Az autónak bizony rendszeres gyengéd szeretetre és törődésre van szüksége ahhoz, hogy formában maradhasson, és a járműtulajdonosok sok mindent megtehetnek a járgányok élettartamának meghosszabbítása érdekében. A rendszeres ellenőrzések segíthetnek a kisebb hibák korai felismerésében. A kontrollkörbe tartozik az olaj ellenőrzése, a futómű átvizsgálása, az akkumulátor tesztelése vagy akár a légszűrő auditja. A korai azonosítás és korrekció jelentősen csökkentheti a komoly meghibásodás, de akár egy baleset valószínűségét is. Függetlenül attól, hogy mennyire gondozod a járgányt, minden autó igényli a professzionális szervizelést. Vajon a futómű vizsgálatára milyen időközönként van szükség?
Te számolod a napi kátyú mutatód?
Nos a magyar infrastrukturális hálózat sokat tesz azért, hogy a forgalomban résztvevő autók futóművei eldeformálódjanak, ezért javasolt évente legalább egyszer, de használattól függően 10-15 ezer kilométerenként beiktatni egy átvizsgálási rutint, ahol láthatóvá válhatnak a rejtett hibák is, úgymint kipufogó problémák, féltengely slamasztika, fékcső repedezés, vagy akár az olajfolyás aspektusai. Nem árt, ha tisztában vagy vele, hogy egy időben elvégzett futómű mustra növeli az üzembiztonságot, csökkenti az üzemeltetési költségeket és meghosszabbítja az összes többi kapcsolódó alkatrész élettartamát is. Pontosan ezért, nem éri meg elbagatellizálni a tematikát. Másodsorban pedig, ami szintén nem elhanyagolható részlet, nagyban hozzájárul a vezetés élményszintű kaliberbe sorolásához. Na? Te mikor voltál az utolsó ilyen irányú vizsgálaton?
Miért szükséges, hogy megszokásként kezeld?
Mert az autó futóművét, felfüggesztéseit használat közben különböző impulzusok, hatások, deformálódások érik, amelyek következtében megváltoznak a kerekek paraméterei: dőlés, utánfutás, összetartás. Éppen ezért a vezetés biztonsága szempontjából a futómű állítás – a fékrendszer vizittel karöltve – kardinális fontosságú. Ha rossz a futóműved, menetközben folyamatosan kormány-korrigálnod szükséges, ami hosszú távon még fárasztóbbá teszi a vezetést, ez pedig nyilván kihat a biztonsági faktorra is. Nem beszélve arról, hogy a rossz futómű beállítás a gömbfejeket, kerékcsapágyakat, felfüggesztéseket, illetve a lengéscsillapítókat is jobban terheli, és jelentősen rontja a gépkocsi egyenes futási teljesítményét. Ez persze növeli az üzemeltetési költségeket, és valószínűleg a gumi természetellenesen kopásából adódóan abroncscserével is gyakrabban kell majd kalkulálnod. És hogy mikor kell beiktatnod a megszokottól eltérő időpontban egy sürgős és halaszthatatlan meo-t? Nos, új téli vagy nyári gumi vásárlása esetén, ha rendellenes gumikopást tapasztalsz, amennyiben a futóműből furcsa, kopogó hangokat hallasz, hogyha bizonytalan úttartást észlelsz, vagy kanyarodásnál szintén rendellenes viselkedést élsz át a kocsid részéről, de nem árt megejteni egy átvizsgálást akkor sem, ha valamelyik futómű alkatrész cserén esett át vagy keréktárcsa sérülést szenvedtél. Egyébként egy futómű-mérésnél és beállításnál azt vizsgálják, hogy a jármű futómű geometriája a megfelelő értékek között van-e még. Egy átlagos vizsgálat amúgy körülbelül 30 percig tart, amennyiben beállításra is szükség van, akkor ez az időtartam 1 órára is nőhet. A vizsgálat során átnézik a kerékagycsapágyakat, a rugókat és a szilenteket. Sajnos a rossz minőségű utak miatt az autókban gyakran kikopik a kormányösszekötő gömbfej, ami szintén rontja az autó kormányozhatóságát, szélsőséges esetben pedig akár a kerék is kifordulhat a helyéről, ezért ezt is fontos ellenőrizni. Ezek mellett nem árt szemügyre venni a lengőkart, ami a futóművet tartja, és a féltengelyt, ami lényegében a kerekeket forgatja.