Az utakon egyre többször találkozhatunk elektromos autókkal. Folyamatosan nő a vásárlások száma, egyre nagyobb szeletet szakítanak ki maguknak az autópiac tortájából az e-járművek. Azt azonban kevesen tudják, hogy meddig használható egy ilyen típusú kocsi. Meddig bírja az akkumulátor?
Az elektromos autók térnyerése
A környezetvédelmi törekvések felerősödésével egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az olyan autók, amelyeknek használat közben minimális a károsanyag kibocsátása, vagy egyáltalán nincs is. Az autógyártók a robbanómotoros járműveket is felszerelik olyan eszközökkel, amelyekkel csökkenthető a szennyeződés: a katalizátor, a részecskeszűrő ilyenek például. Erre azért is szükség van, mivel az Európai Unió célul tűzte ki, hogy radikálisan lecsökkenti a gépjárművek további környezetszennyezését, ennek pedig folyamatosan szigorodó szabályok kiadásával eleget is tesz. A megoldást az elektromos autók használata jelentheti, amelyek használat közben semmilyen egészségre káros anyagot nem engednek a levegőbe. A kereslet pedig ezek után a négykerekűek után egyre nagyobb, bár ehhez nyilván az is hozzájárul, hogy minden nagy autógyártónál elérhető lett egy vagy több modell. Legelőszőr a hibrid hajtású kocsik jelentek meg, amelyek még csak rásegítést jelentettek a belső égésű motoroknak. Kívülről nem lehet ugyanis tölteni ezeket az elektromotorokat, csak a megmaradt robbanómotornak nyújtanak segítséget a gyorsításban, azzal, hogy felhasználják a fékezéskor keletkezett, és eltárolt energiát. Ezzel a módszerrel viszont kevesebb üzemanyag fogy, következésképpen kevesebb káros anyag jut a levegőbe is. Ezután érkezett meg a piacra a plug-in hibrid típusú autó, amely már kívülről is tölthető, és a normál hibriddel ellentétben, amely csak néhány kilométer megtételére képes pusztán az elektromotor használatával, már optimális esetben akár harminc-ötven kilométert is használható. Hosszabb távokra pedig ott van még mindig a belső égésű motor.
Az akkumulátor élettartama
A hibrid autók mellett megjelentek a villanyautók is, amelyből eltűnt a robbanómotor, és tisztán csak az elektromotoros hajtással közlekedhetünk velük. Természetesen külső töltést igényelnek, sokszor órákig, akár egy-másfél napig is töltenünk, kell, ha az akkumulátor megengedett maximumát akarjuk elérni. Cserébe viszont akár négy-hatszáz kilométert is el tudunk velük menni, újabb töltés nélkül. Az akkumulátort ráadásul nem is kell mindig maximumig tölteni, ha meg kell állnunk, akkor bárhol rátölthetünk a kijelölt helyeken. Amíg mi beszaladunk a kútra inni egy kávét vagy használni a mosdót, addig az autó akár ötven-száz kilométernyi utazásra elég plusz töltöttséget is fel tud venni, már persze ha alkalmas rá a töltő és a kocsi akkumulátora. Ez mind jól hangzik, de ha elektromos autót akarunk vásárolni, akkor meddig fogja bírni az akkumulátor? Hány évig használhatjuk a kocsit anélkül, hogy le kelljen cserélni? Az akkumulátorok kapacitása természetes módon csökken. Típustól függően, évente átlagosan kettő-négy százalék között veszít a használhatóságából. Néhány egyéb szempont is befolyásolhatja: meleg éghajlaton például felgyorsulhat a folyamat, ezzel szemben a nagyobb pufferrel rendelkező akkumulátorok lassabban romlanak. Egy idősebb, használt autónál ezért már számolhatunk azzal, hogy valamelyest kevesebbet tudunk vele utazni, mielőtt újra fel kell töltenünk: egy tíz év körüli kocsi akkumulátorát várhatóan csak nyolcvan százalék körüli értékre lehet felhúzni. Attól viszont nem kell félnünk, hogy tönkremegy, a kutatások azt mutatják, hogy az elektromos autók legnagyobb hányadában az akkumulátor várhatóan tovább lesz használható, mint maga a gépjármű. A gyártók is bíznak a termékeikben, az akkumulátorokra általában nem sajnálják a nyolc-tíz év garanciát sem megadni.