Ha egyszer csak arra leszel figyelmes, hogy a turbó hangja megváltozott, esetleg a turbó fütyül, akkor vidd azonnal autószervizbe az autód. Minden bizonnyal valamilyen szerkezeti hibáról lesz szó, ám vannak egyéb hibajelenségek is. Cikkünkben ezeket szeretnénk egy kicsit részletesebben körül járni.
Lóg a turbótengely
A túlzott tengelyirányú vagy oldalirányú turbótengely lógás miatt a lapátok házhoz érését eredményezhetik forgás alatt. Ilyenkor egy fémes hangot hallhatunk, azaz azt, hogy fütyül a turbó. Egy bizonyos mértékű oldalirányú lógás minden kocsiban természetes, hiszen a turbófeltöltő csapágyazásánál alkalmazott futófelületek között hézagok alakulnak ki, amiknek összeadódása oldalirányú lógást okoz. Viszont, ha már akkora a radiális irányú lógás, hogy a lapátok hozzáérnek a ház falához, az bizony már szerkezeti meghibásodásra, pontosabban a futófelületek, csapágyak túlzott elhasználódására utal. Ilyen esetekben mielőbbi turbófelújítás vagy -csere szükséges!
Idegen anyag bejutása a turbó feltöltőbe
A turbinatengelyt tulajdonképpen a kipufogógáz hajtja meg, mely egy az egyben, gyorsan halad keresztül a turbina oldalon. Megtörténhet, hogy a gázzal együtt különböző, motorból kijutó szennyeződések (pl. tömítésdarabkák, olajkoksz) is eljutnak a forgó turbinakerékhez, amik nekiütközve megrongálják a hajtóélek felületét. A kipufogógáz özönlése másmilyen lesz a károsodott turbinalapátok miatt, és ez fütyülő hangot okoz a turbónál.
Idegen anyag a sűrítő keréknél
A sűrítő kerék főleg akkor szív be idegen anyagokat, amikor a levegőszűrő gagyi minőségű, esetleg el van tömődve. Nem ritka jelenség, hogy a levegőszűrő és turbó között elhelyezkedő cső megsebesül. Vannak olyan modellek, ahol a kartergáz visszavezetés nem megfelelően funkcionál, így olaj ülepszik le a szívócsőben, a végeredmény pedig az elkopott összekötő elemek, csatlakozások lesznek. Az is előfordulhat, hogy a turbó a légtömegmérő elhasználódott elemeit szívja be. Turbócserét követően turbóhiba manifesztálódik még a hibás alkatrészből érkező törmelék leragadásában a szívóoldalon, amit az új alkatrész is beszív. Sajnos még a legkisebb szilárd szennyeződés is visszafordíthatatlan meghibásodást tud eredményezni, mivel a sűrítőkereket a turbófeltöltőnél alumíniumból gyártják, így nem bírja a törmelékekkel való ütközést. Ebben az esetben is sérülnek a kompresszor lapátok, ami turbó fütyüléshez vezet, alapjáratban egyaránt! Azért is veszélyes a turbó fütyülésének utána járni, mert az alkatrész kopás egyenetlenséget okoz a forgórészben, így a sorra kerülő turbó az olajfolyáson túl tengelytörést, sőt a lapátok letörését is eredményezheti. Ezek a motorba jutva még komolyabb meghibásodást idéznek elő!
Tömítettség hiánya
Amennyiben azt veszed észre, hogy fütyül a turbó, nem kell ám egyből a turbó meghibásodására gondolnod! A zaj észlelésekor mindenképp a kipufogó- és szívórendszer tömítettségének átnézésével kell kezdeni a műveletsort, ugyanis előfordulhat, hogy csupán egy lyukas cső, átégett tömítés vagy meghibásodott csatlakozó áll a háttérben. Ebben az esetben sem szabad attól fél vállról venni a javíttatást, mert a nyomóoldali tömítetlenség például nagyobb turbónyomásra készteti a vezérlést, ezáltal a turbó túlpöröghet, sőt, meg is hibásodhat. Ha kipufogó oldali tömítetlenségről beszélünk, akkor is teljesítménygyengülést figyelhetünk meg, mivel a kipufogógáz bizonyos mennyisége nem a turbinalapátokon át halad majd. Emiatt lassabbá válik a turbónyomás kialakulása, ezáltal tovább gyengül a motor és az égés hatásfoka.