A tempomat, azaz a sebességtartó elektronika a kényelem egészen új szintjét képes megteremteni az autózás során, mégsem ajánlott minden helyzetben a használata. Összeszedtük, mikor nyerünk vele, de azt is, mikor érdemes hanyagolni a rendszert.
Segít spórolni az üzemanyaggal
A tempomat hatalmas kedvenc az autósok körében. Akinek van, ódákat zeng róla, akinek nincs ilyen az autójában, az pedig vágyik rá, hogy legalább kipróbálhassa. A sebességtartó elektronika előnye, mert erről beszélünk, hogy nem kell nyomni a gázpedált, a kocsi magától megtartja az egyenletes tempót, azaz beállítható a KRESZ által meghatározott megfelelő sebesség. Kényelmes ez a lábaknak, ám talán nem ez a legfontosabb szempont: amíg nem ismertük a tempomatot, addig sem okozott hatalmas terhet, hogy rá kell lépni arra a bizonyos pedálra. A legnagyobb előnyének inkább azt tartják, hogy egyenletes sebességnél érezhetően kevesebbet fogyaszt az autó, így a tempomat az üzemanyag-takarékosság szempontjából is fontos technológiai fejlesztés. Ennek ellenére nem minden helyzetben alkalmazható ez az innováció, sőt van olyan szituáció, amikor veszélyes a tempomat alkalmazása.
Veszélyes úttesten, fáradtság esetén ne használjuk
Erős ajánlás, hogy a tempomatot csakis 30 kilométer/óra fölött alkalmazzuk, ez alatt a legtöbb eszköz be sem kapcsol. Nem ajánlott a használata a városokon belül csúcsidőben, azaz sűrű forgalomban sem. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy ilyenkor araszolni kell, kis haladás után lassítani, így nem használható ki a tempomat előnye, plusz elvész a motorfék hatása, azaz a gázpedál mellőzése esetén sem lassul az autó. Erre viszont sok sofőr számít, a tapasztalatainak köszönhetően tervez az automatikus sebességvesztéssel, ezért meglepődhet, ha az elmarad a tempomatnak köszönhetően. Szintén ne alkalmazzuk a technológiát kiszámíthatatlan, veszélyes úttest esetén, ilyen a jeges, a kátyús felület is. Balesetveszélyes szituációkat szülhet, ha ilyen körülmények közepette állandó sebességgel hasítunk. Ugyanez igaz az olyan helyzetekre, amikor valaki fáradtan ül a volán mögé. Persze, az az alapfelállás, hogy fáradtan senki ne vezessen, ám ezt nem mindig lehet elkerülni. Ha tompábbaknak érezzük magunkat, akkor a testünk automatizmusaira számíthatunk, nem véletlen, hogy ilyen helyzetben sokszor azt vesszük észre, hogy jóval a megengedett sebesség alatt haladunk. Ha azonban a tempomat tartja a sebességet, a reakcióidőnk azonban lecsökken, az balesethez vezethet. Összességében a tempomat hasznos kiegészítő, többnyire autópályán előnyösek a funkciói, teljesen azonban ne szokjuk meg a használatát.