Általában többször is átgondolja az ember, hogy prémium üzemanyagot tankoljon-e a kocsijába az ára miatt. A kutasok természetesen a prémiumot szokták ajánlani, de vajon tényleg annyival jobb a hagyományoshoz képest?
Milyen kocsikba ajánlatos prémiumot tankolni?
Bizonyos motortípusokkal szerelt autók esetében a gyártók egyenesen előírják a prémium benzin alkalmazását. Ha belelapozol a kocsid kézikönyvébe, a motorolajhoz hasonlóan az üzemanyagra vonatkozó résznél is találni fogsz egy adott minimumszintet (oktánszámmal megadva). A gázolaj esetében nincsenek ilyen egzakt előírások, ott igazából csak a hidegfolyási tulajdonságokra fontos figyelni. Annyi biztosan elmondható, hogy a benzines kocsik esetében is főleg a nagy teljesítményű, magas kompresszióviszonnyal bíró motorokkal szerelt autókba szokták előírni a magasabb oktánszámú (100-as) üzemanyag tankolását. A dolog miértje nem bonyolult: a magasabb oktánszám nagyobb kompressziótűréssel jár. 100-as benzinnel kevésbé ingadozik a motorjárás, kevésbé érezzük „kopogósnak”. Mindezen túl maga az erőforrás is maximális teljesítményt tud általa nyújtani. Szerencsére a modern motorokban azért az egyszerű 95-ös üzemanyaggal sem okozhatunk nagy kárt. Ezeket már kopogás-érzékelővel látják el, mely szükség esetén változtat a gyújtáson és a befecskendezésen, ám ilyen esetekben viszont az erőforrás nem lesz képes a maxteljesítményre.
Most akkor humbug, vagy nem?
A prémium üzemanyag használata is olyan kényes téma az autósok körében, mint mondjuk a DPF részecskeszűrő szükségessége. Nem igazán lehet dűlőre jutni a vitában, mivel aki hisz benne, nyugodt szívvel ad érte mondjuk 20-30 Ft-tal többet literenként, míg aki nem, nem áldoz erre. De vajon melyik oldalnak van igaza? A pártolók sok mindennel érvelnek; vannak például olyanok, akik naplóznak, hogy bizonyítsák az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, ebből következően pedig a már nem is olyan drága vételárat. Vannak, akik arra esküsznek, hidegen is első pöccre, könnyedén indul az autó, egyenletesebb a motorműködés, dinamikusabb a kocsi stb. az ilyen üzemanyagokkal. A jelenlegi helyzetben, amikor azért viszonylag alacsonyan vannak az üzemanyagárak, még többen „áldoznak” a prémium változatra.
A jelentősebb hazai benzinkút-hálózatok mind-mind kínálnak saját fejlesztésű prémium benzint és gázolajat. Szinte kivétel nélkül garantálják a mérsékeltebb fogyasztást, a tisztább járást, valamint a meglévő lerakódások megszüntetését, és a későbbiek létrejöttének gátlását. Ám, ha alaposan átolvassuk a reklámanyagokat, észrevehetjük, hogy gyakran használnak feltételes módot szövegeikben. Ennek oka, hogy számszerűsített, tényszerű adatokkal nem igazán tudják alátámasztani a tulajdonságokat. Persze ez még nem jelenti azt egyből, hogy az egész átverés lenne. Az üzemanyag tesztek eredményeit több minden befolyásolhatja, úgy a sofőr szokásai, a motor kondíciója is. Annyira komplex az üzemanyagok vizsgálhatósága, hogy százalékos eredményeket, differenciát egyik forgalmazó sem igazán tud közvetíteni. Mi azt javasoljuk, érdemes kipróbálni a prémium változatokat is, és úgy véleményt alkotni a témáról!