Használt autót vásárolni kihívás, hiszen számtalan buktatója lehet a dolognak. Mégis, aki nem tud, vagy nem szeretne új kocsit beszerezni, annak a másodkezes piacon érdemes körülnézni. Ennél az egyik sarkalatos pont annak felismerése, hogy törött autót próbálnak-e ránk sózni, vagy olyat, amelynél csak egy karcolás miatt lett újrafestve az ajtó. Mutatjuk, mire ügyeljünk olyankor, ha garantáltan törésmentes autót szeretnénk vásárolni.
Színre szín
Közhely, de a legelső dolog, ami lebuktathatja a törött autót ránk sózni igyekvő neppert, vagy tulajdonost, az autó festékvastagsága. Ezt a gyártók mikronban, azaz ezredmilliméterben szokták megadni, mindegyik márka saját értékekkel rendelkezik, amelyek egységes képet kell, hogy mutassanak az autó részein. Amennyiben az értékek felfelé lógnak ki a sorból, biztosak lehetünk abban, hogy az adott elemet újrafényezték, hogy eltüntessenek egy korábbi sérülést. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy nem mindegy, milyen sérülésről beszélünk. Amennyiben a javítás azért történik, mert egy parkolóban nekiütődött ajtó, vagy mondjuk egy rossz szándékú ember által okozott karcolás nyomait szerette volna az előző tulaj eltüntetni, attól még az adott sérülés nem befolyásolja a kocsi menettulajdonságait, biztonságosságát. Ebben az esetben árulkodó lehet, ha a tulaj becsületesen beszámol az újrafényezésről. Természetesen a festés miértjét már nem olyan könnyű kideríteni, mint annak vastagságát. Az utóbbihoz szükséges céleszköz már néhány tízezer forinttól megvásárolható, azonban sok helyen kölcsönözhető is használtautó vásárlása esetére. Apropó szín: míg a festék vastagságának árulkodó jeleivel a legtöbben már tisztában vannak, azt jóval kevesebben tudják, hogy az egyes elemek csavarozását is színre szokás fújni. A legtöbb autó esetén ez egyező színt jelent, vannak azonban olyan típusok, ahol csupán megközelítőleges egyezés van. Nem árt tehát figyelni, ha nem festett csavarokat, vagy megkarcolt festéket látunk az illesztések környékén – ezek utalhatnak az adott elem cseréjére.
Sorszámok, matricák és az összkép
Érdemes figyelni arra is, hogy az autó egyes elemeit a gyártók matricázzák, sorszámozzák. Önmagában az, hogy egy elemnek nincs sorszáma, matricája, még nem jelent feltétlen hibát, azonban az már jóval feltűnőbb jel, ha csak az egyik oldalon található jelölés, vagy annak minősége eltér az ellentétes oldalon található elem minőségétől. Szintén nem árt, ha az egyes lemezek között található tömítőanyag felvitelét alaposabban megvizsgáljuk. Mivel a gyárakban a festési és tömítési munkákat már robotok végzik, a tömítőanyag felvitele egységes képet kell, hogy mutasson. Ez alatt azt értjük, hogy az előtolás, egyforma anyagmennyiség, azonos nyomás miatt a felület is egységes „hullámokat” mutat majd. Emberi kéz ilyen szintű egységességet nem tud kialakítani, ez miatt aztán könnyen észrevehetjük, ha turpisság van a dologban. A sor végén megemlítenénk még néhány aranyszabályt. Egy megfelelően, az autó egész élettartama alatt vezetett szervizkönyv mindig jó jel. Ennek hiánya természetesen még nem jelent automatikusan csalást, azonban ilyenkor fontosabbá válik az óvatosság. Egy megfelelően rögzített hiba, részletesen megemlített törés és az elem cseréje többet ér, mint az, ha egy elemről úgy derül ki, hogy újrafújták, hogy annak nincs előzménye a papírok között. További jó tanács, hogy csakis tiszta, lemosott autót szabad megvenni, hiszen a por és a koszréteg eltakarhatja az esetleges külső sérülésekre utaló nyomokat. Épp ezért a megfelelő napszakban, jó körülmények és természetes fény mellett tekintsük meg a kiválasztott autót. Ne csak közelről, hanem egy kissé távolabbról is szemlélődve, hisz az egyes árnyalatok közötti különbség ilyenkor sokkal jobban megmutatkozik. Végezetül ne feledjük: egy újrafestett karosszériaelem még nem jelenti azt, hogy a kocsi törött volt és nem szabad megvenni. Ha nem vagyunk biztosak az értékítéletünkben, vigyünk magunkkal egy szakembert, aki megfelelő tapasztalattal van felvértezve ahhoz, hogy lebuktassa a nem becsületes eladói szándékot.