Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Betűkódok rengetegében: mit takar a CHF és az ATF rövidítés? Milyen sűrűn kell őket cserélni?

szervofolyadék kupakjának lecsavarása

A címben található mozaikszavak mindegyike egy szervokormány-folyadék típusát takarja, amely elengedhetetlen része az autók és teherautók üzemben tartásának. Ahogy a név is sugallja, ez az a folyadék, ami lehetővé teszi, hogy csupán icipici fáradozással vagy erőfeszítés nélkül kormányozd a járművedet.

A szervokormány-folyadék biztosítja a tömlők, dugattyúk, szelepek és a szervokormány-szivattyú optimális működését. A probléma az, hogy nincs egy konkrét szabvány az előállítására vonatkozóan, ezért a gyártók saját specifikációkat alkalmaznak, így a szervokormány-folyadék növényi olajokból, ásványi olajokból vagy szintetikus ásványi olajokból áll, olyan adalékokkal, amelyek csökkentik a súrlódást, védik a korróziótól, növelik az üzemi hőmérséklet-tartományt és növelik az üzemi nyomástartományt. Beszéljük át, melyik-melyik, és azt is, hogy milyen időközönként érdemes cserélni őket!

Mit csinál a szervokormány-folyadék?

A szervokormány-folyadék az a hidraulikafolyadék, amelyet a kormányrendszerben használnak, hogy hidraulikus kapcsolatot hozzon létre a kormánykerék és az első kerekek között. Ez csökkenti a kerekek elfordításához szükséges erőfeszítést. A szervokormány-folyadék a kormányrendszeren belüli mozgó alkatrészeket is keni. Elnyomja a habzást és megakadályozza a korróziót a szervokormányban és a kormányszivattyúban, ami a járművek optimális működését biztosítja. A szervokormány-folyadékok több csoportra oszthatók, ezek egyike az ATF – automata sebességváltó folyadék, és egy másik a CHF – központi hidraulika folyadék. Jó, ha tudod, hogy ezeket nem szabad keverni, és minden alkalmazásnál a megfelelő típusú folyadékot kell használni. Az ATF általában piros színű, és elsősorban automata sebességváltókhoz fejlesztették ki. 2002-ig datált gyártmányokban ez a leggyakrabban használt szervokormány-folyadék, és az évek során a specifikációban bekövetkezett változások főként a folyadék teljesítményének meghosszabbítására irányultak. A CHF világos, szalmaszínű vagy világoszöld, és kifejezetten arra lett tervezve, hogy hosszú ideig ellenálljon a magas hőmérsékletnek és nyomásnak. Használják szervokormány rendszerekben, szintszabályozó és stabilitást szabályozó felfüggesztési rendszerekben, kipörgésgátló szisztémákban, kabriós hidraulikában és központi zárrendszerekben. A legtöbb 2005 után gyártott jármű CHF-et használ, és minden EHPS-szivattyúval felszerelt autó csak ezt alkalmazhatja a szervokormány rendszerében. Jó, ha tudod, hogy az ATF használata a CHF-re tervezett rendszerekben problémát okozhat. Az ATF ugyanis romlik, ha a CHF használatára kalibrált hőmérsékleten működik. Tehát ha az eredeti folyadék nem piros, és a jármű nem egy régi Citroen, akkor használj nyugodt szívvel CHF szervokormány-folyadékot.

Mikor érdemes szervokormány-folyadékot cserélni?

Az, hogy mikor kell cserélni a szervokormány-folyadékot, a használt folyadék típusától és a rendszerben lévő folyadéktól függ. A legjobb módja annak, hogy megtudd, milyen időközönként kell beütni egy ilyen jellegű procedúrát, ha követed a gyártó irányelveit. Általánosságban amúgy ötévente vagy 80 ezer kilométerenként érdemes cserélni. Lehetnek fizikai figyelmeztető jelek, amelyek arra utalnak, hogy a szervokormány-folyadékot bizony cserélni kell. Például egyértelműen világos színűnek kell lennie. Ha sötét, az annak a jele, hogy itt az idő. Ha bármilyen szennyeződést, törmeléket vagy iszapot látsz a szervokormány-folyadékban, szintén ideje kiöblíteni a rendszert. A kormány elfordításakor hallható nyöszörgő hangok ugyancsak azt jelzik, hogy ellenőriztetned kell a szervokormány asszisztensi posztján lévő nedűt. Ha nehezebben forgatod a kormányt, ez egy újabb szimptómája lehet annak, hogy elgurulj a szervizbe a járgányoddal.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.