Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

TSI motor – barát vagy ellenség?

tsi motor felülről

Ha egy autó-, vagy motortípus hibátlanul, vagy kevés hibával működik, azt természetesnek vesszük. Ha azonban egy-egy széria típushibája miatt az átlagnál több problémával találkozunk a használt autók keresgélése közben, akkor hajlamosak vagyunk teljesen leírni a hasonló felszereltségű kocsikat is. Pontosan ez a helyzet a TSI motorok esetében is, a néhány rosszul elsült autótervezés miatt sokan teljesen leírják az ilyen motorral ellátott járműveket. Tényleg nem szabad ezek között válogatnunk?

A TSI motor árnyoldalai

Nagyjából az ezredfordulóig kell visszamennünk, hogy találkozhassunk benzin üzemű autók esetében a kisebb hengerűrtartalmú, de turbóval felszerelt motorok használatával. A kisebb motorral kevesebb fogyasztást ígérő, viszont a turbófeltöltéssel a hengerűrtartalomhoz viszonyítva nagyobb erőkifejtésre képes erőforrások kezdetben szép sikereket értek el, a tömeggyártás 2006 körül kezdődött. A baj néhány év után, a kétezres évek végén kezdett előjönni, amikor is szépen sorban adták meg magukat a TSI motorral felszerelt autók. Ez elsősorban az ebben az időszakban gyártott Volkswagenek, Audik, Skodák, Seatok típushibáinak köszönhető, amelyek alig pár tízezer kilométer megtétele után sorban mentek tönkre, több százezer forintos javítási költségeket generálva a tulajdonosoknak. A gondot a rosszul beépített szerepvezérlés és a vezérmű lánc gyakori hibája okozta. A láncfeszítő tökéletlensége, a megnyúlt vezérmű lánc a kisebb baj, azonban a lánc nem egyszer el is szakadhatott, amely a felszabaduló feszültség miatt, könnyedén szétverhette a környezetében lévő egyéb alkatrészeket. Innen szép nyerni, szokták mondani, de úgy tűnik nem lehetetlen. A gyártók nem adták fel, előbb szélesebb lánccal próbálták helyrehozni a hibát, de ez sem bizonyult tökéletes megoldásnak, bár kevesebb esetben okozott problémát. A TSI, avagy Turbocharged Stratified Injection technológiájú motorok esetében a Volkswagen végül a vezérműszíj használatával lépett túl a nehézségeken. A TSI motorok pedig szép lassan kiléptek a megbízhatatlanság mocsarából.

A TSI motorok előnyei

Nem véletlen, hogy minden hibája ellenére több, mint húsz éve használják a gyártók a technológiát, ugyanis kis odafigyeléssel egy kellemesen búgó hangú, keveset fogyasztó, de a kis motorhoz képest meglepően erős motorral rendelkező autót kaphatunk. Az odafigyelést pedig minden más gépjármű is megkívánja. A kötelező szervizeket a megfelelő időben, az összes kocsiban el kell végezni, ha azt szeretnénk, hogy hosszú évekig szolgáljon minket a kedvenc négykerekűnk. Figyeljünk az alkatrészek csereperiódusára, mindig annak lejárta előtt végeztessük el a szükséges javításokat. Igaz ugyan, hogy például a vezérmű lánc-, vagy a vezérműszíj cseréje, minden hozzávalóval együtt akár a százezer forintot is elérheti, ugyanakkor a kisebb fogyasztás kompenzálhatja a kiadásainkat. Van más fontos dolog is, amit fokozott figyelmet érdemel a TSI motorok esetében. Ez pedig a hűtőfolyadék ellenőrzése. Ez persze szintén fontos minden egyes jármű esetében, az elégtelen hűtés miatt azonban a TSI motor talán még gyorsabban felmelegszik, mint a hasonló, de turbóval nem rendelkező erőforrás. Ha ezt a néhány apró szabályt betartjuk, akkor nyugodt szívvel válogathatunk a TSI motorokkal felszerelt használt autók között is. Persze lehetőség szerint azt a néhány típust, amelyről bebizonyosodott, hogy sok hibával rendelkezik, érdemes kerülni, de ezek nélkül is hatalmas merítési lehetőségünk van, ha másodkézből szeretnénk kocsit vásárolni.