Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Mi az a DOT szám? Mikor tekinthetjük elöregedettnek a gumit?

Koszos öreg gumiabroncs

Ahhoz, hogy biztosak legyünk egy abroncs használhatóságában, nemcsak a profilmélységet kell vizsgálni, hanem azt is tudnunk kell, mikor gyártották. Erre szolgál a gumikon feltüntetett DOT szám, amely hétre pontosan elárulja, mikor készült. A hároméves még szinte új, az ötéves sem öreg, a tízéves abroncs viszont a nullával egyenlő.

Két számjegy a gyártás hetének, kettő az évének

„Egy szezont még kibír, nem igaz, mester?” – hangzik el sűrűn a mondat a gumisnál, amikor valaki szeretné visszarakatni lekopott, elöregedett abroncsait a téli vagy nyári kerékcsere során. Nem szeretünk új gumit venni, költséges, mindjárt négyre van belőle szükségünk, ha komolyan vesszük a dolgot. Márpedig muszáj komolyan venni, mert egy hibás, öreg abroncs sűrűn lehet a balesetek, személyi sérülések oka. Azt, hogy egy gumi profilmélysége még belefér-e a kötelező minimumnak számító hét milliméterbe, könnyedén ellenőrizhetjük, ahhoz viszont már kell némi szaktudás, hogy megmondjuk a gumi korát. Erre való a DOT szám!

Ez a szám rajta van az abroncsok oldalán, négy számjegyből áll, és a gyártási időt mutatja meg. Persze nem az évszám négy számjegyéről van szó, hanem arról, hogy az első kettő a gyártás hetét, a második kettő a gyártás évét jelöli. Ez azért fontos adat, mert a túl öreg gumi szerkezete megváltozik, veszíthet a tapadásából, balesetveszélyessé válik. Még veszélyesebb, mint a lekopott gumi, mert ott legalább a sofőr tudja, mire számíthat, nem lepődik meg, ha megnő a fékút. Ha viszont valaki azt hiszi, tökéletes az abroncs, ám az a kora miatt másképp viselkedik az úton, veszélyhelyzet lehet belőle.

Három éves? Frissen gyártott!

Használt gumi vásárlásakor ezt a számot kell először megnézni – amíg erre nem kerítünk sort, ne is gondoljunk az adás-vételre. Azt, hogy egy abroncs meddig jó, nem lehet egyetlen évszámmal kifejezni, de nagyjából be lehet lőni, mi számít öregnek. Általános vélemény, hogy a jelenleg gyártott abroncsok minimum öt évig tökéletesen teljesítenek, természetesen a kopottságuktól függően. Azaz egy öt évnél fiatalabb gumit csak akkor kell lecserélni, ha a profilmélység már szabálytalan, esetleg szálszakadás, „puklisodás” jelei látszónak. A kora alapján viszont nem számít öregnek. Erről van egy hivatalos állásfoglalás, amelyet a Magyar Gumiabroncs Szövetség adott ki, eszerint a három évnél fiatalabb abroncsnak jár a „frissen gyártott” titulus, a három évnél idősebb, de ötnél fiatalabb guminak pedig az „új” jelzés. Ha van egy tízéves, agyonkímélt gumink, az hiába néz ki jól, biztos, hogy elöregedés jeleit mutatja majd az úton, így felszerelni sem érdemes a kocsira.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.08.19-én és 20-án ZÁRVA tart. 2024.08.21-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata