A motortérből hallatszódó csattogásért, kattogásért több mindent is okolhatunk, így például a szabálytalanul működő szelepvezérlőt, a tönkrement hidrotőkét vagy a rosszul működő motorvezérlő rendszert egyaránt. Cikkünkben most ezeket a problémákat és az őket kísérő jelenségeket vizsgáljuk meg.
Okozhatják a motor kapcsolódó alkatrészei
A motor felől érkező csattogó hang mögött leggyakrabban talán a hidrotőkék meghibásodása áll. Tönkremenetelükhöz több minden vezethet, például a motorolaj-csövek koszolódása, a dugattyúpár hézagának nagyobbodása (azaz kopás) vagy a visszacsapó szelep eresztése. A motor bemelegedése alatt még normálisnak tekinthető a csattogás, ám üzemmeleg állapotban már feltehetőleg a hidrotőkék meghibásodását jelzi. A mechanizmus átmosása segíthet felderíteni a kopogó, csattogó hang kiváltóját. Szennyeződés esetén meg kell szűnnie a zajnak, ahogy kitisztítjuk a szelepüléket és a motorolaj-csöveket. Amennyiben a hidrotőkék túlzott kopása áll fenn, muszáj cserélni az alkatrészt.
A motortérből hallható kopogásért a motor kapcsolódó alkatrészeinek kopása is okolható. A motor felső részéből jövő zajért a szelepvezérlőnél megnövekedett hézagok, netán a szelepszárak megnagyobbodott hézagai lehetnek felelősek. Ilyenkor érdemes megvizsgáltatni a bütyköstengely bütykeinek állapotát. A zaj megszüntetéséhez ebben az esetben is a tönkrement alkatrészeket cserélni kell, esetleg a szelepsort beállítani.
A rosszul működő motorvezérlő rendszer miatt is csattoghat
Nem is gondolnánk, de a túl korai gyújtás is produkálhat csattogást, kopogást. Ilyenkor a levegő-üzemanyag elegy a motor forró alkatrészein gyullad be, a dugattyúkon, valamint szelepeken, illetve az égéstér felületén leülepedő sok szén következtében. Ezeket mi magunk, házilag is eltávolíthatjuk bizonyos dekarbonizáló, kifejezetten motortisztításra specializált adalékokkal. Ugyanúgy alkalmazhatjuk őket dízel- és benzinmotorokhoz egyaránt, a beragadt dugattyúgyűrűk széntelenítésére szánt adalékokat egyből a motor hengerébe kell bevinni. Minden ilyen kezelést követően motorolaj cserét kell végezni!
A benzinmotorok esetében a korai gyújtáson kívül, egyéb, a motorvezérlő rendszer helytelen működéséből adódó problémák is okozhatnak kopogást, s ebből következően fémes csörgést. Ezek a jelenségek – pl. késői gyújtás, a gyújtógyertya tekercshez vagy az injektor nyitásához szükséges jelek hiánya stb. – a motor bizonyos üzemeiben jelentkeznek csak, mondjuk intenzív terhelésnél. Ilyen esetekben át kell vizsgálni a motorvezérlő rendszert, és szükség esetén új alkatrészt szerelni a rosszak helyett.
Vigyázni kell a gyenge minőségű vagy túl kevés üzemanyaggal
Ha huzamosabb ideig használunk gyenge minőségű üzemanyagot, az is eredményezhet irritáló motorhangokat. Szerencsére a benzin és a gázolaj tulajdonságait egyaránt javíthatjuk különböző üzemanyag adalékok segítségével. Olyankor is akadhat gond, ha a befecskendező tömítődése, koszolódása, netán tönkremenetele miatt túl kevés üzemanyag kerül adagolásra. Az injektorokhoz is rendelhetünk különböző üzemanyagrendszer-tisztító adalékokat.