Koronavírus. Pandémia. COVID–19. Csupa olyan szó, amely jelentősen befolyásolta a 2020-as évet, többnyire negatívan. Átalakította az életünket a járványhelyzet, amelyben nehéz megtalálni a pozitívumot. Ebben a szituációban jelenthet üdítő kivételt, ha a csökkenő autóhasználat miatt csökken a kötelező felelősségbiztosítások ára, amelyre erős törekvés mutatkozik.
Kevesebbet futnak a személygépkocsik
A koronavírus-járvány idején egyetlen szlogen szólt mindenhonnan, ez köszönt vissza a médiából is: „Maradj otthon!” Sokan zárkóztak be lakásuk, házuk biztonságába, álltak át digitális oktatásra vagy éppen home office-ra. Ebből nem nehéz kitalálni, hogy az emberek autóhasználata is mérséklődött. Bár a biztonsági intézkedések egyike az ingyenes parkolás, hogy ezzel csökkenteni lehessen a tömegközlekedési eszközök zsúfoltságát, és valóban sokan elővették az egyébként „jegelt” autójukat, összességében nézve így is jelentősen lecsökkent a kocsik használata, úton eltöltött ideje. Nincs hova menni, rengeteg üzlet beárt, a család tagjaival pedig biztonsági okokból találkozik kevesebbet az ember. Szóval az autó a legtöbbször a garázsban vagy az utcán pihen, ennek ellenére fizetni kell rá a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Mivel kötelező, ebben nem várható változás, ám a díjszabás javulhat egy friss javaslat következtében.
Egyelőre nehéz meggyőzni a biztosítókat
A Magyar Autóklub jött elő az ötlettel, hogy a gépkocsikat érintő közlekedés csökkenése miatt a biztosítóknak ezt bele kellene kalkulálnia a 2021-es díjaikba, természetesen úgy, hogy ezzel olcsóbbá válnak azok. Teljesen logikus előterjesztés, hiszen kevesebb a kockázat, ha az autó kevesebb időt tölt el a forgalomban. A többség ismeri a biztosítókat, van tapasztalat abban, hogy nem feltétlenül nyitottak az olyan javaslatokra, amelyek bevételkiesést jelentenek számukra. Sőt sokan nem hogy csökkentésről nem akarnak hallani, hanem húsz százalékos emelést terveznek jövőre. Ám mivel a Magyar Autóklub meghatározó szervezet, lehet esély a kezdeményezés sikerre vitelében. Erre megvan a megfelelő fórum, ugyanis a biztosítók nem emelhetnek úgy, ahogy kedvük szottyan, meg kell indokolni a lépést. Biztosan tudnak majd érveket összegyűjteni, ám most nehéz olyat találni, ami erősebb a pandémia által megváltozott világunkhoz történő alkalmazkodásnál. Ha pedig a biztosítók túlzásba esnek, ott van a Magyar Nemzeti Bank, amely jogosult a díjképzés vizsgálatára. A 2021-es díjakat még sehol nem véglegesítették, érdemes figyelni a híreket a remélhetőleg pozitív fejleményekért.