Az autónak az elinduláshoz üzemanyagra van szüksége, amely ideális mennyiségben az üzemanyagpumpa segítségével jut a motorba a tankból. Ha nem jut megfelelő mennyiséghez a kocsi, akkor nem tud létrejönni az optimális üzemanyag–levegő keverék, így pedig sok probléma felmerülhet a teljesítménycsökkenésen, az üzemanyag-fogyasztás növekedésén át végül az autó leállásáig. Lehet, hogy az egész galibáért az AC pumpa meghibásodása a felelős?
Az AC pumpa története
Az AC rövidítés az üzemanyagpumpa nevében bizonyos Albert Champion francia úriemberre utal. Róla annyit érdemes tudni, hogy Párizsban született a XIX. század végén, majd az ezerkilencszázas évek elején, mint kerékpárversenyző szerzett nevet magának. A híres Paris-Roubaix verseny megnyerése után 1905-ben települt át az Egyesült Államokba, ahol megalapította a saját vállalatát Albert Champion Company néven, amely gyújtógyertyák gyártásával foglalkozott. A cég ma is létezik, évek óta a General Motors tulajdonában van, manapság AC-Delco néven működik, és gyárt autóalkatrészeket. Albert Champion viszont sajnos nagyon korán 1927-ben távozott az élők sorából. Nem élhette meg, hogy az AC Company két évvel később piacra dobta az első, de a későbbiekben rendkívül elterjedt tápszivattyút, amely a mai AC pumpa elődjének tekinthető. A ma is használt üzemanyagpumpák néhány apró átalakításon, fejlődésen átmentek ugyan, de lényegében Albert Championnak és az általa létrehozott vállalatnak köszönhető, hogy ma is használjuk az autókban. Nem véletlen tehát, hogy elnevezésében megemlékezünk az alapítóról. De mi is ez pontosan és honnan sejthetjük, ha valami probléma van vele?
Az AC pumpa meghibásodásának jelei
Az üzemanyagpumpa egy egyszerű szerkezet, amelyet vagy az üzemanyagtankba építenek, vagy a tankon kívül helyezkedik el. Feladata, hogy hozzájáruljon az optimális üzemanyag-levegő keverékarány fenntartásához, elősegítve a megfelelő fogyasztást, anélkül, hogy teljesítménycsökkenés lépjen fel. Egyszerűsége folytán kevés hibafaktorral rendelkezik, azonban, mint oly sok egyéb alkatrész ez is elöregedhet, elromolhat egy idő után. Jellemzően néhány előforduló hibalehetőséggel kell csak számolnunk az üzemanyagpumpa esetében. Az egyik, hogy szennyeződés kerül az üzemanyagtartályba, emiatt a pumpa eltömődhet, ennek eredményeképp pedig a motor nem tudja kellő mértékben adagolni a tüzelőanyagot. Emiatt először azt vehetjük észre, hogy kicsit megnő a fogyasztás. Ezzel párhuzamosan teljesítménycsökkenést is tapasztalhatunk. Ha nem vesszük figyelembe a jeleket, akkor a végeredmény várhatóan az lesz, hogy egyáltalán nem jut üzemanyag a motorba, az alkatrész motorja viszont végeláthatatlanul próbálkozik pumpálni a folyadékot, végül feladja a harcot, az autó pedig az üzemanyag utánpótlásának hiánya miatt megáll, és nem megy többé sehova, legalábbis a javításig. És még csak nem is ez a legrosszabb eset. A hibás üzemanyagpumpa miatt szivároghat a tüzelőanyag a kívülre szerelt elektromos szivattyú esetleges repedésein. Ez viszont fokozottan tűzveszélyes helyzeteket jelent. Ha azt tapasztaljuk, hogy üzemanyag cseppek vannak az AC pumpa mellett, vagy egyszerűen csak benzinszagot érzünk, akkor jó eséllyel valami gond van az alkatrésszel. Ne halogassuk a cserét, minél hamarabb keressük fel az autószerelőnket. Ezzel elkerüljük a bosszantó helyzetet, hiszen előfordulhat, hogy az otthonunktól távol adja be a kulcsot az üzemanyagpumpa, mi pedig ott ragadunk, amíg el nem készül a javítás. Arról nem is beszélve, hogy a benzin szivárgása miatti rizikót is így minimalizálhatjuk a legjobban.