Fokozatosan kerülnek kitiltásra a korszerűtlen dízelautók Budapestről. De mi számít korszerűtlen dízelautónak? Milyen autót érdemes venni, ha tényleg kitiltják a dízeleket a városokból? Mutatjuk a válaszokat!
Az Euro 4-es és az annál régebbi besorolású dízelautók kerülnek kitiltásra
Mi számít jelenleg korszerűtlen dízelautónak? Az Euro 4-es, illetve az annál régebbi környezetvédelmi besorolású dízeles kocsik. Joggal merül fel a kérdés, hogy az Euro 5-ös miért számít korszerűnek? Azért, mert az Euro 5-ös szabvány esetében a koromszemcsék kibocsátását kilométerenként 0,005 grammra csökkentették a 0,025 grammról. Ez azt jelenti, hogy ezek az autók négyötödével kevesebb koromszemcsét bocsátanak ki kilométerenként, mint a korábbi szabványok. Miért veszélyesek a koromszemcsék? Mert légzőszervi és rákos megbetegedéseket idézhetnek elő, továbbá jelentős a környezetszennyező hatásuk. Az Euro 5-ös szabvány esetében a kibocsátott koromszemcsék mennyiségének csökkentését úgy érték el a gyártók, hogy részecskeszűrőt építettek be a kipufogórendszerbe, amely összegyűjti a koromszemcséket. Ezt követően pedig ezeket a szemcséket szén-dioxiddá égeti el. Szóval az Euro 4-es és az annál régebbi környezetvédelmi besorolású dízelautókat azért vonják ki a forgalomból, mert jelentősen nagyobb a kilométerenkénti koromszemcsék kibocsátása az esetükben, mint például az Euro 5-ös szabványú dízelautóknál.
Milyen autót érdemes venni, ha tényleg kitiltják a korszerűtlen dízelautókat?
Fontos kérdés, hogy honnan lehet tudni, hogy a dízelautó Euro 5-ös szabványú? A magyar forgalmi engedélyek V.9-es rovatában lehet ellenőrizni a besorolást. Ha ott 12-es, 13-as vagy 14-es szám szerepel, akkor a dízelautó Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású. Még jobb, ha az autó megfelel a 2014-ben életbe lépett Euro 6-os szabványnak. Ez a szabályozás jelentősen csökkentette a nitrogén-oxidok kibocsátását. Mit jelent ez számokban? Azt, hogy a megtett kilométerenkénti nitrogén-oxid-kibocsátás 0,08 grammra csökkent a 0,18 grammról. Az Euro 6-os szabványú dízelautók kipufogórendszerébe SCR-katalizátor került beszerelésre. Ez a szerkezet AdBlue adalék segítségével valóban jelentősen tudja csökkenteni a nitrogén-oxid-kibocsátást. Miért van szükség az új szabályozásra? Mert az utakon közlekedő dízelautók nagy része korszerűtlen. Többségük Euro 4-es vagy még annál is régebbi környezetvédelmi besorolású. Mindez nagymértékben károsítja a környezetet, illetve komoly egészségügyi problémákat és haláleseteket idézhet elő. Milyen autót érdemes venni, ha tényleg kitiltják a korszerűtlen dízeleket? Ha alacsony árszinten történik a keresés, akkor a kisautók közül jó választás lehet a Suzuki Swift, a Honda Jazz, az Opel Corsa C és a Suzuki Alto. A kompaktok közül jó választás lehet a Ford Focus második generációja, az Opel Astra G, amelyből kombi is könnyen található. Azonban a választásnál résen kell lenni, hiszen van közöttük olyan, amely csak az Euro 3-as szabványnak felel meg. Szintén jó választás lehet a Nissan Almera második generációja. Ha picivel többet lehet szánni az új autóra, egymilliónál vagy akár kétmilliónál is nagyobb összeget, akkor jó választásnak bizonyulhat a Toyota Yaris második generációja, a 2010 utáni Suzuki Swift, az Opel Corsa D, a Fiat 500 és a Ford Fiesta. Mindez jól mutatja, hogy azok számára, akik korszerűtlen dízelautóról kényszerülnek váltásra, leginkább a benzines változatok nyújtanak megoldást.