a műszerfalon? Ne várjuk meg, amíg nagyobb baj történik, vegyük az irányt az autószerelő felé. Lehet, hogy csak a lambdaszonda hibája okozza a problémát!
A lambdaszonda
A városi legendák szerint az autószerelők előszeretettel emlegetik a lambdaszondát, mint minden baj forrását. Sokszor halljuk tőlük, hogy a fenti problémákat csak úgy lehet megoldani, ha lambdaszonda cserét kérünk a szervizben. Sokszor valóban igazuk van, de minden esetben csak a csere a megoldás? Nem feltétlenül. A lambdaszonda, vagy oxigénérzékelő, a kipufogórendszerben helyezkedik el, feladata, hogy az oxigéntartalom mérésével hozzájáruljon az ideális mennyiségű üzemanyag-levegő keverék szabályozásához, valamint a katalizátor hatékony működéséhez. A tökéletesen működő lambdaszonda nélkülözhetetlen szerepet vállal a károsanyag kibocsátás csökkentésében, amellett, hogy a fogyasztás optimalizálását is lehetővé teszi. Az alkatrész erős hatásoknak van kitéve, így könnyen meghibásodhat. Érdemes minden szerviz alkalmával leellenőriztetnünk az oxigénérzékelőt is. Ha azt tapasztaljuk, hogy rángat a motor, ingadozik az alapjárat, esetleg felvillan a check engine, akkor jó eséllyel a lambdaszonda körül kell keresni a hibát. Előfordulhat, hogy a kábele szakadt el, de az is lehet, hogy az érzékelő felett már eljárt az idő. Ilyenkor nincs más hátra, cserélni kell. A legtöbb esetben azonban a rá rakódott szennyeződések, főleg a korom okozza a galibát. Ilyenkor még van lehetőség arra, hogy letisztítsuk az alkatrészt.
A lambdaszonda tisztítása
Az oxigénérzékelő tisztítását maga az autó is végzi folyamatosan. A lerakódások elkerülhetetlenek abban a környezetben, hiszen az alkatrész a kipufogórendszerben füsttel, korommal találkozik. A városi használat során ezek lerakódhatnak, ám egy közbeiktatott hosszabb út során valamelyest tisztul a szonda. Egy idő után azonban már nem képes önállóan koromtalanítani a rendszer, ezért jönnek elő a fentebb említett hibák. Mielőtt azonban cserére kerülne a sor, megpróbálkozhatunk egy tisztítással, akár házilag is. A legjobb ugyanakkor, ha szakemberre bízzuk a műveletet, nehogy kárt tegyünk az alkatrészben. Mivel elég sérülékeny, ezért az autószerelők sem szeretik a tisztítást végezni, sokkal inkább a cserét javasolják. Egy használt lambdaszonda ugyanis ki tudja, meddig fogja tudni a kezelés után tökéletesen ellátni a feladatát, az új esetében ez hosszabb időre tehető. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbbször nem csak az érzékelővel van a baj, hanem a körülötte lévő alkatrészek közül működik egy vagy több fals módon, ami miatt a szonda rövid időn belül újra szennyeződni fog, újra lerakódik rá a korom. Érdemes tehát az érzékelő mellett a hozzá kapcsolódó elemeket is megvizsgálni, mielőtt cserélünk, vagy éppen tisztítást végzünk. Ha ugyanis továbbra sem szeretnénk semmiképpen sem a cserét, akkor megpróbálkozhatunk a tisztítással. Nagyon óvatosan kell dolgoznunk, és nem árt néhány szerszámot sem beszereznünk hozzá: kellhet hozzá kiemelő adapter, kulcs készlet, kiszedő, sőt, akár menetjavító is. Ne feledkezzünk meg a speciális tisztítószerről sem, amelyet az autós boltokból tudunk beszerezni. Ha tudunk precíz, pontos munkát végezni, és nem teszünk kárt a lambdaszondában, akkor még hosszú ideig használhatjuk a régi alkatrésszel a kocsit. Persze csak akkor, ha nincs valamelyik másik alkatrészben meghibásodás, különben felesleges idő- és pénzkidobás lehet a művelet, ugyanakkor egy ügyes hobbi autószerelőnek szép feladat.