Égett szagot érzel fékezéskor?

Égett szagot érzel fékezéskor?

Az autótulajdonosok jelentős része már csak akkor veszi észre, hogy valami nem klappol a kocsijukkal, ha már „bűzlik a dolog”… Fékszervizünkben is sokan szoktak égett szagról panaszkodni, amit legtöbbször fékezéskor észlelnek.

Itt valami bűzlik

Ilyenkor az esetek zömében vagy a fékbetétek vagy a féknyereg okolható a bűzért. Lehet „természetes” is az égett szag, ha sokáig, erősen nyomjuk a fékpedált, mert ilyenkor a fékbetét sokkal jobban felmelegszik az átlagosnál, és a súrlódás miatt füstölhet. Ez a folyamat eredményezi az égett szagot is fékezéskor. Érdemes tehát odafigyelni, hogy ne agresszívan használjuk a féket, hogy ezáltal is növeljük az alkatrészek élettartamát. Még a gyakorlott vezetőkkel is elő szokott fordulni, hogy behúzva felejtett kézifékkel közlekednek – ez is okozhat égett szagot. A legtipikusabb eset talán az, amikor beragad a féknyereg, és egyfolytában a tárcsához dörzsölődik, ami szintén kellemetlen szagot vált ki fékezés közben.

Az a fránya féknyereg

A féknyereg a tárcsafék egyik legnélkülözhetetlenebb alkatrésze. Fő funkciója, hogy leszorítsa, és stabilan rögzítse a fékbetéteket, hogy azok megfelelően tudjanak mozogni fékezés közben. Működésükből adódóan a féknyergek folyamatosan koszolódásnak és nedvesedésnek vannak kitéve. A lerakódó szennyeződések miatt nem tudnak szabadon helyezkedni a vezetőcsapok, valamint a dugattyúk. A nedvesség pedig beindítja a rozsdásodás folyamatát, amitől beragad a fék. Az alkatrész mozgó elemeinek környezeti behatások elleni védelmére porvédő gumikat használnak a gyártók, ám ha ezek szivárogni kezdenek, akkor a csapszegek és a dugattyúk is idő előtt elromolhatnak. A másik, ami nagyon gyorsan előidézheti a féknyereg ragadását az az, ha elfelejtik időben cserélni a fékfolyadékot. Idővel higroszkóposodik, ezáltal a víztartalom is megnövekszik benne, ami a csap és a dugattyú rozsdásodását eredményezi.

Tipikusan a féknyereg beragadását eredményezi még az alkalmatlan kenőanyagok használata, pláne az, ha egyáltalán nem is használ valaki. Fontos, hogy a csapszegekhez kizárólag erre a célra fejlesztett, rendkívüli hőállóságú zsírt alkalmazzunk. Ugyanis ha nem ilyennel kenünk, akkor a kenőanyag kiszáradhat, esetleg átlátszóvá változhat. Azt már ne is említsük, hogy emiatt a fékrendszer gumi elemei is meghibásodhatnak. A vezetőcsap pedig nem lesz képes tetszőlegesen helyezkedni a puffadt perselyben.

Hirtelen hőmérsékletváltozások alkalmával is érezhetünk égett szagot fékezés közben, ugyanis ezek az ingadozások ártalmasak a porvédő gumikra. Sokkal hamarabb beindul miattuk a korrózió, a féktárcsa pedig meghajolhat miattuk, és beragadhatnak a fékek. Figyelni kell rá, hogy ne autózzunk elnyűtt fékalkatrészekkel! Egy elhasználódott dugattyú vagy féknyeregház miatt szintén beragadhat a fék, mivel az elkopott pontoknál leülepedő szennyeződések gátolják a mozgó elemek fesztelen helyváltoztatását. Ráadásul a kopott részeken be tud hatolni a levegő, ami csak tovább gyorsítja a rozsda kialakulását.