Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Miért fütyül a turbó?

Fütyülő turbó a kocsiban

Ha egyszer csak arra leszel figyelmes, hogy a turbó hangja megváltozott, esetleg a turbó fütyül, akkor vidd azonnal autószervizbe az autód. Minden bizonnyal valamilyen szerkezeti hibáról lesz szó, ám vannak egyéb hibajelenségek is. Cikkünkben ezeket szeretnénk egy kicsit részletesebben körül járni.

Lóg a turbótengely

A túlzott tengelyirányú vagy oldalirányú turbótengely lógás miatt a lapátok házhoz érését eredményezhetik forgás alatt. Ilyenkor egy fémes hangot hallhatunk, azaz azt, hogy fütyül a turbó. Egy bizonyos mértékű oldalirányú lógás minden kocsiban természetes, hiszen a turbófeltöltő csapágyazásánál alkalmazott futófelületek között hézagok alakulnak ki, amiknek összeadódása oldalirányú lógást okoz. Viszont, ha már akkora a radiális irányú lógás, hogy a lapátok hozzáérnek a ház falához, az bizony már szerkezeti meghibásodásra, pontosabban a futófelületek, csapágyak túlzott elhasználódására utal. Ilyen esetekben mielőbbi turbófelújítás vagy -csere szükséges!

Idegen anyag bejutása a turbó feltöltőbe

A turbinatengelyt tulajdonképpen a kipufogógáz hajtja meg, mely egy az egyben, gyorsan halad keresztül a turbina oldalon. Megtörténhet, hogy a gázzal együtt különböző, motorból kijutó szennyeződések (pl. tömítésdarabkák, olajkoksz) is eljutnak a forgó turbinakerékhez, amik nekiütközve megrongálják a hajtóélek felületét. A kipufogógáz özönlése másmilyen lesz a károsodott turbinalapátok miatt, és ez fütyülő hangot okoz a turbónál.

Idegen anyag a sűrítő keréknél

A sűrítő kerék főleg akkor szív be idegen anyagokat, amikor a levegőszűrő gagyi minőségű, esetleg el van tömődve. Nem ritka jelenség, hogy a levegőszűrő és turbó között elhelyezkedő cső megsebesül. Vannak olyan modellek, ahol a kartergáz visszavezetés nem megfelelően funkcionál, így olaj ülepszik le a szívócsőben, a végeredmény pedig az elkopott összekötő elemek, csatlakozások lesznek. Az is előfordulhat, hogy a turbó a légtömegmérő elhasználódott elemeit szívja be. Turbócserét követően turbóhiba manifesztálódik még a hibás alkatrészből érkező törmelék leragadásában a szívóoldalon, amit az új alkatrész is beszív. Sajnos még a legkisebb szilárd szennyeződés is visszafordíthatatlan meghibásodást tud eredményezni, mivel a sűrítőkereket a turbófeltöltőnél alumíniumból gyártják, így nem bírja a törmelékekkel való ütközést. Ebben az esetben is sérülnek a kompresszor lapátok, ami turbó fütyüléshez vezet, alapjáratban egyaránt! Azért is veszélyes a turbó fütyülésének utána járni, mert az alkatrész kopás egyenetlenséget okoz a forgórészben, így a sorra kerülő turbó az olajfolyáson túl tengelytörést, sőt a lapátok letörését is eredményezheti. Ezek a motorba jutva még komolyabb meghibásodást idéznek elő!

Tömítettség hiánya

Amennyiben azt veszed észre, hogy fütyül a turbó, nem kell ám egyből a turbó meghibásodására gondolnod! A zaj észlelésekor mindenképp a kipufogó- és szívórendszer tömítettségének átnézésével kell kezdeni a műveletsort, ugyanis előfordulhat, hogy csupán egy lyukas cső, átégett tömítés vagy meghibásodott csatlakozó áll a háttérben. Ebben az esetben sem szabad attól fél vállról venni a javíttatást, mert a nyomóoldali tömítetlenség például nagyobb turbónyomásra készteti a vezérlést, ezáltal a turbó túlpöröghet, sőt, meg is hibásodhat. Ha kipufogó oldali tömítetlenségről beszélünk, akkor is teljesítménygyengülést figyelhetünk meg, mivel a kipufogógáz bizonyos mennyisége nem a turbinalapátokon át halad majd. Emiatt lassabbá válik a turbónyomás kialakulása, ezáltal tovább gyengül a motor és az égés hatásfoka.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.

Műszaki vizsgáztatás

A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.