Az autó tökéletes működéséhez szükségünk van néhány fontos hozzáadott folyadékra az egyes zárt rendszerekben. Ezek egy részének elsődleges feladata az alkatrészek védelme, az élettartamuk meghosszabbítása, míg mások a komfortosabb vezethetőségért vagy a biztonságért felelnek. Ezért rendkívül fontos, hogy bizonyos időközönként ellenőrizzük le, hogy megfelelő mennyiségben jelen vannak-e a kocsiban, és hogy milyen a minőségük.
Milyen folyadékokkal találkozhatunk az autóban?
Az elsők között kell megemlítenünk a motor forgó alkatrészeinek védelméért felelős motorolajat. A legfőbb szerepe a kenés, vagyis az, hogy az egymáson mozgó fémes alkatrészek ne tegyenek kárt egymásban. Másodszor, de nem utolsósorban, a hozzáadott adalékanyagok segítségével védi ugyanezeket a korróziótól. A motorolaj áldásos hatását leginkább a használata kezdetekor tudja kifejteni, az első tíz-tizenötezer kilométer megtételéig. Ezután rohamosan kezd el romlani a minősége, ezért ezután cserélnünk kell. Szintén nem árt egy, de maximum két évenként újat tennünk a gépjárműbe, abban az esetben is, ha keveset használjuk a kocsinkat. Következő versenyzőnk az autónkban található folyadékok között, a köznyelvben hűtővíznek nevezett, adalékanyagokkal szintén bőven ellátott hűtőfolyadék. Elsődleges feladata, hogy védje a motort a túlmelegedéstől, másodsorban szintén ellenállóvá teszi a korrózióval szemben a fémes alkatrészeket. Az időszakos szervizek alkalmával figyelnünk kell rá, hogy megfelelő legyen a hideg elleni ellenálló képessége, ezért megfelelő mennyiségű fagyálló folyadékkal, valamilyen alkoholszármazékkal van felturbózva. Mindkét folyadék esetében figyeljünk a mennyiségre is, ne várjunk az éves szervizre, azt mi magunk is bármikor ellenőrizhetjük. Ügyeljünk rá, hogy a megadott minimum és maximum érték között legyen a szintjük.
Milyen folyadékokat érdemes még átnézetnünk?
Bizonyos időközönként érdemes ellenőriztetnünk az autónkban található egyéb folyadékokat is. Ehhez kiváló alkalom a teljes időszakos szerviz. Az egyik a biztonságunkért felel. Ez nem más, mint a fékfolyadék. A folyadékok összenyomhatatlanok, így amikor a fékpedálra lépünk, akkor nyomást hozunk létre a rendszerben, ami jelentkezik a fékszerkezetnél. A fékfolyadék azonban idővel fellevegősödhet, így viszont összenyomhatóvá válik, és hiába nyomjuk páros lábbal a fékpedált, az nem tudja elvégezni a feladatát, nem tudja a fékrendszer biztonsággal megállítani az autót. Minden ellenőrzés alkalmával nem kell azonban cserélni, de az ajánlások szerint kétévente nem árt. Másik fontos folyadék, amit meg kell említenünk, az a kormánymű olaj. Ez a komfortos vezetésünket segíti elő, méghozzá a szervo, azaz a kormányzás rásegítés központi elemeként. A hibát az szervo olaj szivárgása okozhatja, ami általában a tömítések elhasználódásából eredeztethető. Ekkor fel kell újítanunk a sérült alkatrészt, és feltöltetnünk a tartályt a megfelelő szintre. Ellenkező esetben erőből kell megoldanunk a kormányzást, amely egyrészt a komfortérzetünket csorbítja, másrészt, ha nem vesszük észre, hogy sérülés van a kormánymű valamely részében, a hirtelen elszálló szervo balesetveszélyes helyzeteket teremthet. Egyetlen folyadékunk maradt, amelyet érdemes még megemlítenünk. Ez pedig nem más, mint a szélvédőmosó. A hideg idő közeledtével ne felejtsük el a nyári folyadékot egy legalább mínusz 20-25 foknak ellenálló téli szélvédőmosóra cserélni. Ellenkező esetben megfagyhat, és kárt tehet a tartályban.