fbpx

Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Miért fütyül a turbó?

Fütyülő turbó a kocsiban

Ha egyszer csak arra leszel figyelmes, hogy a turbó hangja megváltozott, esetleg a turbó fütyül, akkor vidd azonnal autószervizbe az autód. Minden bizonnyal valamilyen szerkezeti hibáról lesz szó, ám vannak egyéb hibajelenségek is. Cikkünkben ezeket szeretnénk egy kicsit részletesebben körül járni.

Lóg a turbótengely

A túlzott tengelyirányú vagy oldalirányú turbótengely lógás miatt a lapátok házhoz érését eredményezhetik forgás alatt. Ilyenkor egy fémes hangot hallhatunk, azaz azt, hogy fütyül a turbó. Egy bizonyos mértékű oldalirányú lógás minden kocsiban természetes, hiszen a turbófeltöltő csapágyazásánál alkalmazott futófelületek között hézagok alakulnak ki, amiknek összeadódása oldalirányú lógást okoz. Viszont, ha már akkora a radiális irányú lógás, hogy a lapátok hozzáérnek a ház falához, az bizony már szerkezeti meghibásodásra, pontosabban a futófelületek, csapágyak túlzott elhasználódására utal. Ilyen esetekben mielőbbi turbófelújítás vagy -csere szükséges!

Idegen anyag bejutása a turbó feltöltőbe

A turbinatengelyt tulajdonképpen a kipufogógáz hajtja meg, mely egy az egyben, gyorsan halad keresztül a turbina oldalon. Megtörténhet, hogy a gázzal együtt különböző, motorból kijutó szennyeződések (pl. tömítésdarabkák, olajkoksz) is eljutnak a forgó turbinakerékhez, amik nekiütközve megrongálják a hajtóélek felületét. A kipufogógáz özönlése másmilyen lesz a károsodott turbinalapátok miatt, és ez fütyülő hangot okoz a turbónál.

Idegen anyag a sűrítő keréknél

A sűrítő kerék főleg akkor szív be idegen anyagokat, amikor a levegőszűrő gagyi minőségű, esetleg el van tömődve. Nem ritka jelenség, hogy a levegőszűrő és turbó között elhelyezkedő cső megsebesül. Vannak olyan modellek, ahol a kartergáz visszavezetés nem megfelelően funkcionál, így olaj ülepszik le a szívócsőben, a végeredmény pedig az elkopott összekötő elemek, csatlakozások lesznek. Az is előfordulhat, hogy a turbó a légtömegmérő elhasználódott elemeit szívja be. Turbócserét követően turbóhiba manifesztálódik még a hibás alkatrészből érkező törmelék leragadásában a szívóoldalon, amit az új alkatrész is beszív. Sajnos még a legkisebb szilárd szennyeződés is visszafordíthatatlan meghibásodást tud eredményezni, mivel a sűrítőkereket a turbófeltöltőnél alumíniumból gyártják, így nem bírja a törmelékekkel való ütközést. Ebben az esetben is sérülnek a kompresszor lapátok, ami turbó fütyüléshez vezet, alapjáratban egyaránt! Azért is veszélyes a turbó fütyülésének utána járni, mert az alkatrész kopás egyenetlenséget okoz a forgórészben, így a sorra kerülő turbó az olajfolyáson túl tengelytörést, sőt a lapátok letörését is eredményezheti. Ezek a motorba jutva még komolyabb meghibásodást idéznek elő!

Tömítettség hiánya

Amennyiben azt veszed észre, hogy fütyül a turbó, nem kell ám egyből a turbó meghibásodására gondolnod! A zaj észlelésekor mindenképp a kipufogó- és szívórendszer tömítettségének átnézésével kell kezdeni a műveletsort, ugyanis előfordulhat, hogy csupán egy lyukas cső, átégett tömítés vagy meghibásodott csatlakozó áll a háttérben. Ebben az esetben sem szabad attól fél vállról venni a javíttatást, mert a nyomóoldali tömítetlenség például nagyobb turbónyomásra készteti a vezérlést, ezáltal a turbó túlpöröghet, sőt, meg is hibásodhat. Ha kipufogó oldali tömítetlenségről beszélünk, akkor is teljesítménygyengülést figyelhetünk meg, mivel a kipufogógáz bizonyos mennyisége nem a turbinalapátokon át halad majd. Emiatt lassabbá válik a turbónyomás kialakulása, ezáltal tovább gyengül a motor és az égés hatásfoka.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.

Kipufogó javítás

Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.

Autó állapotfelmérés

Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson

Vezérműszíj csere, vezérlés javítás

Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.

Autódiagnosztika

Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.

Részecskeszűrő tisztítás

Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.

Gumiszerviz

Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.

Futómű beállítás

Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.

Autóklíma töltés, tisztítás, javítás

Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.

Lengéscsillapító mérés

Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.

Autófűtés és autóhűtés javítás

Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.

Autó akkumulátor csere, akkuszerviz

Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a Kovács Autó Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett. Üdvözlettel: Kovács Autó csapata