Ha dízelüzemű autó mellett tesszük le a voksunkat, akkor nem árt, ha megismerkedünk néhány olyan kifejezéssel, amivel ennél a típusnál találkozhatunk. Többek között ilyen lehet a résolaj, amely a dízeles autók sajátja. Miért van rá szükség, és mi történik, ha nem tudja elvégezni a feladatát?
A résolaj feladata
A dízel üzemű autók sem különböznek abban a benzines társaiktól, hogy több különböző folyadékot használnak fel az alkatrészek optimális működtetéséhez. Nem is gondolnánk, hogy mennyi feladatot látnak el az autóban ezek. A hűtőfolyadék a nevéből adódóan a hűtésért felel. A motorolaj elsősorban a motor fémes alkatrészeinek kenését hivatott elvégezni, mindemellett persze az erőforrás hőmérsékletszabályozásában is elévülhetetlen érdemei vannak, ugyanakkor a hozzáadott adalékanyagoknak köszönhetően a korrózió ellen is védik az egyes elemeket. A fékfolyadék a fékrendszer működtetésében játszik fontos szerepet, a váltóolaj a sebességváltás folyamatát könnyíti meg, míg a szervoolaj a kormányrásegítés elengedhetetlen kiegészítője. Vajon hol, és miért használjuk a dízeles autóknál a résolajat? A válasz egyszerű: a dízelüzemű autókba szerelt injektorok hűtésében nyújt segítséget. Igencsak vakargatnánk a fejünket azonban, ha az autósbolt egyik polcánál állva résolajat keresgélnénk, ugyanis ezt nem ott tudjuk beszerezni. A résolaj ugyanis nem más, mint az üzemanyag alternatív, másodrendű felhasználása. A befecskendezéskor visszamaradt felesleges folyadékot a résolajcső segítségével visszavezetjük az üzemanyag adagoló rendszerbe, ez pedig út közben segíti az alkatrész hűtését. Mi történik, ha a résolaj nem tudja ellátni a feladatát?
A résolajveszteség következményei
Ha egy hétfő reggelen a dízel autó úgy dönt, hogy ma elmarad a kocsikázás, az sok alkatrész meghibásodására is utalhat. Elképzelhető, hogy lemerült az akkumulátor, lehet, hogy a gyújtással van gond, de az sem kizárt, hogy a résolajveszteség okozza a bajt. Ha nehezen indul a dízel üzemű jármű vagy egyáltalán nem, akkor lehet, hogy utóbbinál kell keresnünk a probléma forrását. Ha a nyomás túl nagy, vagyis túl sok a résolaj mennyisége, akkor az visszakerül a tankba, így pedig nem tudja elvégezni a rá szabott feladatot. Ennek a következménye lehet az, hogy problémás lehet az autó indítása, de az is előfordul, hogy menet közben nagyobb terhelés esetén dadog, vagy egyszerűen leáll a motor. Ez pedig mondanunk sem kell, mennyire balesetveszélyes helyzeteket teremthet az utakon. A hiba akkor is előjön, ha már egy injektornál megnő a résolajveszteség. Ha önállóan rájövünk, hogy miért vacakol az autónk, akkor mi magunk is megpróbálkozhatunk a javítással. A legtöbb esetben ugyanis a résolajcső cseréjével megoldódhat a probléma. Ehhez pedig mi is könnyedén hozzáférhetünk, ráadásul könnyen be is szerezhető alkatrészről beszélünk. Arra azért figyeljünk oda a vásárlásnál, hogy az autónk típusának megfelelő méretű résolajcsövet válasszunk. Ezeket ugyanis különböző méretben és átmérőben árulják, csak olyat vegyünk, amely tökéletesen illeszkedik a mi kocsinkba. Ha a cserét követően a probléma továbbra is fennáll, akkor viszont minél hamarabb keressük fel az autószerelőnket. Az sem kizárt, hogy nem voltunk elég körültekintőek a cserét illetően, de az is előfordulhat, hogy valahol máshol kell keresnünk a hibát. Elképzelhető ugyanis, hogy nem is a résolajveszteség okozza a bajt, hanem egyenesen az injektorok működése nem megfelelő, vagy valamilyen egyéb alkatrésszel van probléma.