Világszerte próbálnak az autógyártók megfelelni a fejlett országok azon törekvéseinek, hogy a közlekedésben részt vevő járművek károsanyag-kibocsátása egyre inkább közelítsen a minimumhoz. Ezért az Európai Unió országai is folyamatosan lépéseket tesznek, újabb és jobb fejlesztésekre sarkallják ezeket a világcégeket. Ezért kerülnek bele az autókba olyan alkatrészek, mint például az EGR szelep. És ezért jött létre, ezért használják az újabb dízelautóknál az Adblue folyadékot.
Mi az az Adblue?
Az autók teljesítményének növelésével a károsanyag-kibocsátás is növekszik. Az Európai Unió a kilencvenes évek óta több lépcsőben folyamatosan csökkenti a forgalomba hozható autók által maximálisan megengedett nitrogén-oxidok levegőbe jutásának korlátját. Ezt az autógyártók már nem, vagy csak nehezen tudták teljesíteni a 2010-es évek elejére, ezért kellett találniuk valamit, amely segít nekik áthidalni a problémát. Egy folyadék formájában sikerült megoldani, amely az Adblue nevet kapta. Ez egy olyan adalékanyag, amely a kipufogógázba permetezve bizonyos kémiai reakciók által a káros nitrogén-oxidokat ártalmatlan vízgőzzé és nitrogénné alakítja. Ahhoz, hogy használni lehessen, egy külön üzemanyagtartályt és töltőnyílást kellett létrehozni az autón. Ezen kívül lényegében semmilyen jele nincs a kocsin annak, hogy az Adblue-val kiegészített jármű vagy sem. Nem lesz nagyobb a teljesítménye, nem lesz halkabb a motor. Egyetlen észrevehető különbség, hogy megszűnik az az egyedi dízeles szag. A rendszer szép csendben teszi a dolgát, adagolja az adalékanyagot. Felmerül a kérdés: akkor nekem nincs vele semmi dolgom?
Minden tankoláskor adjak hozzá?
Nem kell minden tankoláskor, de igenis figyelni kell a megfelelő szintjét. Ugyanúgy, ahogy az üzemanyagszintet, az Adblue szintjét is jelzi az autó műszerfala, és ahogyan a gázolajat, úgy az adalékanyagot sem szabad, hogy teljesen hagyjuk kifogyni, különben ugyanazt érjük el vele, megáll az autó, s nem megy tovább, míg nem töltünk bele újra. Típusonként változó, de általában egy tartályfeltöltéssel akár tízezer kilométert is megtehetünk. A feltöltést pedig a legtöbb benzinkúton egyszerűen meg tudjuk tenni, a beöntő általában közvetlenül az üzemanyagtöltő nyílás mellett van a kocsin. Ügyeljünk rá, hogy az Adblue tartályába semmiféle szennyeződés ne kerüljön, mert akkor romlik a hatásfoka, emiatt nem tudja teljesíteni a számára kitűzött feladatot. Ezzel pedig, ha nem vigyázunk, azt érjük el, hogy mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, hiszen az Európai Unió számos országában komoly büntetéseket osztanak, ha túl nagy az autónk károsanyag-kibocsátása.