A legtöbb téli balesetért a cikkünkben következőleg ismertetett hibák okolhatóak. Szolgáljanak hát elrettentő példaként minden sofőr számára!
Helytelen előkészületek
Feleslegesnek hangozhat, de nagyon fontos a megfelelő öltözet választása a vezetéshez. Ne nagykabátban és vastag talpú bakancsban ülj be a kocsiba! Ezek ugyanis zavaróak lehetnek. A lábbeli talpának vastagsága miatt nem fogod kellően érezni a pedálokat. Mi több, mivel szélesebb is a talpa, ezért megtörténhet, hogy véletlen két pedálra taposol egyszerre – hallottunk már ilyenről. Nyilván nem az a cél, hogy megfázz vezetés közben, de nem árt bekészítened a kocsiba egy kényelmes sportcipőt és egy vékonyabb kabátot, hogy át tudd húzni őket vezetéshez.
A vezetéshez való előkészület nem csak az optimális öltözet felvételéből, de a kocsi letakarításából is áll. Legtöbben kapkodnak induláskor, csak a szélvédőről söprik le havat, ám helytelenül teszik. Ha úgy hagyod a fényszórókat, nem fog érvényesülni a „látni és látszani” elv, nagyon veszélyes! Emellett a kocsi tetején hagyott hóréteg könnyen lezúdulhat, és eltakarhatja a látóteredet.
Ne úgy vezess, mint nyáron
Rengetegen már rutinos sofőrnek gondolják magukat, és ugyanabban a stílusban vezetnek, ugyanolyan gyorsan, mint nyári kondíciók közepette. Megbíznak az autón lévő téli gumi készletben, hogy az majd teszi a dolgát. A még felelőtlenebbek pedig még a nyári abroncsokat is fent hagyják. A kellő odafigyelés és óvatosság híján sokan rosszul becsülik fel az útviszonyokat. Pláne azoknál, akik a jól megszokott útvonalukon vezetnek! Nem is gondolnánk, de ezek is tartogathatnak kellemetlen meglepetéseket, hiszen a jegesedés és a téli fagyok gyorsan „készíthetnek” új, váratlan kátyúkat. A másik, amit sokan elfelejtenek vezetés előtt, leellenőrizni, hogy milyen időjárás uralkodik, milyen dugók, útlezárások, netán balesetek vannak arra, amerre menni szeretnének.
Kapkodás, hirtelen mozdulatok, feszültség
A téli időjárási viszonyok bizony sokszor előre nem várt helyzetekbe kényszerítenek minket. Ilyenkor fokozottan áll fenn például az aquaplaning vagy a slushplaning (latyakra történő felúszás) lehetősége. A legtöbb sofőr, aki ilyen szituációba kerül, kapkodni kezd, hirtelen, erős mozdulatokat tesz, mivel nincs kellő tapasztalata ebben a helyzetben (szerencsére). Tapasztalatot lehet azonban úgy is szerezni, hogy nem ér minket baleset – erre valók a különböző vezetéstechnikai tréningek. A Hungaroring környékén élőknek például érdemes részt venniük az ott üzemelő Vezetéstechnikai Centrum valamely kurzusán. A megcsúszások, farolgatások, hirtelen fellépő veszélyhelyzetek megijesztik a sofőröket, akik emiatt befeszített izmokkal irányítják a kocsit. Ezen csak a rengeteg rutin, de annál is inkább a már említett vezetéstechnikai tréningek segítenek.
Muszáj autóval menni?
Mielőtt bárhova is megindulnál kocsival a nagy hóban, vedd fontolóra, hogy más közlekedési eszközzel nem-e tudsz eljutni úti célodhoz. Esetleg, hogy ha nem annyira sürgős, nem tudod-e későbbre halasztani az utazást. Extrém időjárási körülmények esetén tényleg csak a kardinális utakra indulj el, és rendszeresen ellenőrizd a téli gumik állapotát, nyomását is!