A jármű felfüggesztése a kormányrendszerrel együttműködve biztosítja a vezető számára az irányítást az autó felett, többek között megakadályozza a karosszéria túlzott dőlését és elnyeli az út egyenetlenségeit. A gumialkatrészek, perselyek, rugók, lengéscsillapítók és egyebek különböző kivitelben kapcsolódnak egymáshoz, hogy a lehető leghatékonyabb felfüggesztési rendszert biztosítsák. A két leggyakoribb kivitel a MacPherson vagy a dupla lengőkaros felfüggesztés. A két stílus nem cserélhető fel, és az alkatrészek kopásának módja is eltérő. Vajon miből tudhatjuk meg, hogy a saját kocsink milyennel rendelkezik? Nézzük!
Nézzük a két felfüggesztési típus alapjait – mik a különbségek?
Mi a különbség a két felfüggesztési rendszer között? Nos, kezdésként a MacPherson felfüggesztési rendszert a jármű elején, míg a dupla lengőkaros felfüggesztési rendszert a hátsó végénél találhatjuk. A ma használatos két domináns felfüggesztési modell közül a dupla lengőkaros a régebbi, de nem sokkal. Valamivel több, mint egy évtizeddel megelőzte a MacPherson rugóstag tervezését. A dupla lengőkaros kialakítás a dizájn alakjáról kapta a nevét, amely a lengéscsillapítókon és tekercsrugókon alapul, amelyek a felső és az alsó vezérlőkart kötik össze, az alsó kar a kormánycsuklóhoz, a felkar pedig a jármű vázához kapcsolódik. Manapság a kettős lengőkaros felfüggesztés gyakrabban található a karosszériával, vázszerkezettel rendelkező járművekben, míg a MacPherson rugóstagok gyakrabban találhatók meg az unibody kivitelekben. Egyes autótulajdonosok ezt úgy értelmezik, hogy a teherautókhoz és kisteherautókhoz kettős keresztlengőkarokat használnak, míg a MacPherson az alternatíva a szedánok és a kompakt autók esetében, de ez túlzott általánosítás lenne. A jármű kialakítása túlságosan árnyalt ahhoz, hogy feltételezéseket lehessen tenni, ezért meg kell nézned az autód karbantartási kézikönyvét, ha arra vagy kíváncsi, hogy milyen felfüggesztéssel rendelkezik a járgányod. A MacPherson kialakítás jelentősen eltér a dupla lengőkaros felfüggesztésektől, mivel a rugóstag az agytartóhoz van csavarozva, és közvetlenül kapcsolódik a jármű karosszériájához. A MacPherson kivitelben a rugóstag a kormánygeometria részét képezi, és a dőléstengelyt adja ebben a kialakításban. A MacPherson rugóstagokkal felszerelt járművek általában a lengéscsillapító felett csavarrugóval rendelkeznek. Ezek egyszerűbb kialakításúak, mint a dupla lengőkaros konstrukciók, és simább futást biztosítanak országúti sebességnél is.
Milyen alkatrészekre lesz szükség a lengéscsillapító cseréjéhez a két típusnál?
A gépkocsi lengéscsillapítóinak helyes működése biztosítja nemcsak a kényelmes, hanem a biztonságos mozgást is az utakon. A lengéscsillapítók feladata a karosszéria rezgéseinek mérséklése azáltal, hogy belsejükben egy dugattyú folyik felfelé és lefelé egy viszkózus folyadékon keresztül. Rendszerint hosszú élettartamúak, de mivel az utakon lévő lyukak és kátyúk elementáris tényezők esetükben, készülni kell rá, hogy valóban komolyan befolyásolják a lengéscsillapító egységek életének hosszát. A hibás felfüggesztés viszont igencsak kihat a kormányelemek gyors amortizációjára. Ha netán a tönkrement lengéscsillapító cseréjét önerőből szeretnéd megvalósítani, akkor először is tudnod kell, milyen típusú felfüggesztési rendszere van az autódnak. Ha MacPherson, akkor a speciális lengéscsillapító szerelő készleten – emelő, tengelyállvány, racsnis és villáskulcskészlet, nyomatékkulcs – kívül, csavarrugó-összehúzóra is szükséged lesz, ami egy meglehetősen bonyolult célszerszám, használata veszélyes művelet, mivel az összehúzott rugóban hatalmas energia raktározódik, amely komoly sérüléseket tud okozni, ha elszabadul. Nem árt szakemberre bízni!